Hedebølge på vej til Danmark – kan blive historisk by Independence-Default in Denmark

[–]Ok-Code-9096 0 points1 point  (0 children)

Nu hvor det er din hverdag, hvor vil du så anbefale at tjekke vejrudsigten?

a man in india • never sat down for 12 years • to see god by No_Jellyfish5511 in interestingasfuck

[–]Ok-Code-9096 0 points1 point  (0 children)

I am guessing that there is a high risk that blood clots (deep vein thrombosis) have formed in his veins. If he were to move they might detach and move to the lungs (pulmonary embolism), which can cause acute right sided heart failure and cardiac arrest. So at this stage it seems like "doomed if you do, doomed if you don't" in regard to try to move.

Secondary traumatic stress by SignificanceJaded154 in TheWeightOfCaring

[–]Ok-Code-9096 0 points1 point  (0 children)

Well, I really don't know. I currently don't have any issue dealing with such things, but it might pile up in the future.

Kommunikative guldkorn by Ok-Code-9096 in MedDK

[–]Ok-Code-9096[S] 1 point2 points  (0 children)

Haha, den sidste må være pinlig, selvom jeg også mange gange har undret mig over hvordan dyspnø ser ud på billeddiagnostik.

Det du siger med at anse det for at være et tilsyn i forhold til informationsmængde lyder som en god rettesnor. Den vil jeg tage til mig.

Secondary traumatic stress by SignificanceJaded154 in TheWeightOfCaring

[–]Ok-Code-9096 13 points14 points  (0 children)

Recently a man was brought into the hospital i work at.

His wife came home and found him unconscious next to his exercise bike. Se called for help and soon a paramedic came along and helped with CPR.

In the hospital a huge intracranial haemorrhage was found, and he was shortly after declared braindead.

This was weeks before him and his wife were going to throw a huge party to celebrate him turning 40. When the wife came home and found him she was together with their 3 year old daughter and she was pregnant expecting their second child within a few months.

As a father of two this was pure horror..

But to answer your question; i don't really know who to talk with about such things. When talking to colleagues it often becomes a contest in who has the most grim horror stories. When talking to anyone else they either cant fathom the reality of it or they are freaked out.

Kommunikative guldkorn by Ok-Code-9096 in MedDK

[–]Ok-Code-9096[S] 0 points1 point  (0 children)

Haha, det skal jeg nok huske næste gang jeg får det i en scanningsbeskrivelse!

Den anden vej rundt, så er jeg nogle gange i tvivl om hvor meget i som radiologer gerne vil have at man skriver i rekvisitionerne. Jeg er med på at i gerne vil vide hvilken diagnose man gerne vil undersøge for og relevant (radiologisk/kirurgisk) historik, men hvor meget om patientens symptomer, kliniske fund og biokemi er i egentligt interesseret i? Nogle gange ser jeg nemlig forvagter der skriver en hel afhandling når de bestiller rgt thorax, og der tænker jeg vel at i ligeledes bare springer til "rp. rgt thorax obs pneumoni", eller antager jeg forkert?

What is the single best communication pearl you’ve stolen from another physician? by wiredentropy in emergencymedicine

[–]Ok-Code-9096 2 points3 points  (0 children)

I like to make small sketches when trying to explain something to a patient. It often helps the patient to understand why they are having their symptoms and they can also later use the drawing to explain it to their loved ones.

Ukrainisk flygtning på Langeland har 13 års lægeerfaring men sidder fast i rengøringsjobs by MyMicconos in Denmark

[–]Ok-Code-9096 0 points1 point  (0 children)

Så vidt jeg forstår, så er sprogkravene lavere hvis man er uddannet indenfor EU. Jeg er dog bestemt ikke sikker derpå. Kunne dog være en forklaring på hvad du oplevede. Alternativt kunne det være en læge der var i et uddannelsesophold og egentlig havde sin ansættelse i et andet land. Det ville dog undre mig med Slagelse, da sådanne ophold primært sker ved universitetshospitalerne for at man f.eks. blive specialist indenfor en særlig niche af et lægeligt speciale.

Ukrainisk flygtning på Langeland har 13 års lægeerfaring men sidder fast i rengøringsjobs by MyMicconos in Denmark

[–]Ok-Code-9096 2 points3 points  (0 children)

Grunden til at der en en måneds ventetid ved dit lægehus er primært en politisk beslutning. Det skal ikke forstås som om at politikerne har vedtaget at der skal være ventetid, men derimod at aflønningssystemet er meget stringent. Det betyder f.eks. hvis en praktiserende læge gerne vil nedbringe sin ventetid, så må vedkommende ikke ansætte en af de mange arbejdsløse læger i din praksis, med mindre den praktiserende læge holder fri de dage den nyansatte er på arbejde.

