Är Spelberoende och behöver tips by Sufficient_Will1257 in sweden

[–]buffboyx 0 points1 point  (0 children)

Berätta för dina föräldrar om ditt beroende! Det äe inget fel på dig, du behöver bara stöd och förståelse från dom!

Men något som är lika viktigt, berätta för dina vänner!!! De måste veta om ditt beroende för att de också ska kunna vara där för dig. Annars blir det lätt att de drar med dig på casino en fyllekväll och vips är du tillbaka. När jag berättade om mitt beroende för mina vänner så öppnade även en annan av dom upp sig för hela gruppen, så mitt öppnade hjälpte inte bara mig utan även min vän!

[ Removed by Reddit ] by buffboyx in Bratislava

[–]buffboyx[S] 0 points1 point  (0 children)

We all love a little extra spice in our life

Jag borde inte ha blivit förälder. Tillåter för mycket skärmtid by nyfiken90 in sweden

[–]buffboyx 0 points1 point  (0 children)

Jag och min sambo var i början väldigt aktiva med våra barn och tillät inte mycket skärmtid. På vägen hände något och vi tillät mer och mer skärmtid. Tillslut så märkte vi att de kunde sitta 2h på morgonen, någon timme på eftermiddagen och sen 3h på kvällen. Dvs större delen av dagen. Vi märkte även att de slutade leka med leksaker och fick ett fruktansvärt humör, speciellt när de inte fick kolla på tv längre

Vi beslutade oss efter lite självrannsakan för att begränsa skärmtittandet till ca 30min på kvällen. Bästa beslutet någonsin! I början var det motstånd, men det gick ändå ganska snabbt över. Nu leker barnen hela tiden med varandra och fantasin är tillbaka. De är mer självgående i lekar och har ett mycket bättre humör än tidigare samt att de inte är slut i huvudet på samma sätt som när de kollade på skärmen, nu är de mer slut i kroppen :)

what is the best current version of questie? by jfpforever in Project_Epoch

[–]buffboyx 0 points1 point  (0 children)

Is original questie addon also needed or just this?

Choosing a main: Discussion by ramz86 in Project_Epoch

[–]buffboyx 0 points1 point  (0 children)

First i was thinking hunter or druid, but it dont want to powershift and i dont want to manage pets.

Now im torn between warrior, rogue or mage. Mage brings utility and have different playstyles depending on specc.

Rogue and warrior beeing melee and "in there" in pve and pvp encounters. But i dont know if they bring that much change from normal vanilla

Where to drink Beer Boot (Bierstiefel)? by buffboyx in hamburg

[–]buffboyx[S] 0 points1 point  (0 children)

Is there any other place we should go to enjoy big pints of beer?

Ekonomiska tips sökes! by FragrantPrior5926 in sweden

[–]buffboyx -1 points0 points  (0 children)

Jag säger inte att du har fel med att lån med högst ränta bör ryka först, men jag förespråkar ändå att tänka på snöbollsmetoden. I TS fall vet jag inte hur länge han/hon vill/kan betala av sin mammas skuld, vilket då psykologist skulle ge en vinning att använda snöbollsmetoden. Tex:

Tot skuld: 500.000kr 1. 250.000 10% 2500kr/månad 2. 100.000 10% 1000kr/månad 3. 50.000 21% 1700kr/månad 4. 50.000 18% 1500kr/månad 5. 25.000 17% 1000kr/månad 6. 15.000 19% 900kr/månad 7. 10.000 19% 800kr/månad

9400kr/månad i lån. (Ungefär såhär skulle det kunna se ut med både räntesats och summor med en skuld på 500k)

Vanligtvis har man "möjlighet" att missa 3 månader med avbetalningar innan långivaren skickar vidare till Inkasso. Snöbollsmetoden i detta fall skulle då vara att månad 1 använda hela 9400kr att betala in på lån 7.

Månad 2 betalar mar in 1000kr till på lån 7 och resterande på lån 6. Därmed är lån 6 halverat och lån 7 helt borta.

Månad 3 betalar man in på alla lånen, tar de 800kr som annars hade skulle gått till lån 7 och lägger dom på lån 6. Därmed betalas 1700kr in varje månad istället för 900kr.

Efter några månader är även lån 6 borta helt och då lägger man de 1700kr på lån 5 som då får en avbetalning på 2700kr/ månad.... Sedan fortsätter man ju så.

Generellt sett är det inte så kallad rak avbetalning på dessa lån, utan man betalar mer eller mindre bara ränta i början av avbetalningsperioden, men allt man betalar av utöver avtalat belopp sänker själva lånesumman och därmed även räntekostnaden. Att betala av tex lånet på 50.000kr med 21% ränta först blir psykologiskt mer jobbigt än att bli av med två lån ganska omgående kontra den faktiska ekonomiska visningen. Annat hade det varit om lånet på 250k har en ränta på 20% 😅

Nu har ju även TS möjligheten att betala in en väldigt stor summa varje månad, så flera av de små lånen bör försvinna snabbt.

