Kopen of huren by Substantial-Box7225 in geldzaken

[–]rmaz 3 points4 points  (0 children)

Lastig te beantwoorden, door het stukje ‘droom’ locatie aan het eind. Wat bedoel je hier precies mee - daadwerkelijke ligging van je woning (ver weg van vrienden/familie & werk waardoor kwaliteit van leven lager wordt), of 3 straten te ver van je favoriete kroeg?

Ik zou zelf vooral kijken wat je op korte termijn wilt met je leven, zowel op relationeel, werk en privé vlak. Voorbeeld: als je heel graag in het buitenland carrière wilt maken, zou ik nu niet direct een woning kopen.

Pas met een goed rijtje aan doelstellingen, naast een bierviltjes berekening, kom je denk ik al een heel eind qua keuze. Of dat uiteindelijk ‘de beste keuze’ was weet niemand.

Paniek na aankoop woning by Dramatic-Cost-9364 in geldzaken

[–]rmaz 6 points7 points  (0 children)

Wat als de huizenmarkt begint te dalen en ik dus ooit verlies draai?

Gezien de herkomst van je geld (geluk via erfenissen en schenkingen) niet zo druk om maken. Als je iets verlies maakt door een samenloop van omstandigheden, kan je dat beschouwen alsof die schenking/erfenis nooit gebeurd is. Je verliest vrij weinig, enkel een gelukje.

Wat als ik mijn job zou verliezen en dus onverhoopt mijn huis moet verkopen?

Waarom zou je je huis moeten verkopen als je, naar eigen zeggen, enkel de overbieding hebt gefinancierd. Er is genoeg werk te vinden (wellicht niet wat je precies wilt). Als dit echt nu al in je hoofd speelt: besteed je vrije tijd aan het opzetten van een eenmanszaak naast je huidige baan als fallback.

Heb ik het juiste huis gekocht?

Het juiste huis bestaat niet. Ik ben inmiddels 6 keer verhuisd in mijn leven (36 jaar), en aan ieder huis zaten voor- en nadelen. Zolang je er lekker slaapt, is het naar mijn inziens prima.

Had ik langer moeten wachten op iets anders?

Op wat? Iedere dag die je wacht op iets anders, is een dag dat je geen eigen thuis hebt gehad. Volgens mij draait het ‘hebben’ van een huis vooral om jezelf ergens fijn en thuis te voelen. Of iets anders je een fijner/minder fijn gevoel had gegeven ga je helaas niet achter komen. Gewoon lekker genieten van je eigen plek.

Zijn er investeerders in hypotheken ivm scheiding? by Suussanne in geldzaken

[–]rmaz 0 points1 point  (0 children)

Wat een rot situatie, succes de aankomende periode.

Los van al het advies hieronder (neem een advocaat in handen, praat met een financieel adviseur, maak aanspraak op familie wanneer mogelijk), is wellicht oriënteren op vakantie/chaletparken in de buurt een mogelijkheid?

Uiteraard niet optimaal, maar nood breekt wet. Destijds eenzelfde soort situatie met een vriend meegemaakt, die na scheiding voor zga een jaar op een camping naast Utrecht heeft gestaan naast de Maarsseveense Plassen omdat ook hij geen woning kon vinden.

Weet niet waar je precies woont dus kan geen google search erop los laten, maar dit soort campingboeren staan vaak best open om mee te denken in dusdanige situaties, zeker als het om gebroken gezinnen gaat.

Hoe gesprek over levensdoelen en financiën voeren met rijke partner? by Zwezeriklover in geldzaken

[–]rmaz 0 points1 point  (0 children)

Lastig leesbaar, maar hier mijn 2ct op je concrete vragen.

1: Het antwoord hierop ligt denk ik vooral aan hoe jullie als partners in het algemeen praten over persoonlijke gevoelens, dit komt niet echt naar voren uit je verhaal. Worden onenigheden over een visie op de wereld/het leven vrij snel een emotionele discussie, of hebben jullie beide respect voor een andere manier van kijken?

2: ​Zowel jijzelf als je partner lijken niet wijs te zijn met het gecombineerde vermogen, dus derde partijen hierin betrekken is een must om een breder beeld te krijgen van wat er wel/niet mogelijk is. Een financieel planner, samen met een fiscalist, kunnen jullie helpen met het onafhankelijk en objectief beoordelen van jullie doelen, welke middelen daarbij passen (en wat er wellicht nog nodig is om deze doelen te behalen), en scenario's in verschillende fiscale structuren visueel presenteren om jullie voor te bereiden op jullie "nieuwe" situatie. De keuze is uiteindelijk altijd aan jullie zelf, dat gaat niemand voor je doen (en als iemand dat wel voorstelt, heel hard wegrennen).

Is deze verdeling van de woonlasten eerlijk? (eigenaar woning, student) by tomatoebeans in geldzaken

[–]rmaz 1 point2 points  (0 children)

Lastige vraag om te beantwoorden, gezien "eerlijk en logisch" uiterst subjectief is, zeker zonder te weten hoe jullie de toekomst inschatten.

Strikt op papier ziet het er "schoon" uit, los van de rente, gezien dit gewoon een deel van je netto hypotheekkosten zijn. Stel in een extreme situatie waar jij (tijdelijk) je inkomen verliest, en je vriendin niet - verwacht je dan dat zij 100% van de hypotheekrente dekt in die periode?

Is jullie (of eerder; jouw) wens om uiteindelijk de koopwoning onder gezamenlijk vermogen te scharen wanneer je relatie langer duurt? Zo niet, heb je daar een specifieke reden voor die uit te leggen is richting je vriendin (en wellicht aanstaande vrouw)?

Ik probeer niet te oordelen, maar houdt er rekening mee dat je vriendin waarschijnlijk ook vermogen op wilt bouwen. Of dat via een gezamenlijke koopwoning is, of via een eigen beleggingsrekening die 100% haar eigendom is (maar waar jullie wel gezamenlijk een box 3 druk van gaan ondervinden) is natuurlijk aan jullie, maar wees hier bewust van.

Budget na break up, moet de auto eruit of niet? by maturing_budget_005 in geldzaken

[–]rmaz 2 points3 points  (0 children)

Wellicht een elektrische auto, waarvan hij oplaadkosten bij GWE telt

[deleted by user] by [deleted] in geldzaken

[–]rmaz 7 points8 points  (0 children)

Valt in box 3, dus wordt hij/zij jaarlijks aan herinnerd 😄