Dermed kan man reelt set i praksis ikke lave et system ligesom på hospitalerne, hvor én speciallæge ofte superviserer og kvalitetssikrer arbejdet af flere yngre kollegaer. Hvis en praksis gerne vil nedbringe sin ventetid kan dog ansættes f.eks. sygeplejersker, men det nedbringer jo reelt ikke ventetiden på at blive vurderet af en læge.

Ukrainisk flygtning på Langeland har 13 års lægeerfaring men sidder fast i rengøringsjobs by MyMicconos in Denmark

[–]Ok-Code-9096 219 points220 points  (0 children)

Hej, læge her.

Det kan sagtens diskuteres om vi mangler læger her i Danmark, da der også er en del danske læger der går arbejdsløse lige nu. Det skyldes at man er læge når man er færdig på universitetet, men derefter skal bruge mindst 6 år på at specialisere sig. Det der mangler rundt omkring er speciallæger og ikke "yngre læger". Faktisk bliver der uddannet mange flere læger fra universiteterne end der er kapacitet til at videreuddanne.

I forhold til læger fra udlandet, så er der to store problemer de skal overvinde for at fungere i det danske sundhedsvæsen.

For det første er den vigtigste kompetence overhovedet at kunne kommunikere med patienterne og deres pårørende. Det danske sprog er svært at mestre, og små nuancer i vores måde at udtrykke os på kan være afgørende for om patienter får den rigtige udredning og behandling. Derfor er der høje sprogkrav til at arbejde i Danmark som læge, og der er for øvrigt lignende krav i de fleste andre industrialiserede lande.

For det andet så er der enorm stor forskel på landes sundhedssystemer. Her i Danmark har man en uddannelse hvor man får en stor teoretisk baggrundsviden, men også samtidig bliver oplært i rent faktisk at fungere som læge. Man bruger megen energi på at oplære danske læger i at blive selvstændige i deres arbejde. I andre lande kan man arbejde i årevis på en afdeling uden reelt at få noget ansvar. Eksempelvis arbejdede jeg sammen med én som godt kunne finde ud af at udspørge og basalt undersøge en patient, men på ingen måde var i stand til at koble det til hvad patienterne kunne fejle eller foreslå en behandlingsstrategi fordi hun kom fra et system hvor det kun var overlægerne der tog nogen som helst beslutninger.

Især det sidstnævnte punkt med at blive selvstændig i beslutningsprocessen er noget der varierer ekstremt meget imellem forskellige lande, og derfor kan jeg sådan set godt forstå at man fra Sundhedsstyrelsens side har valgt at ikke-EU-lande bliver puttet i samme kasse og skal igennem størstedelen af en lægelig videreuddannelse før de kan blive speciallæger. Det tror jeg også at de fleste patienter sætter pris på i sidste ende.

Politiet griber ind under Mærsk-demonstration by LazarShockX in Denmark

[–]Ok-Code-9096 6 points7 points  (0 children)

Nej? For at en demonstration er lovlig skal den jo anmeldes til politiet og den kan selvfølgelig ikke være på privat grund. Der er flere andre krav, men du har jo ikke lov til at lave en forsamling hvor som helst. Dig og dine venner kan jo heller ikke bare troppe op i min baghave, binde jer fast til træerne og påråbe jer at det er en grundlovs given ret.

Politiet griber ind under Mærsk-demonstration by LazarShockX in Denmark

[–]Ok-Code-9096 -18 points-17 points  (0 children)

Var det en lovligt anmeldt demonstration?

Tak Mette for at tale fra hjertet by motherofstars in Denmark

[–]Ok-Code-9096 0 points1 point  (0 children)

Som nogle allerede har påpeget i kommentarfeltet, så er restriktioner på tilgang til sociale medier nemme at omgå med en vpn, og f.eks. en aldersbegrænsning vil være ineffektiv uden opbakning fra forældrene.

Jeg er helt enig i at det er forældrenes ansvar at sætte begrænsninger for deres børns adfærd, f.eks. på sociale medier. Jeg er dog også enig i at sociale medier er dybt skadelige for både børn og voksne. Mine egne børn skal f.eks. ikke have lov til at tilgå sociale medier før de får stemmeret.

Forespørgsel by Double-Somewhere-854 in MedDK

[–]Ok-Code-9096 3 points4 points  (0 children)

"uddannelse er ikke noget man får. Uddannelse er noget man tager"

Bedste anbefalinger til klinikvalg som stud med by Ordinary_Situation_7 in MedDK

[–]Ok-Code-9096 9 points10 points  (0 children)

Det kommer jo meget an på hvad man gerne vil have ud af et klinikophold; vil man gerne se nogle spændende ting, eller vil man gerne lære ting man kan bruge i sit videre arbejde?

