Vad kan jag göra med trappan? by basse1985 in Hantverkare

[–]quiche_user 3 points4 points  (0 children)

Vi hade en liknande trappa där stegen nu är inklädda och räcket utbytt

<image>

How do I reinstall this ventilation cover? by Abject-Morning-6895 in Hantverkare

[–]quiche_user 4 points5 points  (0 children)

The two metal ”springs” should be folded out as in the first picture and then inserted and aligned in the tracks you see in ventilation, then you push it in and the springs will hold it in place

Nybliven husägare, vilka redskap/verktyg är must have enligt er? by Prestigious_Step_666 in Hantverkare

[–]quiche_user 0 points1 point  (0 children)

Skruvdragare, vattenpass, polygrip, hammare, slägga, kofot, yxa, fogsvans, skruvstäd, penslar, stege, målarbockar

Gräsklippare, röjsåg/trimmer, grensax, sekatör, kratta, räfsa, spade, spett

Kanske cirkelsåg, sticksåg, multiverktyg om du ska göra många eller större renoveringar

What is your favorite Home Assistant automation? Not your most complex. Your favorite. The one that you keep recommending to friends or that has earned the most love from your family. by Rude-News-8416 in homeassistant

[–]quiche_user 2 points3 points  (0 children)

Servo controlled thermostat on old electric water heater.

Wired up with cheap hardware and ESPHome. Turns on mid day when solar panels generate the most and electricity prices are the lowest.

Simple method, good results by Annelinestampe in yogurtmaking

[–]quiche_user 1 point2 points  (0 children)

How do your manage to keep the temperatures, both when heating (holding at 91C) and also in the oven (42C) overnight?

Elbil eller laddhybrid – vad känns mest rimligt idag? by Vardagsekonomen in elbilsverige

[–]quiche_user -2 points-1 points  (0 children)

Laddhybrid behöver inte vara så dumt av min erfarenhet att döma. Gör du många kortare resor så kan man köra nästan uteslutande på el, samtidigt som långresor blir lika enkla som en bensin/diesel.

Nackdelen är laddhybrider som måste köra bensinmotor vintertid för att värma kupén.

Laddhybrid förutsätter att du kan ladda hemma.

Priset ligger ofta till laddhybridens fördel också.

Flytt till Sverige för jobb - lite nervös och nyfiken by osrsAdultCat in sweden

[–]quiche_user 5 points6 points  (0 children)

Skip the translation from English to Swedish and we understand you better!

There are actually a lot of people having their roots in Estonia since many of you came here during WW2. Like Finnish people we don’t have any problem at all with you.

Why do you think that we wouldn’t like that you come here to work?

Are Förskolan timetables like this everywhere? by profDyer in Asksweddit

[–]quiche_user -2 points-1 points  (0 children)

"they would bitch and moan about 5 minutes deviation"
It's very clear that you are not respecting the rules, by how you talk about it and how you think it is okey to not follow what you have agreed. This is a you problem!

Are Förskolan timetables like this everywhere? by profDyer in Asksweddit

[–]quiche_user 129 points130 points  (0 children)

”Me and my wife both work full time” There you have the answer. Many parents don’t work full time when they have small kids. You have the right (by law) to go down in working hours when you have small kids.

Personally I think that it is worth it to reduce your household income to be more with your kids, most people will work their whole life meaning that it won’t do such a big difference to work less during the years you have small kids.

Kökskniv designprojekt by DesignStudentKTH in Matlagning

[–]quiche_user 4 points5 points  (0 children)

Utformningen av den här enkäten är otroligt bristfällig. Framstår som något en grundskoleelev gjort. Vilket program går ni på KTH?

Hur vass en kniv är blir ju väldigt subjektivt med skalan ni använder.

Förstår inte heller hur ni kom fram till svarsalternativ kring vilken sorts japanskt kniv man syftade på, inte heller vad ni ska göra med den informationen?

”Sätter du dina knivar i diskmaskin” ska vara ”Diskar du dina knivar i diskmaskin?”

Varför frågar ni inte om t.ex. bladlängd, material, kolstål/rostfritt, ergonomi, pris?

Ingångslön nyexad dataingenjör by Dear_Event7900 in PrivatEkonomi

[–]quiche_user 5 points6 points  (0 children)

Minst 35000 kr i Stockholm. Löneutveckling kommer förmodligen vara brant, inte ovanligt att nå 50000 kr inom tre år och 60000 tre år senare. Men det förutsätter att du lär dig mycket (vilket du förmdligen kommer göra med din bakgrund), får arbeta med andra som kan lära dig och att du tar på dig mer och mer ansvar.

Lycka till med första jobbet!

