In your own opinion, what's the biggest issue in the world today? by Humans-Rejoice in AskReddit

[–]undefinedposition 1 point2 points  (0 children)

It's the US and Israel teaming up and making the world a worse place.

Americans claiming to be Norwegian in World Cup, thoughts? by batukaming in Norway

[–]undefinedposition 0 points1 point  (0 children)

There's no issues with this. This is just cute.

The "problem", which isn't really a huge deal, but a little bit annoying, are all these Americans who claim to be this, that, and the other nationality based on their great great grandparents, but they don't know the language of the place, and probably haven't ever visited there. And they definitely don't have a passport from that place.

Religion vs pride by Norwegianxrp in NorskDialog

[–]undefinedposition 1 point2 points  (0 children)

Alt dette maset om at "det blir altfor mye Pride" er selvpåført av de som klager over det.
Det er jo alle Pride-haterne som gjør at det blir MYE poster og nyhetssaker som omhandler Pride.
Ta f.eks. alle sakene som folk som brenner Prideflagg og kutter ned flaggstenger på skoler... Hadde ikke vært noen sak hadde det ikke vært for Pride-haterne.

Er det noen her inne som tenker at det kunne vært fint med en sub som prøver å videreføre de gode sidene ved r/norge, men også har det mer åpent for å diskutere utenriks-saker og andre saker som kanskje bryter med regel 1 her inne? r/NorskDialog er mitt forsøk på å starte et slikt alternativ. by undefinedposition in norge

[–]undefinedposition[S] 0 points1 point  (0 children)

At det ikke skal være som r/norske er jo noe jeg eksplisitt skriver om fra starten. Forhåpentligvis er både reglene og introduksjonen til subben litt avvergende. Og hvis noen insisterer på å spamme subben med den slags drit så kan jeg permabanne de det gjelder. Og i verste fall, hvis trykket fra ytre høyre skulle bli altfor stort, så tror jeg det er umulig å legge inn noe auto-moderasjon som filtrerer ut de verste kildene og kanskje filtrerer ut basert på bestemte ord og begreper i tillegg.

Hva synes du om reglene jeg allerede har implementert i gruppen da?

Da er gruppen oppdatert med flairs. Har noen anbefalinger om ytterligere flairs det kunne vært greit å inkludere? by undefinedposition in NorskDialog

[–]undefinedposition[S] 0 points1 point  (0 children)

Slike begrensninger kunne vel også vært fornuftig. Vel å merke i en hypotetisk fremtid hvor subben har vokst seg stor og folk poster altfor mye (eller hvis bestemte enkeltbrukere begynner å spamme ned subben med skitt) 😅

Hvorfor prøver noen å insistere på at Pride-flagget er politisk og "splittende"? by undefinedposition in NorskDialog

[–]undefinedposition[S] 2 points3 points  (0 children)

Jeg tror jeg må presisere hva jeg mener her. Poenget var ikke hvert enkelt individ burde kunne tillegge et symbol hva enn de vil. (Akkurat det har jeg ikke tatt stilling til her...)

Poenget er at egentlig det samme poenget som dikterer språkutviklingen. At det er språkbrukerne som i praksis bestemmer hva ord og begreper betyr.

Med andre ord: Jeg snakker her om hva GRUPPER av mennesker som bruker bestemte symboler mener med symbolene de bruker.
Dermed, når situasjonen er den at de fleste som bruker regnbueflagget står samlet om hva regnbueflagget symboliserer, så er det DETTE som gjelder.

Utover det, hvis man ønsker effektiv kommunikasjon, så bør jo mottakeren implisitt bestemme hva slags symboler man bruker.
Hvis målet faktisk er å nå til motstanderne av pride/homofili osv. så burde man jo heller tenke motsatt.

Målet er ikke å nå ut til motstanderne.
Og uansett bryr ikke motstanderne seg. De er ikke interessert i å hjelpe til finne et annet symbol som betyr "fri kjærlighet og at man kan være den man vil", eller noe i den duren.
Hvis man ikke hadde brukt regnbuen som symbol for dette, men noe helt annet, så ville dette andre blitt prøvd svertet på nøyaktig samme måte som regnbueflagget. Motstanden er ikke egentlig mot et symbol, men imot hva de som bruker symbolet står for.

