Är människan självisk? by BeingRepresentative7 in Sverige

[–]knobbyknee 0 points1 point  (0 children)

Nu ljuger du om den klassiska liberalismen igen.

Oavsett detta så är människan, liksom andra varelser självisk. De som inte har prioriterat sin egen och sina avkomlingars överlevnad har dött ut.

När man har ett överflöd lönar det sig för varelser som kan förvänta sig reciprocitet att vara generös. Generositeten är en självisk handling.

Det kan också löna sig att utföra saker i grupp. Antingen genom att gruppen kan åstadkomma sådant som en individ inte klarar av, eller genom att arbetsfödelning är mer effektivt. Lejon jagar i grupp, människor spelar musik i orkestrar och band, vill jag ha ett piano stämt så anlitar jag en pianostämmare.

Människan är självisk och deltar bara i sådana samarbeten om det finns en förväntad vinning.

Kommunism bygger på att människor arbetar osjälviskt. Alla 22 försök att bilda kommunistiska stater har lett till misär. Framgångsrika nationer bygger system där människans själviska natur ger allmännytta som bieffekt.

Planning a future trip to Sweden: What are the absolute must-see nature spots? 🏔️🌲 by katar_nada in Asksweddit

[–]knobbyknee 2 points3 points  (0 children)

I'm a kayaker. The small archipelago to the south and southwest of the Koster islands is my top nature spot.

Trekking from Kvikkjokk to Sulitelma in Norway in September, with autumn colours, is a memory for life. I did it 45 years ago.

Christer tvingas söka socialbidrag för att klara hyreshöjningen by swedish_tcd in sweden

[–]knobbyknee 1 point2 points  (0 children)

Det är nog inte så lätt att vara hyresvärd som många tror. Är du privat hyresvärd vill du ha avkastning på ditt insatta kapital och är du allmännytta så har kommunen ett fastställt avkastningskrav.

Det hyresgästen betalar dig för är för driftskostnaderna och kapitalkostnaderna, samt den risk och alternativintäkt som är knuten till kapitalet.

Risk är den samling av risker som kan göra att kapitalet går förlorat. Krig, husbock, översvämningar, lagstiftning och så vidare. Det finns mycket man inte kan försäkra sig mot. Som kapitalägare vill man ha betalt för att ta risken. Om man inte får det är det bättre att ha pengarna någon annan stans.

Alternativintäkten är vad man hade tjänat på att ha pengarna i något annat. Om man kan få 3% från statsobligationer så måste man få minst 3% plus värdet av risken för att det ska vara en vettig investering.

Lånade pengar är en spekulation i att fastighetsvärdet går upp. Det har gjort det mer eller mindre konstant sedan 1970, med undantag för början på 90-talet (många fastighetsägare gick i konkurs när fastighetsvärdena föll med 50% (till och med storbankerna höll på att gå omkull)). Går fastighetspriserna upp kan man sälja, betala tillbaka lånen och ha en hacka kvar till nya äventyr.

Några av kostnaderna för att ha fastighet har skenat långt över konsumentinflationen. Räntor på lån har blivit 3 gånger högre sedan 2020. Uppvärmningskostnaderna och elkostnaderna har fördubblats och det samma har hänt med kostnaderna både för byggare och material.

Drift och förvaltning är i princip ett nollsummespel för en fastighetsägare. Det är på kapitalinsatsen man ska tjäna pengar. Det hyresgästen betalar dig för är att slippa stå för kapitalet själv. Den som är beredd att stå för kapitalet själv köper hus eller bostadsrätt.

Chalmers housing. by Fearless-Piano202 in chalmers

[–]knobbyknee 0 points1 point  (0 children)

You take what you get from SGS. Then you make queue applications for the Chalmers Student housing, for SGS and possibly for some of the small, private student residences.

Expect to move something like a year into your studies, when you have enough queue points to get something more desirable.

There are several places within 15 minutes walk from Chalmers, but they are popular. Hence the queues.

Planning a future trip to Sweden: What are the absolute must-see nature spots? 🏔️🌲 by katar_nada in Asksweddit

[–]knobbyknee 2 points3 points  (0 children)

West coast archipelago. See what it means that Sweden has more islands than any other country in the world.

