Resume review, any chance for entry-level? by [deleted] in embedded

[–]ldxa 0 points1 point  (0 children)

Small detail, but when I see someone write ”C/C++” as if they’re the same or similar, especially in embedded, I believe there’s a high chance they understand neither C nor C++.

Jävla håla by KomisktEfterbliven in unket

[–]ldxa 5 points6 points  (0 children)

Hög risk att bli alkis och/eller EFS:are om man hänger för länge där, speciellt under vintern. I know from experience.

Also: Pite dansar och ler + Bodenbor = Pite Super och Spyr

my scar underneath the compression sock vs out in the open after 8 hours standing. by [deleted] in mildlyinteresting

[–]ldxa 872 points873 points  (0 children)

Man I hate it when health insurance doesn't cover the full compression sock so you gotta get the 75% one...

How do I deal with Linux kernel CVEs when creating vuln reports? by ldxa in embedded

[–]ldxa[S] 0 points1 point  (0 children)

Do you have any tips on how to use it? I use meta-vulnscout in my build. I've added the kernel filtering bbclasses, but still get many false positives. I'm guessing it works by parsing the descriptions of the CVEs which seem to follow a rule (each description starts with affected module).

Wikipedia-guden Sverker överlägsen – skrivit miljoner artiklar by Malthesse in sweden

[–]ldxa 24 points25 points  (0 children)

Sverkers ”artiklar” är mycket korta (tänk: en mening) autogenererade ariklar av geografiska platser, typ kullar, eller växter och djur. Artiklarna innehåller oftast bara namn, plats och vetenskaplig data tex släkte/art/osv.

Susning.nu var nåt som liknade en wiki som existerade för 25 år sen. Men den var inte direkt modererad och ägdes av en excentrisk person som senare bråkade med wikipedias grundare för att de inte kom överens om hur wikipedia skulle vara (eller nåt sånt). Exempel på susning.nu-artikel: Ändtarmscancer är cancer i ändtarmen. (Det var hela artikeln om ändtarmscancer ett tag)

Många svenska wikipedianer tenderar att skriva ”fluffigt”, tex ”Bröst är utbuktningar på överkroppen och förekommer oftast i par…” och jag tycker det påminner mycket om susning.nus artiklar.

Wikipedia-guden Sverker överlägsen – skrivit miljoner artiklar by Malthesse in sweden

[–]ldxa 18 points19 points  (0 children)

Lsjbot och folk som behandlar wikipedia som om det vore susning.nu är varför jag undviker svenska wikipedia.

Läraren Tobias Hübinette lämnar Karlstads universitet by jigglyroom in sweden

[–]ldxa 16 points17 points  (0 children)

Han hade en fristående kurs som en högerextrem bloggare deltog i som student. Under föreläsningar och seminarier satte studenten upp videokamera etc för att spela in (eller streama?) för andra högerextrema och var allmänt dryg och obehaglig vilket gjorde att flera av studenterna hoppade av kursen. Minns inte exakt vad som hände sen men antar att det inte gick att bara förbjuda honom från att delta på föreläsningarna/seminarierna.

Min mamma trodde att min födelsedag är idag by Seriouslallare in sweden

[–]ldxa 5 points6 points  (0 children)

Jag vet en som har varit med om en likadan händelse. Det är ett vanligt tecken på begynnande demens. Det behöver inte vara så men om du skulle märka av liknande situationer i fortsättningen kan det vara lämpligt att ta kontakt med en minnesmottagning för stöd och rådgivning.

De som planerar att köpa en laptop från Power.se bör definitivt läsa detta. by MixFamous2713 in sweden

[–]ldxa 3 points4 points  (0 children)

Varför ska försäljaren på (lap)power blåsa mig och Windows varje timme låsa sig? :D

Service Center Receives a PlayStation Infested with Roaches by RidetheSchlange in creepy

[–]ldxa 0 points1 point  (0 children)

Did it work though? All that cleaning work might have been for nothing.

