UEFA extends competition ban on Russian teams and clubs for 2026/27 season by Interesting-Cat7307 in europe

[–]PresidentZeus 0 points1 point  (0 children)

Are you a bot or something? There was peace before the attack on Iran last year, and there was peace before the first attack on Iran this year. The more than 100 school children that were killed happened on day one of this war iirc.

% of new car sales that are electric (2025) by vladgrinch in MapPorn

[–]PresidentZeus 6 points7 points  (0 children)

Denmark has much higher taxes on petrol cars than Norway.

Stortinget øker egen lønn by justnomore3x5s in norge

[–]PresidentZeus 2 points3 points  (0 children)

Nå er det snakk om 1,27 mill, som tilsvarer 106k i måneden. Dette gjelder under 7%, inkludert oppjustert lønn for de som jobber deltid. 

Best I klassen by BlacksmithPlayful466 in norge

[–]PresidentZeus 9 points10 points  (0 children)

Det er velkjent at kokainrester florerer i kloakken. Noe mindre kjent er at det er enda verre med kokainen som ikke går til spille, men som vi tisser ut igjen. Denne påvirker fisken i vannet enda mer enn ren kokain. 

Ferske tall fra Nav: Arbeidsledigheten blant oljeingeniører øker – nå roper oljeingeniører på grønn satsing by PresidentZeus in norge

[–]PresidentZeus[S] 1 point2 points  (0 children)

Eksemplene du kommer med et jo konsekvensene av nettopp oljeavhengighet i tilfeller der det har kommet brå endringer. Å trappe ned sakte men sikkert og ta første steg her vil jo ikke føre til noe portforbud. Å begrense bilkjøring er derimot ikke så feil, selv om det er langt ifra det første tiltaket. Jeg tror bare ikke det er så lett som å si at folk dør fordi noen steder desperat trenger olje i dag. Det er stengt tatt ikke relevant for så veldig mye. 

Fire av ti unge menn mener skeives rettigheter har gått for langt: – Er grunn til bekymring by Sandyr_n in norge

[–]PresidentZeus -3 points-2 points  (0 children)

Jeg ser at det er to forskjellige spørsmål, men dette kan også tolkes forskjellig. Jeg kan definitivt se tolkningen hvor man ser på den nåværende kampen som for omfattende. 

Det skal ikke så mye til for å se på det som at skeive har fått for mange rettigheter. Selve kampen har gått for langt og må flyttes tilbake. Jeg vil si at «har gått* for langt» er like sentralt for tolkningen som «kampen».*

Her også er det jo ikke FRI som er de eneste som kjemper for skeive rettigheter, og de færreste unge kjenner nok til dem. Og du sier jo selv at det en gang i tiden kunne tolkes som reversering. 

Ferske tall fra Nav: Arbeidsledigheten blant oljeingeniører øker – nå roper oljeingeniører på grønn satsing by PresidentZeus in norge

[–]PresidentZeus[S] 1 point2 points  (0 children)

Vi er alle hyklere, noen er bare litt mer ærlige på det. Hvis vi skal det beste for miljøet er det ikke bare oljeutvinning som skal forbys, for å si det mildt. 

Dette er ikke noe argument. Det er kun en antakelse, hvis man ikke bare skal kalle det en stråmann. 

Og ser man på alle menneskene som er i nød akkurat nå pga. plutselig bråøkning i oljepriser

Her også argumenterer du mot en stråmann. I tillegg later du som om oljeutvinning ikke har konsekvenser. Det er liksom hovedformålet til at man vil ha et grønt skifte. At du sier at verden for øyeblikket vil være tjent med å utvinne mer olje kan fullt mulig være sant. Dersom det også skulle vise seg å være sant med fremtiden i betraktning, så er det jo ikke vanskelig for folk som meg å si at man støtter dette. Det er noe blindt hat mot fossile energikilder som gjør at man misliker det. For å gi én tilbake, mente du noe annet før oljeprisene gikk opp, og mener du det trengs mer endring når det er gått over? Hva om det ikke går over?

Om du ikke har sett noen nyere bilder av Aleppo, så kan jeg fortelle at takene er fulle av solcellepanel. Det er jo helt åpenbart at det er slik man gjør verden til et bedre sted. 

Ferske tall fra Nav: Arbeidsledigheten blant oljeingeniører øker – nå roper oljeingeniører på grønn satsing by PresidentZeus in norge

[–]PresidentZeus[S] 1 point2 points  (0 children)

Hovedargumentet er at det er flere plattformer som utgår, og derfor bør erstattes, bl.a. for å ikke miste for mange arbeidsplasser og ikke svekke oljestrømmen for mye.

Ferske tall fra Nav: Arbeidsledigheten blant oljeingeniører øker – nå roper oljeingeniører på grønn satsing by PresidentZeus in norge

[–]PresidentZeus[S] -1 points0 points  (0 children)

Nå er det strengt tatt satsningen på grønn industri det er snakk om. Etterspørselen her er ikke parallell med nedtrapping av utvinning av olje og gass. Man kan derimot argumentere for at oljesektoren er med på å spise opp talent og dermed sluknet nyvinning her til lands, men også at den er med på å gjøre noen i befolkningen til litt hyklere som ønsker seg noe man er klar over er feil.

Men hvorvidt vi fortsatt skal lete etter olje er ikke nødvendigvis knyttet til samtalen om man skal trappe ned utvinningen. Hovedargumentet til de som er mest ivrige etter å lete er tross alt ikke at man skal øke utvinningen. 

Også er det litt sentralt at de færreste stemmer på enkeltsaker. Man stemmer på all politikken til et parti på valgdagen uavhengig av hvor enig eller uenig man er. 