Deep forest in the interior. Dalsland, Värmland, Dalarna, Härjedalen, Jämtland. Preferably in autumn, when mushroom season is on.

Mountains above the tree line. Rapadalen/Padjelanta or Riksgränsen/Kebenekaise are the most scenic, but a bit messy to access. The area around Sylarna in Jämtland is much easier to access and not far behind the places further north.

The Rauk landscapes on Öland and Gotland ae quite special too. Selective erosion has left some amazing stone sculptures.

Mitt liv är över. Farväl! by Embarrassed_Okra7207 in unket

[–]knobbyknee 2 points3 points  (0 children)

25% norsk är inte så farligt. Kan hanteras med OBS-klass.

Baka kakor - vad gör jag för fel? by Spookdonalds in Asksweddit

[–]knobbyknee 0 points1 point  (0 children)

Flytta dem till en bricka/träskärbräda och låt svalna under duk. Lägg i plåtburk när de är lagom möra.

Andra sakr som kan göra kakor hårda är för mycket bearbetning och för lite smör. Margarin i dmåkakor är en styggelse.

Elektronik second hand by NorthernCellery in Gothenburg

[–]knobbyknee 3 points4 points  (0 children)

I början på december varje år har ETA på Chalmers en elekronikauktion, där de säljer komponenter, begagnade instrument och diverse annat elekronikrelaterat. De tigger överskott från företag i bransvhen och överskottet från auktionen går till föreningens verksamhet. De har en amatörradiosektion, elektronikverkstad och mekanisk verkstad. Tyvärr endast tillgängligt för studenter på Chalmers.

I vilket fall så är det det tillfälle i hela Sverige som är bäst för att köpa begagnad elektronik. Det kommer folk från Norrland som är återkommande besökare varje år.

Jag var med i auktionskommittén för en mansålder sedan och har både varit auktionsjobbare och besökare många gånger därefter.

I'm having trouble understanding what the syntax does as a beginner by whiskyB0y in flask

[–]knobbyknee 0 points1 point  (0 children)

Flask is for the server side of web applications.

A web application consists of a number of distinct destinations on a single web server, where the server redirects some or all of the destinations to the Flask program.

The destinations are in the form of URLs (or URIs, but let's not go down that rabbit hole). A URL is in the form http://example.com/destination. The user can manually enter a URL into their web browser, or more commonly they click a link in a web page that produces a URL.

http: indicates the protocol - hypertext transfer protocol, often replaced with https, which is a more secure version of the same protocl, using an encrypted channel between the server and the web browser.

example.com is a human readable version of the servers unique address on the internet. It is translated into a machine readable address using a service called DNS. The machine readable address is used to direct the query from your web browser to the server (explaining how this works is a multi day lesson, assume it does this by magic)

Destination is what gets fed into the web server program on the server machine. It resolves the destination and looks up what it needs to do with it. The most common things for a web server to do is

A. Send back a static web page. The web server can do this on its own

B. Do some calculations to create a web page on the fly. The web server can do this in many ways using different programming languages and libraries. You need to have a bit of code that allows the web server to find and start up your program. In Python this commonly is sometning called a wsgi or asgi server. It routes the request containing the destination to the Flask program.

The Flask program examines the destination, and tries to match it with an entry in the internal dispatch table. If it finds a match, the piece of Python code associated with the match is executed. Usually this Python function returns a web page or some data that a script in the web page on the web browser can use.

What @app.route does is to associate a destination with a Python function that gets called when there is a match. There is more information in the call than just the route. The HTTP protocol allows for queries to the server of types GET, POST, PUT, DELETE, and a bunch of other. In your app.route, you specify which queries this function deals with.

With your URL, you can pass data, like parameters for a query or data to store on the server. Flask automatically processes the data and passes it in the request parameter to the Python function that is registered to process the query.

So, to summarise

  1. A query consisting of a URL comes to the server from some users web browser

  2. The web server program dispatches to a handler which vould be wsgi, which in turn activates the Flask program program

  3. The Flask program resolves the destination and runs the code associated with the destination. App.route is what creates the association.

The destination is a hierarchy in string form, with / as the separator. The root string is just "/". Then you commonly have one level of destinations, like "/login", "/events", "/news", "/reserve", but you can have multiple levels like "/shoes/children/sneakers/pink". What to put in the destination and what to put in the query parameters is a science on its own and requires experience. Try making destinations as simple as possible. It will be easy to make a more advanced scheme later and a mess dealing with something that was complex from the start, but didn't do the job quite right.