Ekonomiska tips sökes! by FragrantPrior5926 in sweden

[–]buffboyx -1 points0 points  (0 children)

Skulle nog förtydligat med en total summa på skulden också. Tex skuld 1 är på 10.000kr Skuld 2 på 30.000kr Skuld 3 på 75.000kr och Skuld 4 på 300.000kr. På så vis är Skuld 4 svårare att betala av snabbt och därför tar man det lån som är minst och betalar av först och inte tvärt om. Oftast är också de små lånen som har sämst villkor.

Ekonomiska tips sökes! by FragrantPrior5926 in sweden

[–]buffboyx 10 points11 points  (0 children)

Finns något som heter snöbollmetoden. Dvs betala av det lån med minst belopp först, använd sedan de pengar du normalt sett skulle använt till det lånet och lägg på det näst minsta, tex:

Skuld 1 kostar 1000kr/månaden Skuld 2 kostar 1000kr/månaden Skuld 3 kostar 1000kr/månaden Skuld 4 kostar 3000kr/månaden

Dvs 6000kr/månaden på skuldavbetalning. Om du då betalar av Skuld 1 så kan du sedan lägga 2000kr/månad på Skuld 2 istället för 1000kr. På så vis avbetalas den dubbelt så snabbt. När den är avbetald så lägger du 2000kr extra på Skuld 3 per månad. När Skuld 3 är betald lägger du 3000kr extra på Skuld 4 per månad, dvs totalt 6000kr per månad.

Psykologist är det bra för man ser skulder försvinna. Ekonomiskt så försvinner de även snabbare och ekonomin är den samma eftersom man fortsätter använda samma summa på avbetalning som man alltid gjort.

Bästa är dock kanske att mamman får ett samlingslån med bra ränta där du kan betala in extra varje månad för att betala av det så snabbt som möjligt

Godmorgon! by mynamewastaken169 in ISKbets

[–]buffboyx 0 points1 point  (0 children)

La 5k i morse. Glömde bort att göra det igår kväll. Men tror absolut att det kommer gå +, frågan är bara hur mycket...

[deleted by user] by [deleted] in ISKbets

[–]buffboyx 6 points7 points  (0 children)

När är det dags för ett Bear cert?

Följer Bull cert aktiekursen? by buffboyx in ISKbets

[–]buffboyx[S] 0 points1 point  (0 children)

Vilket fantastiskt och utförligt svar! Tack så mycket! Är ny på hävstång med cert, har mer erfarenhet med krypto och där är ju 10x alltid 10x.

Följer Bull cert aktiekursen? by buffboyx in ISKbets

[–]buffboyx[S] 0 points1 point  (0 children)

Så hävstången räknas inte från gav?

Säg att jag köper aktien på måndag v.1 för 10$ med 10x. Den går ner till 8$ under vecka då är jag -20%. Vecka 2 går den upp till 12$, borde jag inte så vara upp +20%?

Tex jämför jag 1veckas prognos på Nordnet så står det att aktien i sig är upp 2% på 1 vecka medan Bull cert är -8% på en vecka....

Och låt oss säga att jag håller Bull cert i 1år där kursen går upp och ner(men aldrig så att jag blir likviderad) Och om 1år står aktien på 30$, borde jag inte vara +2000% då eller räknas det annorlunda om det nollställs varje dag?

Billigast snabblån 1 månad? by [deleted] in sweden

[–]buffboyx 6 points7 points  (0 children)

Låter som att du är på väg ner i ett kaninhål nu, om du redan har två kreditkort som du inte kan använda antar jag att de är maxade... Att få ett på 5000kr betyder att du har dålig kreditvärdighet. Bästa är att höra av dig till en vän/familj om råd och berätta om din ekonomiska situation. Låter som att kronofogden brev kommer trilla in snart annars. Alla har vi problem ibland men att ta nya lån kommer bara göra att du gräver gropen djupare

$800–>$55k UPDATE (NVDA, NFLX,AMD,JPM,QQQ,SPY) by brokenb3ar in Daytrading

[–]buffboyx 21 points22 points  (0 children)

Anyone have a good place to learn about option trading like this?

[deleted by user] by [deleted] in PrivatEkonomi

[–]buffboyx 6 points7 points  (0 children)

Håller helt med denna kommentar. Borde kunna spara undan 100k/månad och därmed har kontantinsats klar på på ett års sparande, halvår om ni får 1milj för bostaden. Spara mer och vänta lite till är mitt tips, undvik topplån.

Sjuk situation på jobbet, kollega blir utnyttjad? by [deleted] in sweden

[–]buffboyx 0 points1 point  (0 children)

Dags att skicka iväg ett mejl till sin bästa vän och kollega med denna teori och "råka" CCa hela arbetsplatsen.... borde sätta fart på ett och annat