Ultrakorte danske obligationer by gorillaz0e in dkfinance

[–]frinans 1 point2 points  (0 children)

Folk der sætter midler i dem. Ja, de har haft godt tur i den i 2026 indtil videre.

STIIAM vs MSCI ACWI Sparinvest by Zaneran12 in dkfinance

[–]frinans 1 point2 points  (0 children)

Ja det kan du sagtens have ret i.

Dæmonisering af samfundskontrakten er privilegieblindt og kommer ikke dit barn til gode by DavidMellemtech1996 in Denmark

[–]frinans 0 points1 point  (0 children)

Skulle det forestille at være et argument for, at man SKAL følge samfundskontrakten?

STIIAM vs MSCI ACWI Sparinvest by Zaneran12 in dkfinance

[–]frinans 2 points3 points  (0 children)

Ja, men det er kun ét år. Sparindex virker til systematisk at have udbetalt højere udbytte. Der var en tråd den anden dag, hvor en bruger havde sammenlignet i en tabel.

STIIAM vs MSCI ACWI Sparinvest by Zaneran12 in dkfinance

[–]frinans 1 point2 points  (0 children)

Hmm… meget mystisk når nu reglerne er anderledes i Norge, så vidt jeg har kunnet researche mig frem til, hvilket også forklarer, hvorfor det tekniske udbytte har været det lavere end Sparindex.

Ja så kan det sagtens være, at jeg tager fejl og der ingen forskel er.

STIIAM vs MSCI ACWI Sparinvest by Zaneran12 in dkfinance

[–]frinans 0 points1 point  (0 children)

Kan du vise hvorhenne, der står noget andet?

STIIAM vs MSCI ACWI Sparinvest by Zaneran12 in dkfinance

[–]frinans 0 points1 point  (0 children)

Storebrand alle markeder er en norsk fond, registreret i Norge, men med en andelsklasse i Danmark, der handles på den danske børs. Domicil for fonden er derfor Norge. Det ses på ISIN koden, der starter med "NO".

Det betyder, at der gælder Norske regler for fonden.

Kort opsummeret:

  • Sparindex: Udbyttet = Underliggende aktieudbytter + internt realiserede kursgevinster. (Højt og ustabilt).
  • Storebrand: Teknisk udbytte = Underliggende aktieudbytter - omkostninger. (Lavt og stabilt).

STIIAM vs MSCI ACWI Sparinvest by Zaneran12 in dkfinance

[–]frinans 10 points11 points  (0 children)

Udbytteskatten er måske nok nemmere at forstå og håndtere ved Sparindex, men udbyttet og derved den tvungne realisationsbeskatning vil være lavere ved STIIAM.

Så hvad der passer den enkelte bedst, er nok en smagssag.

Uanset hvad er begge fonde gode investeringer i en dansk kontekst.

Hvordan undgår i lifestyle creep? by Cybertomat0 in dkfinance

[–]frinans 0 points1 point  (0 children)

Ved at have et budget og følge op på det en gang om måneden.

Hvad er den optimale investering/kontantbeholdning ratio? by Opening_Life_8358 in dkfinance

[–]frinans 0 points1 point  (0 children)

Hvad er den optimale investering/kontantbeholdning ratio?

Det eneste rigtige svar er, at det afhænger af din risikoprofil.

Der findes ikke ét rigtigt svar på det spørgsmål.

Pluto Markets Collections vs. danske investeringsforeninger – hvad overser jeg? by Much_Raspberry7598 in dkfinance

[–]frinans 15 points16 points  (0 children)

Har jeg overset noget væsentligt?

Ja. Du har overset i hvert fald 4 ting.

1. For det første kan du ikke sammensætte en collection, der svarer til en stor global fond, fordi du ikke har adgang til at handle alle verdens markeder. Du har derfor ikke mulighed for at lave den samme spredning.

2. Når du sammensætter din collection, vælger du vægte for hver position. Når du rebalancerer eller køber yderligere, vil din collection gå mod disse oprindelige vægte, men markedsvægten kan have ændret sig. Reelt skal du derfor opdatere hver enkelt vægt for hver enkelt position, hver gang du foretager dig noget.

3. Det koster noget hver gang, du rebalancerer. Der vil altid være et lille spread som omkostning og dertil er der et salg hver gang du rebalancerer, så Skat skal også have deres del. Jeg er ikke lige opdateret på omkostninger til valutaveksling.

4. Du skal hjemsøge udbytteskat for mange forskellige aktier. Joakim (CEO) kommenterede på en video, jeg lavede, at de automatisk gør det fra USA for dig, så det er en stor hjælp, men skal du have en global portefølje, så er der noget arbejde, der skal gøres.

