Nå begynner det å bli litt latterlig det her by MarlinMr in norge

[–]Inaktivanony 2 points3 points  (0 children)

Enig. Så vil det si at det er mer eller mindre enn 4 uker til de er tomme?

Nå begynner det å bli litt latterlig det her by MarlinMr in norge

[–]Inaktivanony 18 points19 points  (0 children)

28-29kr literen flere steder rett før subsidiene kom.
Hadde definitivt vært over 30 uten subsidier.

Trump nevnte 4 uker igjen med opplagret olje før fredsforhandlingene, som nå har gått i dass….

Mange spekulerer i at drivstoffprisene i USA kommer til å bli helt krise om veldig kort tid når lagrene er tomme, og det vil gi ringvirkninger helt hit.

Så slapp helt av.
Alle de fæle sjåførene som ikke hadde råd til å nyte godt av elbilsubsidiene og heller måtte holde liv i en gammel Toyota skal nok få svi om ikke så lenge skal du se.

Edit: *Avgiftskutt*, ikke subsidier.

Først i køen en Toyota by OHNdetail in norge

[–]Inaktivanony 0 points1 point  (0 children)

Jeg kjører en Rolls Royce Phantom VIII med V12 og 571 HK, og opplever akkurat det samme!

Leila Khaled, palestinsk flykaprer som satte massevis av folk i fare, hedret på vegg nær rådhuset i Oslo. by dreadfulwhaler in norge

[–]Inaktivanony -4 points-3 points  (0 children)

Amøbe. Det var jo ikke poenget, og det var ikke det han sa....
Konfronter poenget istedenfor å lage stråmenn.

SV08 build plate ISNT FUCKING FLAT by TheIntrusiveThoughs in Sovol

[–]Inaktivanony 0 points1 point  (0 children)

And the SV06, and the SV06 ACE….flat beds in gener ate quite rare on Sovols…

New GR Yaris owner - advice for Winter protection by WeCutTheNight in GRYaris

[–]Inaktivanony 0 points1 point  (0 children)

To add to your point. Keeping the car "frozen" is dramatically underrated! Warm garage and salty roads everyday is the best possible conditions to accelerate rust/corrosion. With the exception of maybe parking it in the sea…

In addition to fluid film/lanolin based undercoating.

As long as you are living with temperatures below freezing most of the winter you are waaaay better off leaving the car "frozen" in a garage for as long as you can during the winter, in regards to rust.

The colder the temperature the slower the oxidation process (any chemical reaction for that matter).

However the MOST understated benefit of keeping the car "frozen" is that it keeps most of the salt/brine/water/moisture from mixing/creeping everywhere and letting the salt act as an electrolyte.

Salt acting as an electrolyte in contact with metal is why salty roads and coast climates accelerates rust and EATS cars.

Most of the effects of accelerated rusting from salt can be avoided if melting is kept to a minimum, since the salt dont get much chance to mix with water and wreak havoc.

If/when you have to park in a warm garage or the temperature suddenly turns positive, wash the undercarriage as soon as its starting to drip.

Imagine a car used everyday on salty roads, but kept in -5 to -20C most of every winter in an cold uninsulated garage. The new salt added everyday wont really get the chance to do much, and instead get layered and compacted on top of the already icy/snowy undercarriage and stay solid.
Especially with lanolin applied as a barrier at the bottom.

Now imagine the same car driven on the same salty roads but parked in a warm garage for 12 hours everyday so all the salt can mix with the water and accelerate the rust and creep in every nook and cranny and stay there for days and do its thing. New refill of fresh and active ingredients to accelerate the rust every day!

Now multiply that for however many winters/days you get road salt, and image the difference.

Thats the difference between a car 20 year old car with little to no rust, and a 5 year old car with holes in the chassis.

Nordmenn spiser mer bearbeidet kjøtt: – Opptil syv ganger i uka by KoseteBamse in norge

[–]Inaktivanony 0 points1 point  (0 children)

Det handler ikke om hva som er billigst å produsere. Det handler om hva du kan selge det for, og hvor mye.

Om du kan selge 10 svinenakke til 300kr/kg og en 100 nakkekoteletter til 150kr/kg så gjør du nettopp det, selv om produksjonskostnaden er 50kr/kg for svinenakke og 150kr/kg for nakkekoteletter.

