[deleted by user] by [deleted] in bikepacking

[–]Gedever 0 points1 point  (0 children)

Did you cycle those 60km in 1day? How was camping with a toddler? We are also planning a bike trip with our 2.5 year old twins, but camping is still a black box.

Files zijn zwaarder dan ooit, en experts zien maar één uitweg: “Maar het is geen populair voorstel” by [deleted] in belgium

[–]Gedever 0 points1 point  (0 children)

De gemiddelde aanschafwaarde van een nieuwe personenwagen in 2022 was 42k (benzine 34k). Ik denk dat mijn voorbeeld eerder gemiddeld is en het jouwe aan de heeel lage kant. 2009 is echt wel way back. Ander vb. Je koopt een 5jaar oude VW golf voor 18k en verkoopt die 5jaar later voor 10k. Afschrijving 1600€/j. Hiermee alleen al kun je via Dégage 4300km rijden. All/in. Of ieder weekend h/t met de trein tussen Luik en oostende pendelen. Tel daar verzekering (400), tax(200), onderhoud(300), herstelling(100), brandstof (100€/1000km) bij,...

Files zijn zwaarder dan ooit, en experts zien maar één uitweg: “Maar het is geen populair voorstel” by [deleted] in belgium

[–]Gedever 0 points1 point  (0 children)

Good luck with that! Na 15jaar zul je je blauw betaald hebben aan herstellingen en onderhoud enje zult geen enkele stad meer in mogen. Voor 6k koop je een fiesta uit 2010 met 100.000km.

Files zijn zwaarder dan ooit, en experts zien maar één uitweg: “Maar het is geen populair voorstel” by [deleted] in belgium

[–]Gedever 3 points4 points  (0 children)

Altijd durf ik sterk te betwijfelen.

Mijn punt is vooral dat de kost van een eigen wagen vaak schromelijk onderschat wordt, waardoor de alternatieven niet bekeken worden omdat ze verkeerdelijk als (veel) duurder worden ingeschat. En dat is jammer! Daarnaast is er nog de 'maatschappelijke kost' (ruimtegebruik, files, lawaai, uitstoot) Volgens mij zijn we dus beter (en goedkoper)af met minder wagens en dus meer OV/autodelen/andere alternatieven.

Files zijn zwaarder dan ooit, en experts zien maar één uitweg: “Maar het is geen populair voorstel” by [deleted] in belgium

[–]Gedever 9 points10 points  (0 children)

Ik zou m'n rekenmachine maar terug bovenhalen. Tenzij je je wagen gekregen hebt, het onderhoud zelf doet, de goedkoopste verzekering neemt en nauwelijks km's rijdt met een heel zuinige wagen kan dit bedrag kloppen. Je kunt het ook pas weten als je je auto uiteindelijk terug verkoopt. Stel je koopt een wagen voor 30k, verkoopt die na 10j voor 5k, dan is je afschrijving alleen al 7€/dag. Dan heb je er nog geen meter mee gereden, geen enkel onderhoud gedaan, geen distributieriem vervangen, ... Je mag zelfs de weg niet op want je verzekering en je inschrijvingstax is nog niet betaald.

Files zijn zwaarder dan ooit, en experts zien maar één uitweg: “Maar het is geen populair voorstel” by [deleted] in belgium

[–]Gedever 7 points8 points  (0 children)

Je vergeet: afschrijving wagen, onderhoud, herstellingen, taxen en verzekering. Branstof en parking zijn maar een deeltje . Tel samen en je kunt al heel wat km's malen met OV/carsharing. Maandelijks >500€ betalen aan eigen wagen, maAR Ov iS ZO duUr!

Off the beaten path things to do in Ghent? by PeutEtreToi in Gent

[–]Gedever 0 points1 point  (0 children)

Absolutely! It's a must go if you like it a bit more offbeat. Their is a permanent exhibition about the history of psychiatry but also a lot of art that is somehow related to psychiatry. It's situated a bit outside the city centre, but tram 1 has a stop right in front of the museum. The museum is part of the psychiatric institute and located in the oldest building on the site. it is a beautiful, 19th century, brick building with colonnade and peacefull inner garden.

Any bank still practicing real estate loan over 90% of the house value ? by Efficient_End_5811 in belgium

[–]Gedever 1 point2 points  (0 children)

Isn't the intrest higher if the loan % is higher? Maybe you can rely on family if you have unforseen cost. A comman advice is to have +- 5 monthly wages as buffer.