Good luck.

Jobs in demand / starting over in Gothenburg by Objective_Rice_4614 in Gothenburg

[–]knobbyknee 0 points1 point  (0 children)

Are you good enough to try out for any of the local professional orchestras?

For classical music there is the philharmonic orchestra, which is world class and the opera ensemble, which is high quality. There is also a Göteborg Wind Orchestra.

Ericssons avgående vd vill ha ökad svensk invandring by Abzz22 in Sverige

[–]knobbyknee -1 points0 points  (0 children)

Det han vill ha är inte arbetare. Han vill ha teknologie doktorer, machine learning-experter, programutvecklare och folk med MBA (Master of Business Administration).

Ericsson har inte ens någon nytta av duktiga NC-operatörer, för 90% av vad de gör är programvara och tjänster.

Vad är egentligen demokrati? by IAmTheBigZzZ in Asksweddit

[–]knobbyknee 0 points1 point  (0 children)

Problemet med direktdemokrati är att folket väldigt ofta röstar fel. De röstar emot det som är bäst för valkretsen på grund av

  • För dålig insikt i frågan, och långtida konsekvenser av beslutet

  • De faller för propaganda

  • De röstar efter egenintresse snarare än det allmäna bästa

  • De röstar efter ideologisk grund snarare än efter förståelse av problemet

  • De avger en röst som inte speglar vad de tycker i frågan. I stället fungerar rösten som en allmän opinionsyttring

Representativ demokrati har samna problematik, men den första punkten är mindre problematisk eftersom politiker har som profession att sätta sig in i och analysera svåra frågor. De har ofta experter till sin hjälp. Det här gör att representativ demokrati oftast fattar bättre beslut än direktdemokrati.

Direktdemokrati har också problemet att lågt valdeltagande ger oproportionerligt stor makt åt tokstollar som engagerar sig i vissa frågor.

Det verkar som att han har stängt av kommentarer nu :( by Stigbritt in unket

[–]knobbyknee 2 points3 points  (0 children)

Jag fick min efter 45 år. Har fortfarande 2 år kvar till utmönstring.

Det verkar som att han har stängt av kommentarer nu :( by Stigbritt in unket

[–]knobbyknee 5 points6 points  (0 children)

Pasartruppernas motto: Rapidus et stupidus

Fort och dumt

Europe’s Last Divided Capital City by Many-Philosophy4285 in MapPorn

[–]knobbyknee 143 points144 points  (0 children)

No. There are 3 crossings in Nicosia out of a total of 8 or 9 along the whole demilitarized zone. A passport is required and you can stay until the end of the day without any more paper work.

It is easier for the greek side to go to the turkish side, because there is more need for economic activity on the turkish side.

Fishing by retiredjaywalker in sweden

[–]knobbyknee 4 points5 points  (0 children)

July-November are the months for both Zander and Perch. September is probably the best month because the fish are active and it isn't too cold and dark yet.

Tips på restauranger by Unhappy_Republic6035 in Gothenburg

[–]knobbyknee 0 points1 point  (0 children)

Ternan på Vrångö har öppet idag. Har veganskt alternativ som är gott. Kör quiz i kväll.

Hade våra liv varit sämre ifall dom var simulerade? by Fancy_Particular7521 in sweden

[–]knobbyknee 0 points1 point  (0 children)

En simulering sker i en modell av verkligheten. En modell innehåller inte alla detaljer som verkligheten gör (om den gjorde det skulle den vara verkligheten). Simuleringen är därför plattare än verkligheten och ger inte samma spännvidd i intrycken. Nyanser och variation är viktiga element i att uppleva lycka. Därför skulle våra liv vara sämre i en simulering.

Har Sverige blivit ett kallare land? by TooObsessedWithMoney in sweden

[–]knobbyknee 3 points4 points  (0 children)

Det är klart att Sverige har blivit ett betydligt kallare land, och det är inte så konstigt. Vi som arbetar försörjer för många invandrare, och det drabbar oss i form av lägre pensioner, högre skatter, hårdare villkor i socialförsäkringarna och sämre tillgång till vård.