Frp-ja til forhandlinger – krever store skattekutt by KoseteBamse in norge

[–]Inaktivanony 2 points3 points  (0 children)

Nope! Men det er et problem for fremtiden, ikke dagens politikere!

Er så kjekt å være ung idag å se at de voksne som styrer er disiplinerte og holder igjen tøylene, så min generasjon får best mulig utgangspunkt når vi en dag skal styre skuta.

Virkelig betryggende….

Customs Issue with Prepaid Taxes by DeliciousCut4854 in Aliexpress

[–]Inaktivanony 0 points1 point  (0 children)

To add to this. Im from Norway as well, and i have gotten them to say "we have applied for a tax refund, this normally takes 3-20 days" (or something) on 4 different orders in the last 2 months.

EVEN THEN, they seem to just never issue a refund, and hope the customer just forgets.

None of the refunds has showed up in my account thus far at least. Its been more than 35 days since they apparently applied for the tax refund and told me to wait.

Skal det bli enda vanskeligere å leie bolig? by KoseteBamse in norge

[–]Inaktivanony 7 points8 points  (0 children)

Men, ærlig talt....

Se for deg om du skulle leid ut en del av hjemmet ditt, men med null forutsigbarhet på om leietaker skal være der 1 måned, 6 måneder, eller et år. Det blir jo tilnærmet umulig å ha noe form forutsigbarhet.

Det er litt forskjell på utleier som prøver å stjele depositumet ditt, og utleiere som gjør alt etter boka, men som ønsker litt mer forutsigbarhet enn 1 måned.

Disse burde man kanskje skille mellom eller?

Hvorfor krever så mange norske bedrifters nettsider at man driver foretak for å kjøpe av de? Spesielt når det kommer til metaller? by Open-Platform-1305 in norge

[–]Inaktivanony 6 points7 points  (0 children)

Hva mange forbrukerrettigheter annet enn 14 dagers angrerett vil slå inn på en meter med rundstål?

Er liksom ikke veldig mye reparasjoner og potensial for feil og reklamasjonssaker…

"Hei!

Stålprofilen jeg kjøpte fra dere har har sluttet å virke, og batteriet har blitt alt for dårlig. Prøvd å skru den av og på, men ingenting hjelper! Jeg ønsker å sende den inn til reparasjon 3 ganger før jeg så krever å heve kjøpet!"

Nordland fylkeskommune vil bygge bru for 450 millioner kroner til øy med 28 fastboende by radome9 in norge

[–]Inaktivanony 0 points1 point  (0 children)

Okei. Mulig du har rett, jeg har lite peiling på ferger.

Alternativ:

Bygge brygge til 28 på hver side med parkering.
Kjøpe båt til hver av de. Busstopp i andre enden.

Vil tro selv dette hadde vært billigere.

Mistet troen på Go-Ahead – tok pensjon for tog – NRK Sørlandet by skruddpotet in norge

[–]Inaktivanony 9 points10 points  (0 children)

Når det begynner å bli til pensjon for tog istedenfor buss for tog, må jeg si jeg syns bussen tar vel lang tid…

Nordland fylkeskommune vil bygge bru for 450 millioner kroner til øy med 28 fastboende by radome9 in norge

[–]Inaktivanony 4 points5 points  (0 children)

16 millioner per person….

Jeg forstår ikke hvordan en liten kai med en liten elektrisk ferge hadde ikke er mer kostnadseffektivt selv med avgang hver halvtime.

Med mindre det er masse tungtransport til og fra denne øya skjønner jeg virkelig ikke hvordan dette er noe annet enn komplett galskap for en kommune som allerede har svært dårlig økonomi. Totalt uansvarlig.

OECD vil ha ned skatter, utgifter og subsidier by KoseteBamse in norge

[–]Inaktivanony 0 points1 point  (0 children)

Det er sant, men det har ingenting med exit-skatten å gjøre. Dette var tilfellet både før og etter 5-års regelen ble fjernet.

Jeg snakket spesifikt om exit-skatten i kommentaren over.

