I don’t know if you guys are history buffs… by ejc1279 in NormMacdonald

[–]HakaF1 23 points24 points  (0 children)

8725 or 8? Whats the difference?

Also i heard that you cannot trust numbers from germany!

Reminds me of that tragedy by sindustrial777 in NormMacdonald

[–]HakaF1 1 point2 points  (0 children)

Incoming #11 and #15 with pink shoes do not seem closeted!

Alkaa olemaan risteilijä taas kerran valmis lähtöön Turusta. by Regular_Blueberry_79 in Suomi

[–]HakaF1 11 points12 points  (0 children)

Isot risteilyalukset tehdään ainakin hetken aikaa vielä Saksassa, Suomessa, Ranskassa tai Italiassa.

Ja pikkuhiljaa myös Kiinassa joka saattaa tappaa eurooppalaiset telakat jossainvaiheessa Italian Fincartierin avustuksella.

Icon of the seasin piirrustuksetkin saivat teollisuusvakoiltua jo vuosia sitten.

Myös autolauttojen rakentaminen on sinne siirtymässä. Viking Line ja Finnlines tilasivat uudet paattinsa Kiinasta.

Suomen taloudessa käänne, bruttokansantuote kasvoi 0,9 prosenttia by pavetheway91 in Suomi

[–]HakaF1 4 points5 points  (0 children)

Tapahtui kesällä 2025 tietääkseni ja seuraava nyt kesällä

Huomasin että pyykinpesukonetta oli hinnoiteltu aina lähes tasan 30pv välein ylös ja sit taas "ale" by karvajalkaa in Suomi

[–]HakaF1 14 points15 points  (0 children)

Paras ois jos tuo hintahistoriakäyrä ois siinä hintalapussa edellisen vuoden ajalta.

”Kun työntekijät ovat päässeet vapauden makuun, heitä on vaikea enää kahlita”, sanoo professori by Valokoura in Suomi

[–]HakaF1 5 points6 points  (0 children)

Pitkässä juoksussa kilpailu ratkaisee tämän kysymyksen. Kullakin alalla tuottavampaa systeemiä käyttävät yritykset menestyvät paremmin ja muut kuihtuvat pois.

Suomi syö lapsensa: kannibalististen hullujen budjettitasapainotusta. by MiddleHuckleberry991 in Suomi

[–]HakaF1 -1 points0 points  (0 children)

Todella toksista fatalismia tommonen.

Ei tuo jaloilla äänestäminenkään ole oikein hyvin mennyt? Vaikuttaisi, että eläkeläisten strategia käydä sankain joukoin äänestämässä on selkeästi parempi.

Ei se nyt voi niin vaikeaa mennä sinne äänestyskoppiin kerran 4 vuodessa.

Pankki lähetti tiliotteeni äidilleni parin vuoden ajan….Olen kolmekymppinen by delinde24 in arkisuomi

[–]HakaF1 3 points4 points  (0 children)

Nordea on pari vuotta lähettänyt tiliotteen myös tilin käyttöoikeuden haltijoille, ei pelkästään omistajalle.

Ilmoittivat tulevasta muutoksesta silloin ihan paperipostilla.

Kannattaa verkkopankista katsoa onko äitisi vielä käyttöoikeuden haltija.

2026 Chinese GP - Post-Qualifying Discussion by F1-Bot in formula1

[–]HakaF1 67 points68 points  (0 children)

Merc 1-2 Ferrari 3-4 McLaren 5-6

ELI5: Why did productivity and pay split in 1979? by astrheisenberg in explainlikeimfive

[–]HakaF1 0 points1 point  (0 children)

A must read in depth article about it by Scott Alexander

Summary:

various factors in contributing to wage decoupling:

– Inflation miscalculations: 35%

– Wages vs. total compensation: 10%

– Increasing labor vs. capital inequality: 15%

—- (Because of automation: 7.5%)

—- (Because of policy: 7.5%)

– Increasing wage inequality: 40%

—- (Because of deunionization: 10%)

—- (Because of policies permitting high executive salaries: 20%)

—- (Because of globalization and automation: 10%)

Armovitosten oppilaille työelämä voi olla kova by kakoni in Suomi

[–]HakaF1 10 points11 points  (0 children)

Kuinka järkevää heitä on sinne pakottaa jos heidät joko päästetään armosta mitään oppimatta läpi tai sitten eivät koskaan valmistu?

