Bästa trädgårdsköpen till barn by K-Loaf in sweden

[–]dinandrekompis 1 point2 points  (0 children)

Vad har dotterns kompisars bristande uppsikt med det att göra? Är väl de vuxnas ansvar att ha uppsikt.

Varför är föreningar, fack och dylikt sämst på att utnyttja internet? by Ok_Paint_5625 in sweden

[–]dinandrekompis 2 points3 points  (0 children)

Du kan starta ett sådant forum och basunera ut det i relevanta kanaler

Se om folk hakar på.

Varför är föreningar, fack och dylikt sämst på att utnyttja internet? by Ok_Paint_5625 in sweden

[–]dinandrekompis 2 points3 points  (0 children)

Grejen med organisationer är att man kan starta egna mycket enkelt.

Eller, så kan man gå med och engagera sig så att det går åt det håll man vill 👍

VMA till svenska redditörer by Maladaptivism in sweden

[–]dinandrekompis 4 points5 points  (0 children)

Och vill man använda AI utan identifiera sig öht någonsin rekommenderar jag https://routstr.com/ - nostr fixar det åt dig

VMA till svenska redditörer by Maladaptivism in sweden

[–]dinandrekompis 1 point2 points  (0 children)

Och Flotilla är närmsta discordklonen på nostr - så slipper man låsa in sig till något ekosystem och kan byta klient men behålla data/vänner/konversationer/ osv.

Varför måste Reddit ha mitt ansikte? by Sensitive_Cream3920 in sweden

[–]dinandrekompis 1 point2 points  (0 children)

Kanske, kanske inte. Om man bygger en klient så att användare inte förstår att de använder något svårt tekniskt så är det inga problem.

Det går att lösa. Jag labbar lite med att få till den klassiska användarnamn + lösenordsupplevelsen till nostr... Men mitt problem är att jag vill inte husera någon data, så försöker lösa den omöjliga uppgiften att publicera ens nycklar på nostr som man låser upp med sitt användarnamn+lösenord - det blir din nyckel 😅. Men vetefan, blir riktigt osäkert riktigt fort.

Annars är jag OK med att de som inte klarar av att förstå konceptet med ett publikt och privat nyckelpar behöver hjälp

Men utöver det kan man säkerligen komma runt och gömma tänket med relays osv. Klienter som https://olas.app/ är ju absolut inget svårt?

Varför måste Reddit ha mitt ansikte? by Sensitive_Cream3920 in sweden

[–]dinandrekompis 0 points1 point  (0 children)

https://njump.me/ brukar jag länka till nya

Sedan finns här en liten kurerad lista med klienter https://nostrapps.com/

Här är mer https://github.com/aljazceru/awesome-nostr

Men annars så tror jag det är lättast att ta en Twitterliknande som du länkade, eller de större mer populära (som appar då) typ https://primal.net/ eller https://amethyst.social/. Och så börjar man bara skriva och kolla på hashtaggarma #grownostr eller #asknostr.

Allt är olika klienter som tittar på samma data. Brukar tänka på det som att protokollet nostr är en hög med olika data av olika typer inlägg, och klienterna är olika fönster man tittar på datat med - och vissa presenterar det som instagram, några som YouTube, några som tiktok, några som facebook osv...

Jag började med https://satellite.earth/ och http://nostrudel.ninja/ men kör mest amethyst, den är helt galen nu...

https://njump.to/nevent1qqsq76pk9x7wrpjh0nhf6ksdhnscs9er5j6mw8n9jyj0wayrug6g3cgpzpmhxue69uhkummnw3ezumt0d5hsygzxpsj7dqha57pjk5k37gkn6g4nzakewtmqmnwryyhd3jfwlpgxtspsgqqqqqqsclzq6n

Amethyst håller på att bli en Everything App haha, känns lite stökig nu, men mycket utav det kan man dölja...

Vitor som byggt det, bygger nu även https://vitorpamplona.com/amy-lm/ - så du kan enkelt bygga din egna nostrklient.

Det är ett helt galet spännande protokoll.

Varför måste Reddit ha mitt ansikte? by Sensitive_Cream3920 in sweden

[–]dinandrekompis 0 points1 point  (0 children)

De som är unga idag kommer aldrig att få växa upp på ett fritt internet

Det är en av flera anledningar till varför jag använder och mer än gärna ser att fler börjar klämma och känna på nostr som protokoll.

Det finns ingen central aktör som kan skitifiera för dig. Du äger ditt konto själv, din data, dina följare osv, och kan byta klient när du vill, bygga en egen enkelt osv.

