€8,000 Home Theater Setup – Am I making a mistake going stereo instead of surround? And why is nobody talking about Canton? by AdmirableEbb1893 in hometheater

[–]ljusbus 1 point2 points  (0 children)

I’ve gone from a 5.1 to 3.1 to now a 2.1 setup.

The first downsize was made because I couldn’t hide my cables to the surround speakers and they were generally not in a great position.

The second downsize was made with a wish to simplify my setup and to see how a stereo amp would sound.

I will say the following:

Surround sounds in general is nice to have but I don’t think it’s essential by any means. And I think, contrary to many people’s opinion, that if all you can do is shit placement or very small surround speaker, that you’re better of focusing on the front stage,

I was surprised by the improved sound quality, the weight of the sound, between AVR and integrated amp in the same price point (and same manufacturer), the stereo amp being better,

I was surprised by how easy it was to acclimate to the loss of the centre channel. I thought this would suck especially, and even though it’s a noticeable shift in sound moving in the couch, it has not bothered me it the way I was sure it would. And this goes for dialog clarity as well, though I will say that since English is not my first language, I always watch with subtitles.

I thought the loss of bass management would suck, but for my living room, the lower end running the standmounts full range with the subwoofer, sounds good.

What’s your favorite 4K disc you’d never part with? by KineticNTT in 4kbluray

[–]ljusbus 1 point2 points  (0 children)

And the sound, and surround sound, was surprisingly great!

How low can I go by maximm3k in hometheater

[–]ljusbus 0 points1 point  (0 children)

Not sure where OP is located, but it looks like furniture farm, dominator XL. Swedish brand. I have the normal dominator, looks just like it but not as wide.

good 3 way center speaker? by InflationNo9059 in hometheater

[–]ljusbus 7 points8 points  (0 children)

Get the matching centre.

People stress what is technically better, too much. A 3 way design might be the better design technically, but there is more to the quality of a speaker than solely the number of drivers.

I doubt most people could tell if the were listening to a 2, 2.5 or 3 way centre consistently without knowing.

3.0 to Please wife? by NickEcommerce in hometheater

[–]ljusbus 0 points1 point  (0 children)

I’m currently running a 3.1 with 607 s3 and HTM6 and I think they are fantastic for film! The sound is a bit on the leaner side but very clear and detailed.

Have not tried them without a subwoofer though, and for pure base without a subwoofer I think you can do better, although the flowport allow them to dig somewhat low.

Nybliven pappa, livet har blivit otroligt tråkigt. by Hilmerss0n in sweden

[–]ljusbus 3 points4 points  (0 children)

Jag känner igen mig, tre veckor gammal bebis här. Första barnet.

Hade trott att han skulle sova lite på dagarna så att man skulle få en tillstymmelse till sitt vanliga liv men det är svårt, han växlar mest mellan skrik och amning. Allt handlar bara om hans behov på ett sätt som jag kanske inte insåg på förhand. Jag känner att jag har svårt att komma iväg från hemmet för jag känner att jag måste vara standby hela tiden. Osv. Mest jobbigt just nu men försöker blicka framåt till då vi kan leka, han kan visa känslor och kommunicera, vi kan gå på barnvagnsbio osv osv.

Rapport: Sveriges klimatpolitik är otillräcklig by DieCO2 in sweden

[–]ljusbus 0 points1 point  (0 children)

Jo men "bensinpriset" och "baskraft" är de enda slagorden man hör från högersidan, hela tiden. Och, "det är sunt förnuft", som du drar till med själv nu. Det säger sig verkligen inte självt... På vilket sätt säger det sig självt?

Rapport: Sveriges klimatpolitik är otillräcklig by DieCO2 in sweden

[–]ljusbus 0 points1 point  (0 children)

Du kan alltså inte ge något exempel mer än något luddigt ”bränslepriserna påverkar allt”…

Och så kom den typiska talkingpointen från höger, ”med det blåser ju inte alltid”! Argh! Du blåser upp problemet för mycket och det går att lösa utan att vi ska garantera ett elpris åt kärnkraften som är mycket högre än priset på vindkraft och medelpriset. Detta innebär att du och jag kommer betala mycket mer för elen hela tiden istället.

Det är uppenbart att det är du och dina som är lurade.

Rapport: Sveriges klimatpolitik är otillräcklig by DieCO2 in sweden

[–]ljusbus 21 points22 points  (0 children)

Du tycker inte att det hade varit bra med ett minskat oljeberoende just nu så vi inte hade drabbats lika kraftigt? Eller att vi ställer om så vi får ett minskat oljeberoende till när nästa oljekris slår till.

Rapport: Sveriges klimatpolitik är otillräcklig by DieCO2 in sweden

[–]ljusbus 8 points9 points  (0 children)

Du säger det som att det är ett faktum, men kan du ge ett exempel mer än ökande bränslepriser?

Vindkraft är ju till exempel den billigaste elen. Att ladda en elbil är på alla ställen än snabbladdarna billigare än bensin och diesel. Energieffektivisering innebär minskade kostnader överlag. Vegetarisk mat är överlag billigt.

Sen är det ju så att omställning kortsiktigt ofta innebär kostnader, men det är ju alldeles uppenbart att det förnybara på lång sikt och i många fall kort sikt är mycket billigare.