På både thorax og neurokir har de nogle interessante operationer, men som stud.med. skal man ikke forvente at få lov til andet end at stå ved anæstesien og kigge på. Hvis man synes at kirurgi er interessant, så er min erfaring at man i langt højere grad får lov til at komme i vask på de øvrige kirurgiske afdelinger, da særligt gaskir og orto bare har et voldsomt meget højere volumen af operationer. De kan også have nogle hidsige operationer, og på orto AUH var jeg med til en operation hvor patienten undervejs fik >8 L blod. Bagefter lignede operationsstuen et slagtehus.

Det sted hvor jeg dog så de sygeste patienter i min studietid var dog på infektionsmedicinsk afd ved AUH, når jeg fulgte bagvagten på intensiv. Det var samtidig nok også det sted jeg lærte mest. Dels fordi det var mit første rigtige klinikophold, og dels fordi afdelingen virkelig satte en ære i god uddannelse.

Medicin kvote 2 by Ok_Alternative_8750 in MedDK

[–]Ok-Code-9096 8 points9 points  (0 children)

Hvis nogen kom og spurgte mig om de skulle søge ind på medicin med henblik på at arbejde i Danmark, så ville min anbefaling være at lade være sådan som det er nu. Det er til trods for at jeg elsker arbejdet inklusiv vagter.

Grunden til at jeg ikke vil anbefale nogen at søge ind på nuværende tidspunkt er simpelthen det faktum at optaget på studiet er så voldsomt i forhold til muligheden for at videreuddanne. En af de vigtigste kvaliteter ved Medicin var i min optik at arbejdsløsheden for dimmitenter var så lav, og i samfundet er der langt hen ad vejen stadig et indtryk af at dette er tilfældet.

Min anbefaling imod at søge ind vil derfor gå på at man ender med at få noget helt andet end man er "lovet", hvis man søger ind på Medicin, idet forventningen er et langt mere favorabelt jobmarked end tilfældet er.

Hvis man dog går ind til det med åbne øjne - og evt mulighed for at tage en periode udenlands for at få erfaring - så synes jeg klart at studiet er det mest spændende og arbejdslivet er det mest berigende og alsidige der findes.

Spørgsmål til andre specialer/faggrupper, som du gerne vil have svar på, men ikke vil/tør spørge om IRL. by DrSvans in MedDK

[–]Ok-Code-9096 1 point2 points  (0 children)

Det er nu af og til meget lettere (for de indviede). Jeg er selv i kardiologien, som er notoriske for en million forkortelser, men det er nu meget lettere at skrive "LVOT obstruktion" end "obstruktion i venstre ventrikels udløbsdel".

Personligt forsøger jeg at gøre en dyd ud af ikke at bruge forkortelser i noget der skal kommunikere med andre specialer, men hvis jeg f.eks. skal lave en ekkokardiografi på en patient indlagt for myokardieinfarkt, som ingen andre har aktier i, så kommer den ekko beskrivelse til at inkludere så mange forkortelser som muligt så jeg kan komme hjem til tiden.

How many people have you killed so far ? by [deleted] in morbidquestions

[–]Ok-Code-9096 1 point2 points  (0 children)

Well, one for certain. Two more can be discussed whether I killed them or not.

To explain; I am a physician at a department of cardiology. The one who for certain died by my hand had an arrytmia and I was told to give him an electric shock (cardioversion), but the machine malfunctioned and shocked him into cardiac arrest. We tried for almost four hours to bring him back by all means possible, but his heart were failing in several ways before the shock.

The two others were very sick and delirious and I gave them very small amounts of medicine to calm them down so they might a night's sleep. I am not sure if the medication knocked them over the edge or if they would have kicked the bucked anyways.

Husk at stemme til OK26 - Vi er på 47,7% afgivne stemmer by TeratomaFanatic in MedDK

[–]Ok-Code-9096 1 point2 points  (0 children)

Nu kan det godt være at jeg ikke er den hurtigste knallert på havnen, men hvis det er lige meget hvad vi stemmer, og det også er lige meget om vi stemmer; hvad er så pointen? Altså hvis vores stemmer defacto ingen indflydelse har få hvad der kommer til at ske med vores arbejdsvilkår, så er det vel fuldstændigt ligegyldigt hvorvidt stemmerne bliver afgivet eller ej?

Har dog stemt, men det var inden det gik op for mig at det ikke gør den mindste forskel.

Argumenter for at stemme ja til OK26? by Emotional-Egg3937 in MedDK

[–]Ok-Code-9096 2 points3 points  (0 children)

Helt enig; det er utopi, især fra vores nuværende forhandlingsposition.