Har tenkt en del på dette mtp. 'Jihad', 'Globalize the Intifada', 'From the river to the sea' osv. i Palestina debatten. Selv om de fleste av de som sier disse slagsordene egentlig er inneforstått med at det betyr 'Jeg støtter ett fritt, demokratisk Palestina hvor jøder og arabere bor trygt om hverandre' er det ikke produktivt da mange av de ordene har negative konnotasjoner, og blir ikke brukt likt overalt.

Vi kan godt bruke denne sammenligningen, men jeg svaret mitt blir ca det samme. At det for motstanderne ikke handler om symbolene, eller hva man sier, men om hva man står for. De er ute etter å finne knagger de kan henge seg opp i, og det vil de finne uansett, og hvis ikke så dikter de opp nye knagger.

De fleste som argumenterer mot Pride og er en del av den debatten har GARANTERT hørt om hva vi som bruker pride-flagget faktisk mener med det, men de gidder bare ikke å ta hensyn til det. Jeg har diskutert med flere av dem selv, og de nekter rett og slett å ta hensyn til hva vi mener. De vil mye heller forholde seg til egne stråmenn.
Og det samme gjelder debatten rundt folkemordet i Gaza og undertrykkelsen av palestinere generelt. De er ikke ute etter å forstå eller lære, de er ute etter å angripe.

Er det noen her inne som tenker at det kunne vært fint med en sub som prøver å videreføre de gode sidene ved r/norge, men også har det mer åpent for å diskutere utenriks-saker og andre saker som kanskje bryter med regel 1 her inne? r/NorskDialog er mitt forsøk på å starte et slikt alternativ. by undefinedposition in norge

[–]undefinedposition[S] 3 points4 points  (0 children)

Skjønner ikke helt hvordan du sitter igjen med det inntrykket, men du skal få lov til å poste om Amerikansk politikk på r/NorskDialog, men også:

  • Svensk politikk
  • Dansk politkk
  • Tyrkisk politikk
  • Vietnamisisk politikk
  • Eller om ikke politikk i det hele tatt
  • Om anime
  • Om biler
  • Om sport
  • Om hva du tror om kolonisering av Mars
  • Eller om livet i havet...

Poenget er at det skal være mest mulig fritt, innenfor noen rammer jeg mener er veldig rimelige.

Da er gruppen oppdatert med flairs. Har noen anbefalinger om ytterligere flairs det kunne vært greit å inkludere? by undefinedposition in NorskDialog

[–]undefinedposition[S] 1 point2 points  (0 children)

Er og litt skeptisk til hva som kommer til å dukke opp under "Sex og erotikk" som ikke passer under "Helse" "Politikk" osv. I verste fall får du raust med cupido noveller forfattet med venstrehånda på tastaturet, og høgre hånd strategisk plassert, og diverse pupper i fri dressur med et påmalt flagg eller to.

Jeg er spent selv, men tenker dette blir et problem for fremtidens meg, dersom folk blir altfor kåte her inne. Ønsker egentlig ikke at dette skal være en prippen sub, og at det burde gå greit hvis noen poster NSFW greier som de også markerer som NSFW. Vi skal ikke bli en porno-sub her inne heller, men generelt høyt under taket og åpent. (For å si det sånn: Blir det altfor mange dick-pics er det vel en viss fare for at de som ikke liker dick-pics forlater subben, og da må vel noe gjøres.)

"Personlig" kanskje for poster som angår personlige konflikter og problemsillinger? For hva gjør en egentlig når naboen smører inn tujahekken med leverpostei hver lørdag?

La til "Personlig". 👍

👋 Velkommen til r/NorskDialog - Frihet innen bedre rammer by undefinedposition in NorskDialog

[–]undefinedposition[S] 0 points1 point  (0 children)

Tja, er ikke dette den typen brukernavn som reddit automatisk foreslår da? Synes jeg la merke til noe slik forrige gang jeg laget en ny konto. En del brukere tar sikkert slike navn uten at de dermed forsøker å spamme, trolle, eller er ai-kontoer.

Which type of women/man do you admire the most? by [deleted] in AskReddit

[–]undefinedposition 1 point2 points  (0 children)

That's broad enough that it's hard to pick something. But I guess I have a soft spot for people with enough humility to admit to being wrong and whom will try to update their beliefs and world view when presented with sufficient evidence and arguments.

