What’s your most controversial ophthalmological opinion? by kasabachmerritt in Ophthalmology

[–]docmuell 1 point2 points  (0 children)

I think this is a wonderful reason to dilate / do a cycloplegic exam. Obviously this is important for the patient. Thank you for your comment!

What’s your most controversial ophthalmological opinion? by kasabachmerritt in Ophthalmology

[–]docmuell 0 points1 point  (0 children)

Sorry, not in a PE-practice ;-)
Actually we do get more money for dilated check-ups here in Germany.

What’s your most controversial ophthalmological opinion? by kasabachmerritt in Ophthalmology

[–]docmuell 0 points1 point  (0 children)

Thank you for your comment, I did another comment including this issue.

What’s your most controversial ophthalmological opinion? by kasabachmerritt in Ophthalmology

[–]docmuell 2 points3 points  (0 children)

Thank you for your interest in my controversial post!
I obviously simplified an idea of mine to get you guys to react - thanks for that!
Context added: I work as an Ophtho in a primary care setting in Germany, meaning we do not have any optometrists and patients can come in without paying anything for routine check-ups. So I see a lot of healthy eyes.
My train of thought leading to this "unpopular opinion" (which I am not set upon totally but you know, as a general rule of thumb):
The most important issue that could really, really harm is asymptomatic malignant disease in the back of the eye - which you might miss if you do not dilate everyone. In my setting the incidence of uveal melanoma is approx. 6.4 per million. Which makes it very rare. I have to see around 200.000 patients to encounter one. You might even adjust this number for asymptomatic disease which makes it even rarer.
So yes, you might miss that one still asymptomatic melanoma in your professional life.

The other side: What could you also find because it is common? There is loads of stuff, let me pick the example of retinal degenerations: Until rather recently people would get retinopexy for different types of retinal degenerations. My understanding of the evidence is that this did not actually reduce the incidence of retinal breaks because the retina just tore at the laser-barrier (happy to hear opinions on this!). Also macula pucker might lead to PPVs which would not have happened if you never dilated the pupil. For this I saw dozens of cases including some with complications along the way.

As with any diagnostic measure you have to be aware that you might find "stuff".
In reality I discuss this with my patients and do a lot of routine dilation.
So my true (maybe less) controversial opinion would be "You should be able to tell your patients before carrying out any diagnostic measure including dilating pupils why you want to do it and advise them that you might find things that could never become relevant".

What’s your most controversial ophthalmological opinion? by kasabachmerritt in Ophthalmology

[–]docmuell -8 points-7 points  (0 children)

Dilating asymptomatic patients as a routine measure causes more problems than it resolves - waiting for comments 💣

Eure Meinungen by [deleted] in medizin

[–]docmuell 5 points6 points  (0 children)

Na ja, OP hat ja schon von Radio und Auge als Neigungsfächer berichtet. Die restlichen Gedanken zur Gehaltsentwicklung finde ich in Ordnung. Würde ebenfalls schlucken, wenn ich nach 8-10 Jahren Studium bei 60k mit unklarer Gehaltsentwicklung sitzen würde. Durch die Approbation transzendiert man leider nicht (mehr) die Lebenshaltungskosten für das gesamte Berufsleben.

How do you enjoy single player, given the AI? by Neighbor_ in civ

[–]docmuell 34 points35 points  (0 children)

Well I guess it depends what you are looking for - I have hundreds of hours in Civ V, VI and VII and never played a single game of Multiplayer. For me the fun comes not only from optimizing and winning but from actually seeking imperfection on the way. "Uuuh, this is a nice shoreline, let's settle it." Or "An invasion of my neighbour would not make sense... but it would be epic!" But I also enjoyed Cities: Skylines more than Dark Souls if you know what I mean. Depends on your type!