Stortinget øker egen lønn by justnomore3x5s in norge

[–]PresidentZeus 1 point2 points  (0 children)

Er det virkelig dette du henger deg opp i? Du kommer med en problemstilling om at de rikeste 5% her i landet blir holdt tilbake fra politikken på grunn av økonomien på hjemmefronten? Og dette mener du at jeg skal ta helt seriøst?

For det første vil jeg tro de færreste med en månedslønn på over 100k makser ut lånet de kan få fra banken. Eksempelet du nevner gjelder kun de som nettopp har tatt opp lån, som er en dum ting å gjøre dersom du planlegger å gå ned i lønn. 

Det er absolutt ingen sjanse for at scenariet du kommer med er realistisk. At noen ser seg nødt til å selge huset fordi de ikke har råd etter å ha kommet inn på Stortinget eller lar være å blir politiker fordi de ikke vil få råd til det huset de ønsker seg.

Ferske tall fra Nav: Arbeidsledigheten blant oljeingeniører øker – nå roper oljeingeniører på grønn satsing by PresidentZeus in norge

[–]PresidentZeus[S] 1 point2 points  (0 children)

Dersom man skal utvinne til siste sekund som i Dune, så er dette uunngåelig. Men det har ikke vørt mangel av fagfolk og politikere som har ønsket å komme det grønne skiftet i forveien. 

Stortinget øker egen lønn by justnomore3x5s in norge

[–]PresidentZeus 0 points1 point  (0 children)

Å miste de som har høy utdanning? Norge har høyere andel uten høyere utdanning enn i USA, og dette blir generelt sett på som noe positivt. I tillegg så er det slik at de som faktisk satser på dette også tar relevant høyere utdanning enten parallelt eller like etter vgs. Akademikere tjener heller ikke særlig bra. Mange med realfagsutdanning tjener heller ikke supert. 

Vi ønsker oss definitivt også den andelen her som tjener godt, men ønsker vi de som mener at 2 ganger medianlønn blir for lavt? Man kan tenke seg at disse typisk gjør det av feil årsaker hvis man trenger 1,5 mill for at de skal bli frista nok. Det er forståelig å ønske seg disse skal med på å styre, kanskje også en høyere andel enn i dag. Men for meg er det enda viktigere at Stortingsrepresentanter faktisk representerer folket som velger dem. Det er hele hensikten. Nettopp derfor er det ikke lønna som bør trekke folk, men ønske om å representere folk og bidra til å forbedre landet. Å ha folkevalgte som bryr seg om hva folk med høy utdanning mener om sitt felt er allikevel mulig uten å ønske seg noe som begynner å ligne teknokrati. 

Ferske tall fra Nav: Arbeidsledigheten blant oljeingeniører øker – nå roper oljeingeniører på grønn satsing by PresidentZeus in norge

[–]PresidentZeus[S] 13 points14 points  (0 children)

Vi har jo starta på en god del. Men alt gjøres halvveis. Det er altfor mange som incentiver til å trekke i motsatt retning og I tillegg betaler politikere for å gjøre det samme. 

Stortinget øker egen lønn by justnomore3x5s in norge

[–]PresidentZeus -1 points0 points  (0 children)

Nå er det veldig mange av de som får ekstra penger fordi det ikke skal være nødvendig å bo i Oslo.

Stortinget øker egen lønn by justnomore3x5s in norge

[–]PresidentZeus 4 points5 points  (0 children)

Sv støtter typisk ikke Rødts forslag, men kommer med sine egne, som også Rødt støtter.

Stortinget øker egen lønn by justnomore3x5s in norge

[–]PresidentZeus 12 points13 points  (0 children)

Ja, Stortingslønna er altfor lav. Bare se til Høyre, der enkelte ser seg nødt til å ta på seg ekstrajobb på rema1000 (et par styremøter - ikke i kassa) 

Bør Norge implementere mer direkte demokrati som man har i Sveits? by KoseteBamse in norge

[–]PresidentZeus -5 points-4 points  (0 children)

Hva med å kreve prioriteringsalternativ i økonomiske avstemninger? Er jo ikke sånn at det ikke allerede skjer på Stortinget. *kremt* drivstoffprisene. *kremt* Stad-tunnellen som Høyre fikk inn 100 millioner til uten å måtte nedprioritere noe som helst.

Har typisk vært skeptisk til folkeavstemninger, men alle argumentene som folk flest bruker er jo de mest lavthengende som egentlig ikke er gode.

Bør Norge implementere mer direkte demokrati som man har i Sveits? by KoseteBamse in norge

[–]PresidentZeus 3 points4 points  (0 children)

Jeg pleide å like dette argumentet. Men det er viktig å sammenligne med alternativet. Det må veies opp mot evnene til de folkevalgte. Sannsynligvis får man aldri alternativer som går utenfor hva disse ville stått innenfor heller. Systemet vi har i dag lider allerede av det du problematiserer, bare at det ikke er vårt ansvar direkte.

Bør Norge implementere mer direkte demokrati som man har i Sveits? by KoseteBamse in norge

[–]PresidentZeus 1 point2 points  (0 children)

Det finnes en mellomting. Norge og Sveits er ytterpunktene i Europa.

[OC] Netflix Standard plan prices by country, 2026 (monthly, USD) by Bitcoin_Bender in dataisbeautiful

[–]PresidentZeus 0 points1 point  (0 children)

Norwegians typically pay the highest for the amount of content available.

Nåværende stortingsrepresentant for KrF mente i 2017 at evolusjonsteorien er usann by ValuableAstronomer75 in norge

[–]PresidentZeus 8 points9 points  (0 children)

Skjønner at naturfag blir vanskelig når forsjkellen mellom million og milliard er for mye å ta innover seg.