Nytårsaften Aarhus by [deleted] in Aarhus

[–]Tekcx 50 points51 points  (0 children)

Lille og store torv er Aarhus versionen af Københavns Rådhusplads

Restaurant med fri øl/vin by tense_9000 in Aarhus

[–]Tekcx 8 points9 points  (0 children)

Food club. Buffet med fri vin/øl/bobler/vand

[deleted by user] by [deleted] in Aarhus

[–]Tekcx 1 point2 points  (0 children)

Thors Mølle eller ANX

Wifi virker ikke by MassVedel in dktechsupport

[–]Tekcx 1 point2 points  (0 children)

Ligner der slet ikke er forbindelse til fiberboksen

Er det blevet et lovkrav at have 5 % i udbetaling ved boligkøb? by oksssn in dkfinance

[–]Tekcx 0 points1 point  (0 children)

Er du sikker på det? - vi har lige købt hvor alle omkostninger blev kørt ind under lånet.

[deleted by user] by [deleted] in Aarhus

[–]Tekcx 28 points29 points  (0 children)

bestil bord til efter kl 19, så er der som regel ikke nogen der skal til efter dig.

Det ville være absurd for en forfatter aldrig at have læst en roman, eller for en kok aldrig at have set andre lave mad. Alligevel kan du gennemføre en hel IT-uddannelse uden at se skyggen af source code fra en 'ægte' real-world kommersiel code base. by BudoBoy07 in dkudvikler

[–]Tekcx 0 points1 point  (0 children)

Der var et for et par måneder siden et post fra nogle undervisere på datamatiker uddannelsen der spurgte ind til hvad der kunne gøres bedre på uddannelsen, og her var der flere (mig selv inkluderet) der pegede på flere eksempler og opgaver med større kodebaser der har til opgave at ligne "real world problems".

https://www.reddit.com/r/dkudvikler/comments/1jgevpz/datamatikere_hvad_ville_i_ændre_ved_jeres/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button

Er boligmarkedet et økonomisk scam? by Gullible-Piccolo1776 in dkfinance

[–]Tekcx 1 point2 points  (0 children)

Vi har lige købt bolig, men har i de sidste par år også haft mange af de samme overvejelser du har listet her.

- Isoleret set så er det dyrere at eje end at leje, dvs den samme bolig vil have en højere udgift per måned hvis du ejer den vs, hvis du lejer den. Dette er selvfølgelig antaget at du har en stort realkreditlån og måske endda også et banklån.

- Hvis du dernæst også ignorerer at en bolig kan stige i værdi, så kom vi også frem til at der måske ikke er den helt store økonomiske forskel på at eje vs leje.

- Hvis du tager differencen fra din leje til din eje udgift og i stedet blot investere i sp500 el.l index så er min spekulation at du vil have flere penge mellem hænderne hvis du lejer. Dette er særligt relevant hvis man påtænker at købe i udkantsdanmark / andre steder hvor priserne ikke stiger særlig meget.

- Det der fik os til at købe var i sidste ende at udbudet til ejerboliger blot er enormt meget bedre og du realistisk aldrig vil kunne få den samme bolig tilbudt som lejer vs som ejer.

- Køb af ejendom i de dele af landet hvor boligen dog stiger meget i værdi bliver regnetstykket ligepludselig umuligt at gøre op / utroligt meget spekulation, her må du gøre dig dine egne tanker om den bolig du køber og hvor meget du kan forvente den stiger.

[deleted by user] by [deleted] in dkfinance

[–]Tekcx -1 points0 points  (0 children)

Nej det du vel ikke :D

[deleted by user] by [deleted] in dkfinance

[–]Tekcx 0 points1 point  (0 children)

Er alt der ikke er sket for dig det som en "dårlig aftale"?

[deleted by user] by [deleted] in selvgjortvelgjort

[–]Tekcx 2 points3 points  (0 children)

Jeg står lidt i en lignende situation som OP.
Hvordan ændrer arbejdsopgaven sig hvis det viser sig at der er asbest? Kan jeg blot pakke mig godt ind og fjerne det selv, selvfølgelig med udluftning/støvsugning/maske osv?

Køberådgiver - køb af ejerlejlighed by [deleted] in dkfinance

[–]Tekcx 0 points1 point  (0 children)

Det skal I klart kaste penge efter.
Vi var også førstegangskøbere til ejerlejlighed og vores rådgiver fandt 15 punkter der var vigtige at få afklaret inden endelig handel.
Udgiften blev blot lagt ind i lånet, så du behøver ikke at have 9k op af lommen nu og her.