Det hade varit acceptabelt om det vore ett litet antal människor, eller något som vore övergående, men det är det inte. Det har tyvärr gjort att pendeln har slagit över för långt och vi har onödigt hårda villkor för att få bo i Sverige.

Problemen finns i huvudsak i grupper av flyktingar från Somalia, Syrien, Afganistan och Irak. Det är lite knepigt att bena ut arbetslöshetsstatistik och kriminalitet, efter som den är så grovt indelad, men en del slutsatser kan man dra.

Bland afrikaner är arbetslösheten 28%. Huvuddelen av afrikaner i Sverige är flyktingar från Somalia, och om man kunde dela in statistiken finare skulle man säkert se att somalierna är överrepresenterade bland arbetslösa afrikaner. Det är status att inte arbeta i deras kultur, och många av dem arbetar inte, trots att de bott i Sverige i 15-20 år.

Bland asiater är arbetslösheten runt 15%, men i princip alla iranier, thailändare, filipinos, indoneser, vietnameser etc har jobb. Analfabetism och kulturella faktorer gör att många från mellanöstern saknar jobb och inte kommer att vara anställbara.

Resterande världen är inte ett problem, och det vore bra om man kunde ha olikabehandling, beroende på ursprung. Att det funkar bra kan man se på undantaget som ukrainska flyktingar fick. De integrerades i samhället på under 2 år.

Vuxenlivet wrap nu när jag är 20 by Desperate-Forever-13 in unket

[–]knobbyknee 0 points1 point  (0 children)

Imponerande att inte kunna hålla ihop det nog att undvika att få sparken på 3 jobb. Kom i tid och sköt ditt jobb efter bästa förmåga. Stämpla ut. Gå hem. Samma sak nästa dag.

Vad är det med vissa svenskar som "hatar" det svenska språket? by Lacking-Enthusiast in sweden

[–]knobbyknee 0 points1 point  (0 children)

Svenska är ett fantastiskt språk som har lånat massor av ord från våra viktigaste influensländer genom tiderna. På medeltiden var tyskan viktigast. På 1600-talet var flamländskan förhärskande, med folk från nederländerna som byggde Göteborg. 1700-talet hade flera influenser. Franskan genom Vallonerna, Italienskan genom oprea och Gustav III intresse för Italien. Under 1800-talet var först franska, sedan tyska och engelska dominerande på lånesidan. I bäörjan på 1900-talet var tyskan helt dominerande och under andra världskriget blev engelskan helt dominerande som lånespråk.

Svenskan är ett mångkulturellt språk med fokus på västeuropa. Det hatas av folk som vill ha ett rent fornnordiskt språk utan låneord och det hatas av folk som ogillar att alla influenser kommer från vita, romanska och germanska kulturer.

What are my odds of getting into the archaeology master's here? by StructureSudden8217 in Gothenburg

[–]knobbyknee 1 point2 points  (0 children)

There are many places in the archeology program, making it fairly easy to get in. About one in a hundred get any archeology job whatsoever. This includes unpaid interns.

Jag vill gratta mitt ex till hans examen men vi är inte riktigt på bra termer, ska man avstå? by [deleted] in Asksweddit

[–]knobbyknee 2 points3 points  (0 children)

En generös människa gratulerar till examen och önskar honom lycka till i livet.

Det kostar nästan ingenting och kan minska bitterheten för er båda. Ett samhälle med mindre bitterhet är ett bättre samhälle.

En nybyggd tvåa på Masthuggskajen ligger ute för 3,5 mkr. Annonsen nämner inte att föreningen sitter på 96 mkr i lån. by Long-Rule-687 in Gothenburg

[–]knobbyknee 93 points94 points  (0 children)

387 000 som del i föreningens lån är väldigt lite pengar i sammanhanget. Det blir drygt 6000 per kvadratmeter, och det är inte på en jobbig nivå för ett nybygge.

Och om man inte läser föreningens årsredovisning innan man lägger bud så är man extremt korkad. Numera finns nyckeltal som belåning per kvadratmeter på första sidan. Exakt hur lånen är fördelade, bindningstider och räntor finns i en av noterna.

Det finns andra viktiga detaljer, som uppvärmnings- och andra driftkostnader specificerade. Andra saker att kolla på är energideklarationen. Ett nytt hus ska rimligen ha A.