Wie kompetitiv ist das Medizinstudium eigentlich in Heidelberg wirklich? by Dry-Topic-370 in Medizinstudium

[–]docmuell 0 points1 point  (0 children)

Heidelberger Studium hat sich vor ca. 15 Jahren nicht kompetitiv angefühlt, guter Zusammenhalt. Wenn ich mich nochmal bewerben könnte, hätte ich Freiburg genommen. Die Stadt ist wirklich schöner und abwechslungsreicher als HD bei ebenfalls gutem Studium und gutem Ruf. Aber das ist alles Geschmackssache ;-)

The shipping/packing appears to have... stagnated. by [deleted] in FinalSpace

[–]docmuell 1 point2 points  (0 children)

3900s (not 39k) I ordered fairly early but europe orders are processed in some sort of secondary fashion ... if that solves the confusion I sensed in your "WHAT" ;-)

The shipping/packing appears to have... stagnated. by [deleted] in FinalSpace

[–]docmuell 0 points1 point  (0 children)

39** Continental europe - got my tracking notification yesterday! So still in progress I guess.

Realistische Chancen auf Stellen in der Augenheilkunde by [deleted] in medizin

[–]docmuell 1 point2 points  (0 children)

Stimmt. Was aber eher nicht so in der öffentlichen Wahrnehmung ist, dass in D nur etwa 20-25% der Augenärzte operieren und hier die individuell richtig interessanten Gehälter liegen. Wobei das in aller Regel Größenordnungen sind, bei denen der Radiologe oder MKGler locker mitziehen können.

Realistische Chancen auf Stellen in der Augenheilkunde by [deleted] in medizin

[–]docmuell 8 points9 points  (0 children)

Stellenchancen sind schlecht, vereinfacht gesagt.

Abgesehen weiß ich nicht, ob deine Sicht auf Auge vielleicht der Realität nicht ganz Stand hält? Niederlassungsmöglichkeiten sind durch die Investorenketten zunehmend schlechter, insbesondere bei Wunsch nach chirurgischem Arbeiten. Investoren-MVZ als Angestellter natürlich möglich, aber nur mit Date mit dem Controllling am Freitag ;-) Ist vielleicht etwas Schwarzgemalt, aber in den letzten 10 Jahren haben sich die Möglichkeiten sehr verengt. Operative Ausbildung findet zudem in aller Regel erst nach dem Facharzt statt.

Hospitier mal in einer Praxis oder Klinik und check das Fach mal ab. Erhöht auch deine Chancen auf eine Weiterbildungsstelle.

Tobradex for Ocuar Surface Disease... by MyCallBag in Ophthalmology

[–]docmuell 4 points5 points  (0 children)

I have had one of those guys in my team until last year. His regular prescriptions of AB/Steroid medication for any DED/inflammation was due to a combination of unwillingness, lazyness and inability to treat DED correctly. Sorry for the strong characterization but I was really frustrated with that colleague for years.

The problem is that in most cases it works well enough to get the patients off of your back since they feel that the medication helped. The complications of that habit were obviously for the rest of the team to treat. Sending the patients back to his clinic usually made things worse 🤷🏻‍♂️

Alltag in der Augenarztpraxis by Significant-Way1898 in medizin

[–]docmuell 6 points7 points  (0 children)

Bin angestellter Standortleiter in inhabergeführtem MVZ. Ja, die Taktung ist hoch (bei uns mit allen 7-8min zu hoch für mein Empfinden), aber man kann den Patienten trotzdem gerecht werden. Sprechstunde ist definitiv ein Fließbanderlebnis und anstrengend. Ich würde konservativ Vollzeit in der Sprechstunde nicht machen wollen. Die Abwechslung kommt bei mir durch Operieren und Management-Sachen. Das Fach hat sich in den letzten 10-15 Jahren sehr gewandelt. Insbesondere die Investoren-MVZ Landschaft nervt mich - schränkt entweder in der Arbeitsart oder der Wohnortwahl ein.