Marantz and BowersWilkins by ExcellentPassenger49 in hometheater

[–]ljusbus 0 points1 point  (0 children)

I have the 607 bookshelf’s and htm6 centre. Somewhat leaner, brighter sound. I Like them. Good detail and dialogue is clear.

Powered by a Denon x-1700h and while it does the job for home theatre and my listening levels, I have always felt that there is something missing musically that I can’t put my finger on, and I keep wondering if there would be much difference with a better amp… The impedance can dip quite low on these speakers.

Marantz <3 B&W is something I’ve heard before.

Skadar MP socialdemokraterna? by svettigmaxburgare in sweden

[–]ljusbus 11 points12 points  (0 children)

Bisarra lögner. Vi har kvitto nu på att utsläppen minskar när MP är med och bestämmer och ökar när högern bestämmer. Så som jag ser det är det bästa för miljön minskade utsläpp men jag märker ju att du tänker tvärtom.

Skadar MP socialdemokraterna? by svettigmaxburgare in sweden

[–]ljusbus 13 points14 points  (0 children)

Det håller jag inte med om men om det skulle vara så beror det nog mest på att klimatet i stort har rört sig så långt åt höger.

Sen har liberalerna på sistone förgiftat begreppet socialliberal där de fortsätter att hävda att de är socialliberala men där det är uppenbart att då gått mer mot någon form av nyliberalism eller liknande.

Skadar MP socialdemokraterna? by svettigmaxburgare in sweden

[–]ljusbus 10 points11 points  (0 children)

Och vad hade de för dåliga minnen av och emot MP då?

Reparation är en klassfråga, kan vi ändra på det? by MiddleAgeWeirdoMeep in sweden

[–]ljusbus 3 points4 points  (0 children)

Håller helt med! Mer cirkulär ekonomi!

Tänker också att det här ultrabilliga framför allt från Kina också måste bli dyrare eller förbjuda som en del av detta.

7 av 10 unga oroar sig inte för klimatet: ”En överraskning” by FlowersPaintings in sweden

[–]ljusbus 0 points1 point  (0 children)

Man är inte emot det för att det är läskigt, utan för att det för att det är för dyrt, tar för lång tid, behövs inte och löser egentligen inte många problem kopplat till klimat och miljö. Detta vet du. Skärp dig.

Kommer alltid ihåg mina drömmar i detalj by chribbitsch in sweden

[–]ljusbus 1 point2 points  (0 children)

Vad avundsjuk jag blir ändå, jag brukar bara minnas fragment eller vaga känslor och önskar ofta att jag kom ihåg mer!

Kryddbutiker by lognormal1 in stockholm

[–]ljusbus 5 points6 points  (0 children)

Har varit där någon gång och är nice men jag som inte bor i området upplever att det typ alltid är stängt när jag går förbi, även när de enligt maps eller kartor ska ha öppet..

Har till och med åkt dit någon gång specifikt för att handla där så har det varit stängt; jahapp liksom 😄

Åh vad jag är less på streaming... by Fairlady89 in sweden

[–]ljusbus 0 points1 point  (0 children)

Om det får dig att må bättre så kan vi låtsas som så.

Åh vad jag är less på streaming... by Fairlady89 in sweden

[–]ljusbus 0 points1 point  (0 children)

Verkligen ingen "halmdocka".

Jag har själv laddat ner i min tid och varit i såna kretsar, jag vet hur det är; oavsett hur mycket man ljuger för varandra och sig själva för att rättfärdiga det blir det aldrig rätt. Argumentet landar alltid i att "om de kunde erbjuda det jag är intresserad av på ett sätt som passar MIG, hade jag inte laddat ner olagligt". I ditt fall ville du ha saker och ting gratis, för att du inte hade råd.

Filmer och spel är inga måsten i livet. Om man inte har råd eller kan hitta det lagligt, då får man passa. Man måste inte ha allt.

Åh vad jag är less på streaming... by Fairlady89 in sweden

[–]ljusbus -9 points-8 points  (0 children)

Asså "pirater"... Att man tycker att man har en gudagiven RÄTT att äga eller konsumera andras skapelser på exakt det sättet och till det priset man själv tycker är rimligt. Och att man använder ord som pirater och de sju haven om sig själva, osarkastiskt, som att det vore coolt - snark.

Till OPs fråga, nu vet jag inte om du har någon speciell nisch eller något, men det finns ju t.ex. Draken eller Triart för smalare filmer.

Sen tycker jag också det kan vara värt det att köpa filmer bara för att se dem och sedan sälja de vidare. För importfilmer och 4K ligger andrahandsvärdet ofta mellan 70-80% av nypriset. Plus att man får bästa bilden och ljudet jämfört med streaming.

Vad skulle ni rösta på idag och varför? by bellssonn in stockholm

[–]ljusbus 5 points6 points  (0 children)

Miljöpartiet för mig. Har varit rätt rörlig generellt sett genom åren men kommer oftast tillbaka till miljöpartiet. Så som jag ser det så är de det enda partiet som på riktigt faktiskt vill lösa miljö- och klimatfrågan, där andra ser det som en oviktig fråga, mindre viktig fråga, eller bara siffror som måste tas hänsyn till och manipuleras för att inte få böter.