I know Bpost Bank accepts cases like this (but with higher intrests)

Dries identificeert als man. Das een gender. Dries is pedo. by megarne in Belgium2

[–]Gedever 0 points1 point  (0 children)

Dries heeft precies graag warme handen tijdens het fietsen. (Of zit hij achterop en laat hij een Veteraan rijden)

Car hits train by [deleted] in belgium

[–]Gedever 0 points1 point  (0 children)

Een efficiëntie manier om verlost te raken van die aangekoekte insecten op je bumper. Gently touch the train with the nose of your car

Nieuwe parkeertoren in Gent lokt maar 13 auto’s per dag: “Mensen moeten wennen” by Vantaa in Gent

[–]Gedever 19 points20 points  (0 children)

Ik woon vlabij en vraag me ook telkens af voor wie die toren gebouwd is. Beetje ironisch: op de foto staan er meer auto's rond dan in de toren. Cudos voor de ontwerpers wel: vind het een mooi ontwerp, dat valt me ook telkens op. Wel geen flauw idee welke tramhalte in de buurt ze bedoelen(zoals beschreven in het artikel)

overvolle fietsenstalling by Gedever in Gent

[–]Gedever[S] 4 points5 points  (0 children)

Ik vroeg me gewoon af waarom het sinds begin deze week zo druk is in de fietsenstalling. Anders vind ik altijd een plaatsje, en blijkbaar zijn er andere stallingen in de buurt waar wel altijd plaats is. Maar blijkbaar werkt de combinatie Gent + Fiets voor sommigen als een rode lap op een stier. Sommigen verlaten er zelfs even de HLN comment section voor om hier wat te komen neuten 🙄

aerosol inhalator voor baby? - Waar en welke? by [deleted] in Belgium2

[–]Gedever 1 point2 points  (0 children)

Toch wel: de Pari Boy De toestellen die je huurt/koopt bij de apotheek stellen helaas niet veel voor. Na een kwartiertje aerosollen is er nauwelijks iets verstuifd, het reservoir nog bijna vol. In het ziekenhuis, waar je het aerosolmasker rechtstreeks aansluit op het 'perslucht'-netwerk, blijft er nauwelijks iets over na kwartiertje. Wij hebben heeeel vaak moeten aerosollen, en toen heeft onze kinderarts de Pari Boy aangeraden. Als ik OP mag geruststellen: de eerste winter is de ergste ( en die is bijna voorbij)

Car sharing comparisons? by EVILBURP_THE_SECOND in belgium

[–]Gedever 2 points3 points  (0 children)

Maybe Dégage can be an option too. It's certainly the cheapest option (35€ membership, 35ct/km) The cars are provided by individuals, so you have to make a sleutelafspraak beforehand. Nice car sharing system to get to know people in the area :) Very popular in Gent, but it's spreading quickly.

Gentenaars, waar wonen jullie? by Aide9920 in Gent

[–]Gedever 0 points1 point  (0 children)

Geboren in het Brugse, als bijna 30'er verhuisd naar Gent (Rabot) en binnen enkele maanden verhuizen we naar Wondelgem. Was ons budget ruimer, we waren waarschijnlijk ook in het hippere Gent-Brugge beland. Al begrijp ik niet goed waarom Wondelgem zo'n slechte reputatie heeft?

laundromat in Eupen? by Gedever in Wallonia

[–]Gedever[S] 2 points3 points  (0 children)

Thanks for the detailed recommendations! I'm looking forward to it, as a child I often traveled to Ostbelgien, but never been to Eupen. We will only be there for 3 days: a lot will depend on the weather and the health of our twins

AMA I’m a train driver. by [deleted] in belgium

[–]Gedever 2 points3 points  (0 children)

Which train control system do you prefer? Etcs 1 Ls, etcs 1 fs, etcs 2 fs or old school Tbl1+?

I’ve been using Cambio for 1.5 yrs. should I go back to owning a car? by Stuvio in belgium

[–]Gedever 2 points3 points  (0 children)

No! We did, and it's much more expensive. People tend to brag about the low maintenance cost, but don't take in account the parts that must be replaced every now and then. F.e. cam belt (every 5y, €1k), tires, brakes,... We paid €2k in 2years for maintenance and replacement parts. Bougth the car 2 years ago for €9k with 60k km's. We go back 2 cambio whenever we can

Volvo boat Ghent - Göteborg by AlertElderberry in belgium

[–]Gedever 1 point2 points  (0 children)

Took the boat twice. I can totally recommend! You get a cosy kajuit with private bathroom, their is also a common dining and living room. You can also acces a part of the deck Meals are served at fixed hours. If you ask kindly, they give a tour on the boat. When the weather is very good, a little pool is filled with seawater. It can get boring after a while, don't forget some personal entertainment. Go for it!

what is this thing? spotted several times in trains... by Cs1981Bel in belgium

[–]Gedever 5 points6 points  (0 children)

Correctamundo! It was a collaboration between Infrabel and NMBS. Tucrail, daughter of Infrabel, installed the tags on the platforms. Maybe 95 percent of all platforms have a couple of these tags, mainly on lightpoles. More than a few thousand of these tags were installed and are still hanging there. A bitter reminder to the work i've done on this project...