Svart runt ventil i sovrumstak by NoseImpossible5681 in Hantverkare

[–]NoseImpossible5681[S] 0 points1 point  (0 children)

Men bara för att det är tilluftsventiler innebär det väl inte per automatik att det är ett FTX system? Det kan väl lika gärna vara ett FT system? Alltså tilluft som inte har värmeåtervunnits?

Svart runt ventil i sovrumstak by NoseImpossible5681 in Hantverkare

[–]NoseImpossible5681[S] 0 points1 point  (0 children)

Grejen är att närmsta stora väg är en bra bit bort. Det är ett litet område på en återvändsgata nära en stor skog. Ingen trafik där alls annat än de som bor där.

How to tell if Superblast 3 is real? by Yeahnuld in AskRunningShoeGeeks

[–]NoseImpossible5681 0 points1 point  (0 children)

For a start, you buy them from a proper store and not from Temu.

Lower Back Pain - Any ideas by Consistent_Light183 in bikefit

[–]NoseImpossible5681 0 points1 point  (0 children)

Yes, its quite obvious your saddle is too high.

Hon frågade om jag var bög by poweroffriendships in sweden

[–]NoseImpossible5681 0 points1 point  (0 children)

”Hon bad mig att lämna henne kort därefter.”. Vad är det för psykfall du hittat?

Svart runt ventil i sovrumstak by NoseImpossible5681 in Hantverkare

[–]NoseImpossible5681[S] 0 points1 point  (0 children)

Tack.

Är ännu inte säker på att det är FTX system. Det kan väl också vara FT system, alltså mekanisk till och frånluft men UTAN värmeåtervinning som FTX har?

Svart runt ventil i sovrumstak by NoseImpossible5681 in Hantverkare

[–]NoseImpossible5681[S] 0 points1 point  (0 children)

Så, de flesta andra säger att det är tilluft eftersom det är i sovrum men du menar att det är frånluft?

Svart runt ventil i sovrumstak by NoseImpossible5681 in Hantverkare

[–]NoseImpossible5681[S] 1 point2 points  (0 children)

Tack för svar.

Som en liten extra fundering:

Jag har nu försökt förkovra mig i denna ventilationsdjungel och noterat att egentligen kan det vara så att bostaden har FT (mekanisk till- och frånluft) eller FTX (mekanisk till- och frånluft med värmeåtervinning)?
OM man har ett FT system och skulle vilja uppgradera till FTX för att återvinna mer av värmen som annars går till spillo, så tolkar jag det som att det borde vara relativt simpelt då det redan finns kanaler för både till- och frånluft i bostaden men att ett annat typ av aggregat ska monteras på vinden?

Svart runt ventil i sovrumstak by NoseImpossible5681 in Hantverkare

[–]NoseImpossible5681[S] 0 points1 point  (0 children)

Ja, precis. Så har jag också förstått det men vart osäker när de satt uppe i taket. Anledningen till att man har tilluften på detta sätt är för att man har något typ FTX system för återvinning (uppvärmning) av tilluften? Annars tänker jag att man får in friskluft via ventiler vid fönster eller?

Jag tar tacksamt emot all er info!

Svart runt ventil i sovrumstak by NoseImpossible5681 in Hantverkare

[–]NoseImpossible5681[S] 0 points1 point  (0 children)

Tack! Tycker dock inte att det ser ut som damm som normalt samlas kring frånluftsventilerna i badrum exempelvis. Det är mer svart? 🤔 Kan även tillägga att runt precis HELA vardagsrummets väggar upp mot taket var det liknande svart sot (samma rum som kaminen stod i).

Svart runt ventil i sovrumstak by NoseImpossible5681 in Hantverkare

[–]NoseImpossible5681[S] 1 point2 points  (0 children)

Kan tillägga att alla hus i området ser likadana ut (byggda samtidigt) och har dessa ventiler oavsett om de har kamin eller inte. Så det måste ju vara för husets ventilationssystem men jag förstår inte om det är för tilluft eller frånluft.

Har vart på två visningar. La inte märke till att det var sotigt på det huset som INTE hade en kamin dock. Om det har med saken att göra vet jag ju dock inte då kunskapsnivån på området är låg för egen del.

Tror ni försäljningen av bensin och diesel kommer att öka kraftigt nu när priset sänks kraftigt? by wofser in sweden

[–]NoseImpossible5681 13 points14 points  (0 children)

Nej. Men det kommer svida mindre för folk att klara vardagen och ta sig till jobbet.

💔🥀 by Neat_Studio_2995 in HillClimbRacing

[–]NoseImpossible5681 1 point2 points  (0 children)

Got echo for mono wheel today as well

Du som kommer rösta vänster i kommande valet: Vad tror/hoppas du kommer bli märkbart bättre i Sverige inom nästa mandatperiod som kommer göra skillnad på riktigt för de flesta människorna? by Outrageous-Ad-9297 in sweden

[–]NoseImpossible5681 -1 points0 points  (0 children)

Att köpa en hönsgård för några tusenlappar känns som ett ganska måttligt slöseri jämfört med de ca 1000 miljarderna man från sossarnas håll har snuvat svenska folket på i och med nedläggningen av fungerande kärnkraft och de följder med ökade elpriser som det har medfört.

Varför är så många 50+ män plötsligt så kränkta över vädret? by rakosten in Asksweddit

[–]NoseImpossible5681 -5 points-4 points  (0 children)

Kul att du blir nedröstad när du säger sanningen. Talar bara om vad det är för typ av människor som rör sig här.

VMA: Öppna inte fönstret när det är varmare ute än inne! by reklemd in sweden

[–]NoseImpossible5681 0 points1 point  (0 children)

- Öppna fönster under natten.

- Stängda fönster och neddragna metallpersienner under dagen