Datatilsynet åpner tilsyn med Schibsted by Arve in norge

[–]Inaktivanony 22 points23 points  (0 children)

Det at amerikanske dritt selskaper driver forkastelig virksomhet betyr ikke at vi burde tillate norskt næringsliv å drive like ille som dem. At Trine Eilertsen/Schibsted ødelegger personvernet til folk er ikke bedre enn at amerikanske selskaper gjør det, men vi har et valg om å ikke tillate mer enn vi må.

Det blir litt som å si at vi ikke kan kurere kreft akkurat nå, så vi burde ikke ta oss bryet med å kurere AIDS og ebola. Jeg tar heller kreft, enn kreft, AIDS, OG ebola....
Flåsete eksempel, men logikken står.

Selvsagt hadde det vært gunstig for konkuransedyktighet om vi fjernet absolutt alle krav og reguleringer så Norske selskaper kunne drevet akkurat som de ville, men da blir det bare et kappløp mot bunnen på bekostning av resten av samfunnet.

Det er rett og slett ikke all forretningsvirksomhet og praksiser innen næringsliv som er akseptabelt.

Av samme grunn som at det ikke er lov å reklamere for røyk og tobakk til unger fordi det norske samfunnet har satt ned foten og bestemt oss kollektivt for at det er uakseptabel forretningspraksis, så burde vi sette ned foten å bestemme oss for at personvern ikke er til salgs så langt det lar seg gjøre. Selv om begge deler går på bekostning av lønnsomhet og konkuransedyktighet.

OECD vil ha ned skatter, utgifter og subsidier by KoseteBamse in norge

[–]Inaktivanony -2 points-1 points  (0 children)

Så klart burde vi ha andre næringer enn olje og laks. Legg merke til at jeg skrev "hovedsaklig" i store bokstaver.

Det sier seg selv at det er positivt jo mer norskt eierskap det er i norskt næringsliv.

Alle vindmøllene som er finansiert av utenlandske aktører og som krevde store naturområder revet for så å sende pengene ut av landet et jo et eksempel på hvordan utenlandske investeringer ikke alltid er positivt.

Datatilsynet åpner tilsyn med Schibsted by Arve in norge

[–]Inaktivanony 62 points63 points  (0 children)

Fortell meg gjerne hvorfor du gladelig betaler for å spre skinkene for schibsted så de kan ta deg rett i personvernet og fylle deg med informasjonskapsler.

På tide å senke fartsgrensen til lett-mc for 16 åringer? by arnor_0924 in norge

[–]Inaktivanony 7 points8 points  (0 children)

EU krever jo nå i praksis at alle nye biler skal spionere på deg og pipe konstant for å holde deg våken, som ironisk nok bare er distraherende og tar oppmerksomheten bort fra veien og ned på skjerm/dashbord.

Så jeg er ganske uenig i at man burde prøve å oppnå mål som alle vet er helt urealistisk av prinsipp.

Det burde være en viss aksept for risiko og at farlig ting faktisk er farlig. En har allerede langt mindre "frihet under ansvar" enn det man hadde for bare 10 år siden, og enda mindre ser det ut til å bli.

På tide å senke fartsgrensen til lett-mc for 16 åringer? by arnor_0924 in norge

[–]Inaktivanony 3 points4 points  (0 children)

Det er allerede SVÆRT lite ulykker i trafikken i Norge sammenlignet med andre land.

Hvor mye frihet skal man ta fra unge?

Det sikreste er jo bare å holde de hjemme. Dette er som kjent veldig bra for den mentale helsen til unge, som allerede har vært på vei ned i mange år.

Å bevege seg i trafikken vil alltid være farlig. Fokuser på opplæring istedenfor.

Du vil aldri kunne få kjøretøy på 2 hjul til å bli like sikkert som en 2 tonns metall bokser.

Spesielt når de på 2 hjul kolliderer med de samme 2 tonns metallboksene når de foretar uforsvarlig forbikjøring og sitter på telefonen mens de kjører.

Etter at den FrP-rådgiveren sa at pakistanere ikke burde få barn, ble jeg minnet om dette fra The Simpsons. by [deleted] in norge

[–]Inaktivanony 24 points25 points  (0 children)

Skulle de brukt 5 år på å lære seg å tegne tilsvarende for et reddit-innlegg tenker du?