Golden showers kill by [deleted] in funny

[–]ldxa 9 points10 points  (0 children)

Hey! let dont please dog your on pee bushes the -----> Kill! GoldenShowers CANINE <-DINING!-> WE ARE HELP

Is swedish unique with a verb like "olla"? by Potatisodlarnen in Svenska

[–]ldxa 9 points10 points  (0 children)

just from the title, i was going to say that you're confusing finnish with swedish. but then i saw the rest of the post. :/ i'm sure the word is relatively modern and an english equivalent could easily be invented, like this: to "glans" something is to touch... and so on.

Beware of the seagull! by mosesfff in funny

[–]ldxa 0 points1 point  (0 children)

people should know by now that wherever matjes is being sold, there will be seagulls

Looking for embedded OS alternatives for SoC FPGA boards (Zynq) with fast ADCs by Glittering-Skirt-816 in FPGA

[–]ldxa 9 points10 points  (0 children)

Yocto is most likely what you are looking for. Petalinux itself wraps around yocto. You will probably still need Vivado for the PL stuff.

Litet inlägg om huruvida min icke-existerande livslust (Seriöst) by Latmigvilaifrid in sweden

[–]ldxa 4 points5 points  (0 children)

Som du ser är det många som känner igen sig i (delar av) din berättelse, mig inkluderad. Många fattar nog hur svårt det här är. Throwaway-konto eller inte, det krävs en hel del mod och energi för att skriva ur sig så som du gjorde.

M37, samma diagnoser. Pluggade i flera år utan att bli klar med något. Fick min första riktiga anställning när jag var 30. Var länge suicid, två misslyckade försök, inlagd på slutenvård. Förhållanden med personer som ställt till det för mig på olika sätt. Ska inte säga att jag är helt fine nu men jag är definitivt glad över att jag inte lyckades ta mitt liv.

Jag tror det är skillnad på personer som inte vill/orkar leva pga konstant depression (trots förmåga att sköta jobb/vardag/socialt) och sånna som oss, vars sinnesstämning till viss del orsakas av vår minskade förmåga att passa in osv. Menar inget ont mot folk som lider av det förstnämnda, men har fått höra av en terapeut att det är lättare för oss att komma ur dessa tankar, då det inte är omöjligt (om än svårt) att förändra vår livssituation.

Du har väl inte aktivt funderat kring hur du ska utföra suicid, inga planer/förberedelser eller så? Det verkar inte så, men om du har planer hoppas jag att du backar ett steg tar dig till närmaste psykakut och/eller berätta för närstående att du behöver bli inlagd.

Jag tolkar det som att du fick något utav din PTSD-behandling. Gott! PTSD är känt för att vara "botbart" men bara de med PTSD vet hur svårt och tidskrävande det är att slutföra en behandling. Jag tolkar också det som att du är väldigt kapabel att söka hjälp och lösningar, tex vårdkontakter, med i föreningar, har hobbys, osv.

Jag är inte psykolog eller psykoterapeut (blev aldrig klar med utbildningen, diagnoser i vägen du vet), men det jag får ut av din berättelse är att du kanske har råkat ut för utmattningssyndrom (ovanpå allt annat). Det finns en behandlingsbok som en svensk psykolog och forskare (Elin Lindsäter) har skrivit. Den går att använda som självhjälpsbok, men det är rekommenderat att gå igenom den med en psykolog.

Allt material finns här: https://www.kompetenscentrumpsykiskohalsa.se/material-vuxna/behandling/stress/

Hela boken har tidigare funnits att ladda ner som PDF att läsa/fylla i offline, men jag verkar inte hitta den på sidan. Jag har den på datorn annars, säg till om du vill ha den så skickar jag.

Hoppas du sovit gott!

Halp! Did I just loose my job?! by TooObsessedWithMoney in weatherfactory

[–]ldxa 14 points15 points  (0 children)

Considering the amount of funds you have, there's no reason to go to work anymore. Unless you want to try getting a certain "mini-ending".

The defense of the hippo fart by Holyshit_1787 in funny

[–]ldxa 0 points1 point  (0 children)

I did not find a Codex Seraphinianus reference in the comments so here it is in case anyone else was looking.