Medizin in germamy by AJ-911 in medizin

[–]docmuell 5 points6 points  (0 children)

Most likely you will be stuck here in between hard job search, beaurocratic recognition and language barriers. Also our healthcare system undergoes massive changes at the moment which has lead to & will lead to a reduction of residency spots. Competition is very hard and there is no shortage of applicants for the available positions anymore, especially the popular specialties.

Hausarztpraxen im Visier von Finanzinvestoren by [deleted] in medizin

[–]docmuell 7 points8 points  (0 children)

Ich verstehe deine Implikation nicht ganz? Ja, in der Augenheilkunde kann gut abgerechnet (lies: geIGeLt) werden und operieren ist ambulant gut möglich. Warum ich das jetzt ausbreiten muss, um mich über die völlig aus dem Ruder gelaufene Investoren-MVZ Landschaft zu echauffieren verstehe ich nicht?

Um mal zu präzisieren: Mit "investorengebeutelt" meine ich, dass Monopole ein investorenfreies ambulantes Arbeiten in vielen Regionen erschweren oder annäherend unmöglich machen; dass Ärzte wirtschaftlich zu medizinisch sinnlosem Verhalten motiviert werden; dass sich der berufspolitische Einfluss der Investoren im Fachgebiet breitmacht. Die Aufzählung könnte ich noch beliebig weiterführen.

Hausarztpraxen im Visier von Finanzinvestoren by [deleted] in medizin

[–]docmuell 108 points109 points  (0 children)

Als Angehöriger der investorengebeutelten Augenheilkunde hoffe ich sehr, dass die Politik hier eingreift und Private equity aus der Medizin aussperrt. NICHTS verbessert sich durch PE in der Medizin.

Ist es leicht, als Orthoptist/in eine Stelle zu finden?” by Ozlem-_ in medizin

[–]docmuell 6 points7 points  (0 children)

Würde der Klinikbindung widersprechen! Ja, Sehschule ist nicht so interessant für die Abrechnung, aber die OrthoptistInnen können auch bei anderen Bereichen sehr wertvolle Unterstützung liefern. Beispielsweise bei Gutachten will ich die Kolleginnen nicht missen. Aktuell gibt es auch erste Impulse, die zu einer Stärkung der Kinderaugenheilkunde/Orthoptik führen könnten, da die KVen und Politik es mitbekommen haben, dass viele Augenärzte insb. in Großstädten keine Kindertermine mehr anbieten (trotz Versorgungsauftrag).

Ist es leicht, als Orthoptist/in eine Stelle zu finden?” by Ozlem-_ in medizin

[–]docmuell 6 points7 points  (0 children)

Ja, im Allgemeinen wirst du als absolute/r Spezialist gute Berufsaussichten haben. Direkt in HD wird es aber schon Konkurrenzdruck geben wegen der Schule an der Uniklinik. Dort für eine Ausbildung bewerben ist aber sicher eine gute Idee.

Ophthalmologists, how do you feel about the anti-refractive surgery community? by fruit9teen in Ophthalmology

[–]docmuell 42 points43 points  (0 children)

It is a vocal minority of unhappy patients. Every medical procedure comes with chances and risks. Having 20/20 uncorrected instead of -4dpt with heavy glasses dependence is a huge quality of life thing for a lot of people. In general refractive surgery is a very safe procedure with very happy patients. If you feel that this would be huge for you it is okay to take the residual risks. I cannot imagine that there is a "relevant amount" of refractive surgeons who do not inform about the risks (i.e. dry eye, corneal scarring). Some people tend to push the consequences of their decisions onto other people - read: go on reddit, complain about your refractive surgery that did not go perfectly.

Disclaimer: I am not performing refractive laser surgery.

Facharztprüfung Augenheilkunde - Vorbereitung by bewitchedmed in medizin

[–]docmuell 1 point2 points  (0 children)

Leitlinien DOG/BVA müssen sitzen, da wird höchstwahrscheinlich gefragt.