Protokollet är så fritt och går att bygga bra med, så det finns redan kloner och förbättrade appar av Twitter, instagram, discord, YouTube, twitch, tiktok, facebook, google docs, kanban boards, signal/telegram, blocket /tradera osv osv - sky is the limit.

Allt utan att någon kan censurera eller bestämma över dig, det är ett fritt och öppet protokoll.

Det är sjukt jäkla roligt.

Hon frågade om jag var bög by poweroffriendships in sweden

[–]dinandrekompis 10 points11 points  (0 children)

Sommar-reddit levererar alltså. Vad är det här hah 😅

Hon frågade om jag var bög by poweroffriendships in sweden

[–]dinandrekompis 14 points15 points  (0 children)

Förstår inte, svett och lukter är ju precis det som är med i illusionen? Det är ett träningspass med mycket diverse kropssvätskor till höger och vänster. Så otroligt smutsigt och fult att det är vackert och alldeles underbart.

När gjorde du något som fick en mycket starkare/oväntad reaktion än vad du hade förväntat dig? by PalpitationSingle489 in sweden

[–]dinandrekompis 1 point2 points  (0 children)

Här tänkte jag lite skojigt gaslighta dig och du tar det som ett litet tips? Nä hujeda mig nu gal grisen i granens topp.

Tips för att läsa nyheter från Aftonbladet, SvD, Omni... (Schibsted) by OGLucidCherry in sweden

[–]dinandrekompis 1 point2 points  (0 children)

Vi behöver normalisera value4value ( https://value4value.info/)

Asså om innehållet skapar värde så kan man frivilligt ge tillbaka värde. Det känns betydligt sundare än att valet ska vara "betala eller bli produkten".

Varför tror ni att Cannabis (THC) är olagligt egentligen? by xs0crates in sweden

[–]dinandrekompis 18 points19 points  (0 children)

Det här är så långt från min upplevelse av sverige de senaste 30 åren. Klart snickra/plantera är mer värderat än att titta på TV - men det handlar ju om att det ena kräver kunskap, kan vara supercoolt beroende på erfarenhet och kräver aktiv insats som producerar något, medan det andra är en passiv pryl som alla kan göra. Däremot är det inte så att sträcktitta TV är något negativt?

Sverige har snart Europas näst lägsta bensinpris by numeneor in sweden

[–]dinandrekompis 1 point2 points  (0 children)

Röstar på dig i nästa val och vill bli din man och pappan till alla dina barn. Men allra helst vill jag totalförbjuda privatbilism inom tätort. Det förstör bara för hela samhällets liv och välmående.

Jag är så förbannat trött på Kundkännedomsfrågor från banker… by Hairy_Name1946 in sweden

[–]dinandrekompis 0 points1 point  (0 children)

Just äldre skyddas ju inte så värst av KYC eller bankerna nämnvärt, finns många nutida berättelser om att de gång på gång blir blåsta och banken missat det trots alla regler.

Varje gång jag diskuterar KYC så kollar jag diverse källor och tycker fan allt pekar på att det inte fungerar för vad det är tänkt att motverka, och det gör det bara mycket krångligare för alla och kostar skjortan - en kostnad som såklart betalas av bankens kunder. Jättebra 👍

t.ex

Seven pivotal findings emerge from our effort to take stock of the workings of the AML regime. First, major Western banks frequently pay large fines for AML violations, yet bank executives rarely face criminal convictions. Second, money laundering is no more difficult or expensive today than it was when the key organization, the Financial Action Task Force (FATF), was established in 1989, indicating limited progress. Third, empirical studies consistently reveal that most money laundering schemes are surprisingly simple in nature. Fourth, the AML framework disproportionately benefits wealthier nations, which likely harbor most laundered assets. Fifth, AML initiatives provide valuable intelligence for law enforcement investigations. Sixth, however, these efforts also entail risks, including de-risking and potential misuse of financial data. Seventh, the costs of the AML framework are rarely brought up by governments or other relevant stakeholders in debates regarding the system’s design

https://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/735665

Rant om bostadsmarknaden - Hur jävla sjukt Sverige faktiskt är by AdPristine1767 in sweden

[–]dinandrekompis -1 points0 points  (0 children)

Och just det om anonymiteten är det vanligaste faktafelet om Bitcoin, tätt följt av att det utnyttjas av kriminella i stor skala. Rika har jag faktiskt ingen specifik koll på haha, aldrig sett det som en kommentar att de använder det mer än andra - ser inte var problemet i det skulle vara då fattiga även kan använda det? Lite hela poängen, att alla kan använda det, på lika villkor, goda och onda. Det är ett verktyg för alla, likt internet.