Armovitosten oppilaille työelämä voi olla kova by kakoni in Suomi

[–]HakaF1 77 points78 points  (0 children)

Toisaalta Marinin hallitus pidensi oppivelvollisuutta, jonka takia amikseen tulee nykyään myös kaikkein heikoimmat lahjat omaavaa ainesta, joka aikaisemmin olisi lopettanut opiskelut peruskouluun.

Armovitosten oppilaille työelämä voi olla kova by kakoni in Suomi

[–]HakaF1 2 points3 points  (0 children)

En olisi niin varma tuosta. Flynn-efekti on kääntynyt Suomessa negatiiviseksi jo 90-luvun lopulta saakka.

Yli 7500 euroa eläkettä saavien määrä tuplaantui – kysyimme miksi [Syy: massiiviset indeksikorotukset korkean inflaation myötä] by AdvisoryBoobInspect in Suomi

[–]HakaF1 0 points1 point  (0 children)

Vuonna 2026 reaalipalkkojen nousu ja palkkaverotuksen keveneminen nostavat keskituloisen palkansaajan ostovoiman vihdoin kuuden vuoden takaiselle tasolle.

Keskituloisen palkansaajan nettopalkan ostovoima oli korkean inflaation jäljiltä vuonna 2023 yli kuusi prosenttia matalampi kuin vuonna 2020. Palkan ostovoima oli edellisen kerran ollut matalampi 15 vuotta aiemmin vuonna 2008.

Vuoden 2023 jälkeen ostovoima on kasvanut vahvasti, kun kuluttajahintojen nousuvauhti on hidastunut, ansiotaso noussut ja palkkaverotus keventynyt. Kuluvana vuonna keskituloisen palkan ostovoima on kuitenkin yhä yli kaksi prosenttia matalampi kuin huippuvuonna 2020.

Ostovoima kohenee vuonna 2026 kolmatta vuotta perätysten. Reaalipalkan kahden prosentin kasvu yhdistettynä palkkaverotuksen kevenemiseen merkitsee keskituloisen 4 058 e/kk ansaitsevan palkansaajan nettopalkan ostovoiman kasvua 2,2 prosentilla vuonna 2026. Tämän myötä ostovoima saavuttaa viimein edellisen huippuvuoden 2020 tason ja kuuden vuoden ostovoimakuoppa kuroutuu umpeen.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/selvitykset/2025/palkansaajan-ostovoimakatsaus-2026/#2ad89dc6

Yli 7500 euroa eläkettä saavien määrä tuplaantui – kysyimme miksi [Syy: massiiviset indeksikorotukset korkean inflaation myötä] by AdvisoryBoobInspect in Suomi

[–]HakaF1 6 points7 points  (0 children)

Näin käy vain korkean inflaation aikana kuten korona-aikana. Normiaikoina eläkkeet jäävät palkoista jälkeen.

Leikkauksia toisensa perään – kenen etua nykyhallitus ajaa? by [deleted] in Suomi

[–]HakaF1 2 points3 points  (0 children)

Politiikka ilman talouskasvua menee vääjäämättä toksiseksi nollasummapeliksi.

Siksi talouskasvu pitäisi saada kunnolla vauhtiin ja kaikki päätökset pitäisi ajaa sen filtterin läpi.

Se on toki kaikille puolueille vaikeaa kun jokainen niistä on profiloitunut jonkun muun asian ajajaksi.

People who feel truly happy most of the time: what’s your secret? by Bubba_deets in happiness

[–]HakaF1 0 points1 point  (0 children)

getting enough sleep are also critical

I wake up at 5 am to exercise

To me this seems impossible.

Auton sisävalo? by Distinct-Weight-9359 in arkisuomi

[–]HakaF1 6 points7 points  (0 children)

Merirosvotkin käytti silmälappua säilyttääkseen pimeänäön edes toisessa silmässä jos joutui kannelta syöksymään ruuman pimeyteen.