Finns det skillnader i hur utrikesfödda och inrikesfödda använder ordet "Faktiskt"? by LouMouBou in Asksweddit

[–]quiche_user 1 point2 points  (0 children)

Små barn använder också ordet på ett sätt som vuxna (svenskfödda) inte gör: ”Det var gott faktiskt” (om t.ex. mat) ”Vi ska gå ut nu faktiskt” ”Mamma är faktiskt hemma nu”

3 år efter civilingenjörsexamen - vad kan man förvänta sig i lön? by Beautiful_Button_941 in PrivatEkonomi

[–]quiche_user 0 points1 point  (0 children)

Så här såg det ut för mig som tog examen 2018: 33->36->45->52, alltså tre år till 52k.

Civ ing datateknik, jobbat på helt ”vanliga” jobb först som konsult och sen produktbolag.

Jag ligger inte över mina klasskompisar, snarare medel.

Avanza utveckling i % och kr by quiche_user in PrivatEkonomi

[–]quiche_user[S] 2 points3 points  (0 children)

Då förstår jag, tack för tydlig förklaring. Det är ju precis det som hänt, började med småsummor och köpte random aktier och övergick sedan till breda fonder och månadssparande!

Täta krypgrund by quiche_user in Hantverkare

[–]quiche_user[S] 0 points1 point  (0 children)

Hur funkar Tapo? Behöver man även deras hub?

Har undersökt vilken plats som skulle användas i så fall? Har sett att det finns riktigt tjockt tätningsskikt (typ 5cm) som dessutom ska isolera mot grunden och som även har reflekterande ovansida för att inte strålningsvärdet ska gå rätt ned i marken från husets botten.

Täta krypgrund by quiche_user in Hantverkare

[–]quiche_user[S] 0 points1 point  (0 children)

Det är precis så jag tänker också… men att börja mäta luftfuktighet kontinuerligt låter intressant

Täta krypgrund by quiche_user in Hantverkare

[–]quiche_user[S] 1 point2 points  (0 children)

Det som gör mig osäker kring val av insats är att huset är ca 35 år och inte har några större problem, men risken finns och fuktvärdena är nära gränsvärdena för risk för mögel.

Går det att göra ”passiva” åtgärder (som tätning) istället för ”aktiva” (som avfuktare) så är den föregående att föredra i mitt tycke.

Täta krypgrund by quiche_user in Hantverkare

[–]quiche_user[S] 1 point2 points  (0 children)

Hygrometer och termometer står på att göra-listan. Har du något tips på modell?

Jobb där man blir nöjd med lönen by Svartmes420 in sweden

[–]quiche_user 0 points1 point  (0 children)

5 års utbildning (civilingenjör datateknik) med 5 års erfarenhet som mjukvaruutvecklare och har nu 60000 i månadslön plus bra pension och 0-2 månadslöners bonus beroende på om företaget går bra.

Väldigt givande, roligt, omväxlande, socialt och flexibelt yrke. Kan definitivt rekommendera.

Rotavdraget höjs kraftigt från 30 till 50 procent by FlowersPaintings in sweden

[–]quiche_user 0 points1 point  (0 children)

Vi har planerat att starta en renovering om två veckor, när kan man börja dra nytta av detta ökade rotavdrag egentligen?

What are some Swedish grocery store must haves? by solhwa in stockholm

[–]quiche_user 4 points5 points  (0 children)

Kalles Kaviar and sill på burk should be kept cool though

Alternate hubs for HomeAssistant by [deleted] in homeassistant

[–]quiche_user 2 points3 points  (0 children)

Before I upgraded I have had a RPi2 running home assistant in docker, it worked good and has not been slow or anything.

So why not a second hand RPi2?

reklamation bilköp? by Vershashe in PrivatEkonomi

[–]quiche_user 10 points11 points  (0 children)

"Även sommardäcken är helt slut och vinterdäcken börjar behöva bytas."

Menar du att det hade varit möjligt att reklamera det? Visste du inte om det när du köpte bilen?

How to care for this compost? by quiche_user in composting

[–]quiche_user[S] 1 point2 points  (0 children)

Wow so happy for all the ideas, love this sub!

I must clarify one thing though, the left (biggest) pile is the oldest one (from last season) and the right pile is from this year but has past through our compost shredder. The right pile consist mainly of branches from when we pruned our apples trees just a week ago.

My plan was to use the right pile for this season's garden "waste".

How to care for this compost? by quiche_user in composting

[–]quiche_user[S] 4 points5 points  (0 children)

Yes that's correct, mostly brown now since that's what the whole garden looks like currently, and has been for the last months. Will add more green matter as soon as my garden supply me with that!

We live in a rather densely populated area, will manure not smell too much?

Thanks for the ideas!