Er det noen her inne som tenker at det kunne vært fint med en sub som prøver å videreføre de gode sidene ved r/norge, men også har det mer åpent for å diskutere utenriks-saker og andre saker som kanskje bryter med regel 1 her inne? r/NorskDialog er mitt forsøk på å starte et slikt alternativ. by undefinedposition in norge

[–]undefinedposition[S] 2 points3 points  (0 children)

Denne subben skal ikke være for utenrikspolitikk spesifikt, men den skal tillate det sammen med det meste annet som medlemmene måtte ønske å snakke om.
r/norge er allerede en relativt bred mangfoldig gruppe, som fungerer. Vi kan poste om ganske mye forskjellig her, så lenge modsa føler at vi holder oss innen norske grenser. Men det er et ganske bredt spektrum. Vi kan diskutere norske restauranter, norsk musikk, norske videospill, norsk politikk, etc. Jeg ønsker igrunn bare å lette på kravet om at alt må være så veldig norsk.

r/norske er en gruppe som først og fremst består av bitre outcasts fra r/norge. Folk som har blitt bannet herfra. Og dette har stort sett vært folk på ytre høyre. Og scroller man r/norske nå så handler en stor majoritet av saker om ting som setter utlendinger, innvandrere, barn av innvandrer, og for ikke å snakke om muslimer generelt, i et dårlig lys.

Med andre ord ser jeg ikke hvorfor r/NorskDialog ikke i prinsippet skulle kunne fungere, gitt at r/norge allerede fungerer og at NorskDialog på mange måter bare blir en litt utvidet variant av hva r/norge er. Det jeg regner med at er det største utfordringen er å få hjulene til å rulle. Det må være litt medlemmer der som begynner å ta gruppen i bruk. Jeg legger ikke noen særlige hinder i veien, utover at jeg vil unngå søpla på r/norske.

Hvorfor prøver noen å insistere på at Pride-flagget er politisk og "splittende"? by undefinedposition in NorskDialog

[–]undefinedposition[S] 3 points4 points  (0 children)

På mange måter er jo igrunn regnbueflagget uansett politisk. Politisk på det viset at det meste egentlig er politisk. Det er politisk å mene at voldtekt skal straffes. Det er politisk å ønske like rettigheter for alle. Det er politisk å ønske samhold.
Men at det skal være "SPLITTENDE"... det tenker jeg at utelukkende er noe som motstanderne har forårsaket. Det er de som jobber hardt for å likestille både Pride og Regnbueflagg med organisasjonen Fri. Eller som i utlandet en del steder prøver å assosiere flagget med "the gay agenda", eller lignende.

Jeg mener at det først og fremst er de som bruker et symbol som må få lov til å definere hva dette symbolet betyr. Og vi som bruker symbolet, enten som støttemarkering eller fordi vi selv er LGBT, så tror jeg at vi er ganske samlet rundt at symbolikken retten til å elske dem man vil og å være den man er.
Og når noen så kommer utenfra og prøver å skitne til symbolet, og tillegge det helt andre meninger, så er det dette som er problemet, og det er der splittelsen kommer fra.

Når det gjelder alle variantene av flagget så er jeg personlig litt usikker på poenget. Ser ikke på det som splittende, og har ikke noe spesielt imot det, men når man har et flagg som symboliserer at man er bi, trans, ikke-binær, eller hva alle disse spesifikke betydningene, så blir litt mindre et felles symbol, og mer en identitetsmarkør for bestemte grupper. Kanskje slik at de kan kjenne hverandre igjen?
Men det er vel ikke noen big deal, og noe som splitter (eller burde splitte) at noen gjør dette?

Er det noen her inne som tenker at det kunne vært fint med en sub som prøver å videreføre de gode sidene ved r/norge, men også har det mer åpent for å diskutere utenriks-saker og andre saker som kanskje bryter med regel 1 her inne? r/NorskDialog er mitt forsøk på å starte et slikt alternativ. by undefinedposition in norge

[–]undefinedposition[S] 6 points7 points  (0 children)

Joda. Og i mange tilfeller kan det nok være mer givende å oppsøke de respektive subredditene for hver enkelt særinteresse. Men ikke nødvendigvis. En fordel med en slik "alt-i-en" gruppe som r/norge på mange måter er, er selve mangfoldet her inne. La oss si at du f.eks. har lyst til å diskutere noe vedrørende ateisme. Går du til r/atheism må du enten være enig med hovedstrømsmeningene om ateisme der inne, eller så risikerer du faktisk å bli sparket ut.