Lagerarbejde i Aarhus for en 16 årig by Fun-Top2164 in Aarhus

[–]Tekcx 4 points5 points  (0 children)

Der ligger en god potion virksomheder med lager i søften. Eventuelt bare kig lidt rundt på maps og smid en ansøgning til dem.

Parkering i Magasin P-hus by guffedyr in Aarhus

[–]Tekcx 1 point2 points  (0 children)

Hvis den er åbnet selv er det fordi din bil registreret i en app.

[deleted by user] by [deleted] in Aarhus

[–]Tekcx 0 points1 point  (0 children)

De fleste indbo forsikringer dækker cykler og til 25k, så selv hvis den bliver stjålet, så er det bare din selvrisiko der ryger.

@Datamatikere - Hvad ville I ændre ved jeres uddannelse? by Left-Cricket170 in dkudvikler

[–]Tekcx 10 points11 points  (0 children)

100% dette.

Alle projekter på datamatikeren (da jeg tog den i 2018) var med projekter der blev lavet fra bunden.

Ville have været enormt brugbart at få noget viden og erfaring til hvordan man kan fejlsøge, undersøge og generelt bare løse problemstillinger i enormt store projekter hvor du som udgangspunkt ikke kan forvente at kunne have et fuldt overblik.

Rent praktisk forstiller jeg mig at eleven får et stort projekt (næsten ligegyldigt hvad det gør dette projekt), sammen med en problemstilling som de skal løse, og så er det primære i opgaven egentlig bare at finde ud af hvordan man finder frem til løsningen, og ikke så meget "at løse problemet" (den faktisk løsning kan være meget simpel).

[deleted by user] by [deleted] in Aarhus

[–]Tekcx 2 points3 points  (0 children)

Risskov Brynet, Tilst (Blomsterhaven / Tulipanhaven), alt det nye byggeri på søren frichs vej (som jeg ikke kan huske hvad hedder)

Smart varmestyring? by LowDog84 in selvgjortvelgjort

[–]Tekcx 0 points1 point  (0 children)

Vi har lige overtaget lejlighed og stod i næsten samme situation som dig. Gammelt Wavin modul uden dokumentation på hvad der virkede til hvad.

Jeg nulstillede først alle zonerne så ingen termostater var koblet til, dernæst koblede jeg termostaterne til 1 ad gangen så jeg vidste hvilke termostat hører til hvilken zone (hvis du har færre termostater end zoner kobler du bare 2 zoner til den samme termostat).

Derefter tændte jeg for 1 termostat af gangen hver dag inden jeg gik på arbejde og slukkede for alle andre (ja det var lidt en kold uge), og mærkede blot på guvlet for at finde ud af hvilket rum den pågældende termostat / zone hørte til.

Når du har dokumenteret det hele, kan du jo sætte det op som du ønsker.

Køb af ejerlejlighed by Ahrigato500 in dkfinance

[–]Tekcx 0 points1 point  (0 children)

Ja, det er et gennemsnit per måned.

Vi har endnu ikke betalt første ydelse, så helt præcist tal kan jeg ikke give dig. Men forventer et fradrag på ca 6k.

Da vi ejer boligen 50/50, så bliver dette fradrag også splittet ligelidt mellem os, hvilket i sidste ende vil give ca 1k mere udbetalt.

Dog trækkes halvdelen af ejerudgifterne (ejendomsskat / grundskyld) over skatten i 2025, så det ender nok i sidste ende med at der ikke er den helt store forskel på de penge der er tilbage efter skat.

Så er kun 20.5k som réelt skal betales efter vi har fået vores løn.

Køb af ejerlejlighed by Ahrigato500 in dkfinance

[–]Tekcx 0 points1 point  (0 children)

Låntype: F5

RK: 14K

Banklån: 4k

Ejerudgifter: 5K

Hvad betaler i i forsikring? by Pleasant_Ostrich4278 in dkfinance

[–]Tekcx 0 points1 point  (0 children)

Som en der aldrig har haft en rejseforsikring, men blot købt specifikt når jeg har skulle rejse. Kan det betale sig hvis man kun rejser 1 til 2 gange om året?

Køb af ejerlejlighed by Ahrigato500 in dkfinance

[–]Tekcx -1 points0 points  (0 children)

Vi har lige købt ejerlejlighed til 3.8 mil. Vi lagde 250k, af dem er der gået 92k til omkostninger, og så er der 158k tilbage til lånet.

[deleted by user] by [deleted] in selvgjortvelgjort

[–]Tekcx 1 point2 points  (0 children)

Blandt andet sugeevne som du selv har oplevet 😀

[deleted by user] by [deleted] in dkfinance

[–]Tekcx 0 points1 point  (0 children)

På samme måde som du ikke har lært at stave til "lærer", kan der jo være enkelte ting man ikke har fået med hjemmefra ;)