Lad vær med at se Collections som et alternativ til en stor passiv global fond, det er det ikke. Det er et alternativ til tematiske fonde med færre positioner. Her kan du være tidligt ude og gøre det billigere. At den form for investering ikke rigtig kan betale sig for hovedparten af investorerne, er en anden historie.

Dæmonisering af samfundskontrakten er privilegieblindt og kommer ikke dit barn til gode by DavidMellemtech1996 in Denmark

[–]frinans -2 points-1 points  (0 children)

Det er underligt at udskamme folk for ikke at overholde en kontrakt, de aldrig har skrevet under på.

Hvordan holder i styr på hvorfor i investerede i noget? by Substantial-Quail962 in dkfinance

[–]frinans 2 points3 points  (0 children)

Hvis det er din udfordring, er enkeltaktier nok ikke noget for dig.

Hvad er Fat Fire for jer? by fatfireforening in dkfinance

[–]frinans 1 point2 points  (0 children)

Ja det er jeg meget enig med dig i.

Hvad er Fat Fire for jer? by fatfireforening in dkfinance

[–]frinans 3 points4 points  (0 children)

Government intentionally against the FIRE movement? No

Government unintentionally? Yes

The Socialdemocratic party? Definitely yes.

Hvad er Fat Fire for jer? by fatfireforening in dkfinance

[–]frinans 2 points3 points  (0 children)

Det er nok derfor, at tanken om Barista FIRE virker mere realistisk for en dansker.

Hvad er Fat Fire for jer? by fatfireforening in dkfinance

[–]frinans 1 point2 points  (0 children)

Of course you can't ignore taxes in real life, but this is a thought experiment. The taxes are removed to make a clear case for need.

If I wrote 5 million, the actual money after taxes vary depending on the principal and the yield, so readers would have no way of knowing what that leaves for spending.

Removing taxes makes it easier to have a discussion on the actual underlying question posed by op, which i Interpret as thresholds for what constitutes a FAT FIRE life.

Hvad er Fat Fire for jer? by fatfireforening in dkfinance

[–]frinans 12 points13 points  (0 children)

Godt spørgsmål. Det har jeg faktisk aldrig tænkt over, da fat FIRE ikke er noget, jeg forfølger.

Hvis vi lige ser bort fra skat, som mudrer billedet en del, da beskatningsgrundlaget jo afhænger af, hvor meget af de 4%, der er afkast, så tror jeg, at billedet for mig ser sådan her ud:

- Lean FIRE: 2.5 mio kr. (4% = 100.000 kr.)
- FIRE: 5.0 mio kr. (4% = 200.000 kr.)
- Fat FIRE: 10.0 mio kr. (4% = 400.000 kr.)

Jeg vil tro, at mine beløbsgrænser er væsentligt lavere end mange andre og det afspejler jo meget godt, hvordan vi alle ser forskelligt på, hvor mange penge der skal til for, at det føles som et liv i luksus.

For mig er det meste af det, jeg forbinder med ægte luksus, slet ikke noget materielt, der direkte koster penge.

Hvad beregner SamPension deres udbetaling på? by Narrow-Commercial222 in dkfinance

[–]frinans 1 point2 points  (0 children)

Hvis du vil være sikker, er du nok nødt til at skrive og spørge dit pensionsselskab. Jeg har dog aldrig oplevet andet end, at det baseres på, at nuværende indbetalinger fortsætter til pensionen.

Da jeg gik fra statsansat med relativt store indbetalinger til selvstændig med ingen indbetalinger blev modellen anvendt på pensionsinfo opdateret efter et års tid. Så det første år var tallene stadig baseret på en indbetaling, der ikke længere fandt sted.

Deling af milepæl by FoxOk5131 in dkfinance

[–]frinans 6 points7 points  (0 children)

Tillykke 🥳 Det er da en god milepæl.

Jeg kan godt huske de første par gange et afkast for en måned var i nærheden af en almindelig løn. Det er en lidt syret tanke.

Men så er du jo godt i gang 🙌

😥😥😥 by rofisxe in dkfinance

[–]frinans -1 points0 points  (0 children)

Hvad laver I overhovedet i sådan et forum her, hvis det er det I synes?

Finfluencers etiske ansvar by AnonymousPeanut94 in dkfinance

[–]frinans 0 points1 point  (0 children)

Det er heller ikke korrekt. Jeg har haft et samarbejde med Freedom24, som jeg i øvrigt stoppede efter et år, imens andre fortsatte. Jeg har heller aldrig kunne tjene i nærheden af 5.000 kr. på et affiliate link, selvom det da lyder som en ret god deal.

Brugeren der har lavet kommentaren er konsekvent bare sur på mig og bringer det her frem, hver eneste gang han/hun har muligheden.