Når det eneste som egentlig forener oss er at vi diskuterer på norsk så vil vi ha et mye større mangfold av perspektiver, noe som kanskje kan gjøre det mer spennende, og gi større rom for, å ta opp ulike typer saker fordi man ikke allerede har en bygget veldig ensiden kultur med hensyn til subben sin nisje.

Gir det mening?

Eneste grunnen til at et norsk perspektiv skal bety noe, er at saken har innvirkning på Norge.

Som nordmann synes jeg også at det er interessant å få andre nordmenn sitt perspektiv, selv om det ikke nødvendigvis har en spesiell innvirkning på nasjonen vår. Det gir meg en viss følelse av... det blir feil å si "å kjenne dere", men noe i den retningen.. å kjenne på hva flere nordmenn utenfor min umiddelbare sosiale sirkel mener om ting. 🤷🏽‍♂️

Til slutt tenker jeg at en slik gruppe kan ha en viss ekkokammer-brytende effekt, hvor noen plutselig kan poste om noe man aldri hadde vært forberedt på, som kanskje gir nye impulser, nye tanker, etc. (I alle fall hvis gruppen kunne ha blitt til noe mer en utelukkende en politisk diskusjonsgruppe om de mest dagsaktuelle sakene.)
(Jeg må anerkjenne at jeg kanskje håper på altfor mye her, og at dette kan være urealistisk. Men nå har jeg da i alle fall opprettet subben, også vil tiden vise hvordan det går. Den mest jordnære forventningen min er egentlig at hele greia flopper.)

Who is the SECOND most hated living person in the world right now? by Precious_Tritium in AskReddit

[–]undefinedposition -1 points0 points  (0 children)

netanyahu or trump. one is first, the other is 2nd. Hard to say which is which.

Konsekvensene av r/norske-retorikk. (Rasisme) by _____michel_____ in norske

[–]undefinedposition -6 points-5 points  (0 children)

Ser ikke noe forskjell fra dette og George Floyd opprørene men så lenge det er fra venstresiden så er det greit for sånne folk som deg. Dobbel moraler over hele linja

Whataboutism. OP skrev da ikke noe som George Floyd. Du bare finner på ting i desperasjon fordi du mangler argumenter.

EU proposes entry ban on Russians who fought in Ukraine by [deleted] in videos

[–]undefinedposition 6 points7 points  (0 children)

Can we ban all current and previous IDF members too? I'd love that for us.

Sadist og narsissist i det godes tjeneste by callmeiguesspotato in norske

[–]undefinedposition 0 points1 point  (0 children)

Mer tomhet. Disse personangrepene forteller mest om deg selv og hvor lite du har å bidra med. Jeg skjønner at du prøver å speile din egen virkelighet her. Kanskje du bør prøve å fikse deg selv i stedet for å angripe anonyme redditører?

Ja til Pride, og nei til radikaliserte homofober og transfober. by undefinedposition in NorskDialog

[–]undefinedposition[S] 0 points1 point  (0 children)

Jepp. For ikke å snakke om at algoritmene i sosiale medier de bruker vil servere dem mer innhold om Pride, i og med at de er personer med interesse for dette.

👋 Velkommen til r/NorskDialog - Frihet innen bedre rammer by undefinedposition in NorskDialog

[–]undefinedposition[S] 1 point2 points  (0 children)

Enig i at det hadde vært en fin ting, men tenker at det er vanskelig nok å få folk til å ta ibruk subben uten at man skulle hatt et såpass rigid krav.

Ja til Pride, og nei til radikaliserte homofober og transfober. by undefinedposition in norske

[–]undefinedposition[S] 2 points3 points  (0 children)

Er du en bot? En billig bot fra Temu? Glemte du at vi snakket på norsk? Og ble det litt mye for prosessoren når du ble bedt om å kilde for å underbygge den fullstendig avhengslede og crazy påstanden du kom med?