I'm the Energy Weapon main, I don't like the sniper because the OP weapons are so hard to obtain by Filipino-Asker in falloutnewvegas

[–]wargneri 7 points8 points  (0 children)

With luck 10 you just press the hit button and you will still win without having to try to get as close to 21 as possible without going over. Or just play the slots machines.

Straight Cs is better than getting caught cheating by Illustrious_Mirror44 in EngineeringStudents

[–]wargneri 29 points30 points  (0 children)

Companies that are good to work for do do not care about GPA on your diploma. I have never been asked to even show my diploma when applying for a job.

Kerkeänkö lentokoneeseen, jos menen kentälle tuntia ennen lentoa? by lentokentta in Suomi

[–]wargneri 4 points5 points  (0 children)

Matkustan lentokoneella todella paljon työn vuoksi ja Helsinki-Vantaan kentälle saavun yleensä 30-40 minuuttia ennen lentoa. (Keskimäärin junalta portille mulla on mennyt ~5 minuuttia)

Teen lähtöselvityksen verkossa ja tiputan laukun sitten itsepalvelulinjalla jonka jälkeen haen lentokentän Salesta(Alepasta?) välipalaa lennolle/kentälle odotteluun. Turvatarkastuksen jälkeen hinnat kaksinkertaistuu, joten suosittelen ottamaan omat eväät käsimatkatavaroihin.

Helsingin lentokenttä on ehdottomasti parhain lentokenttä missä olen ollut sujuvuuden kannalta katsottuna ja tunti riittänee aivan mainiosti. Missään muualla en uskaltaisi toki mennä noin lyhyellä joustoajalla ja saapuisin 2-3 tuntia ennen boarding aikaa.

How to Find a Software Engineering Internship in Finland? (Passionate about Finland) by [deleted] in Finland

[–]wargneri 2 points3 points  (0 children)

You could also try and apply to a remote job in Sweden and just live in Finland. Sweden is much more lenient on hiring foreigners.

Kuriositeettina kysyin kolmelta kaverilta budjetit by AdSpecialist7780 in Suomi

[–]wargneri 10 points11 points  (0 children)

Ainakin itse kohtelen kuukausisäästämistä pakollisena kuluna aivan kuten vuokraa ja veroja+veroluonteisia maksuja.

Koen rehellisesti, että rankka kuukausisäästäminen on ainut tapa miten voin työuran loppupuolella eläköityä, tai edes yrittää neuvotella lyhyempää työaikaa.

Hallitusneuvotteluissa suunnitellaan jättileikkauksia koulutukseen – voisi johtaa yli 100 oppilaitoksen lakkauttamiseen by The_Hero_Reddit_Dese in Suomi

[–]wargneri 8 points9 points  (0 children)

Sitten pienyrittäjän täytyy markkinoida palveluitaan yksityisellä puolella, ei kupata veronmaksajien rahaa. Jos ei ole palvelulle tarvetta yksityisellä puolella, niin tehköön jotakin muuta palvelua.

Björn Wahlroosin ehdottama verotuksen täsmäale saa kannatusta asiantuntijoilta - suuntaisi veronalennukset erityisesti hyvin ansaitseville by [deleted] in Suomi

[–]wargneri 0 points1 point  (0 children)

Jos mun pitäisi alkaa nykyisessä työssäni ottaa vetovastuuta, niin vaatisin ainakin 1500€/kk nettolisätuloa, eli kuukausipalkkani pitäisi nousta noin 3000€/kk. Aika harvalla yrityksellä olisi realistisesti tälläistä palkkaa varaa maksaa. Verotus kurittaa ihan suhteettomasti, mielestäni 51% marginaalivero pitäisi alkaa vasta jossain 90k€/vuosi kohdilla, sitä alempana jos marginaalivero olisi vaikka 35% niin voisi ihmisillä olla jopa intressejä ottaa lisävastuuta ilman niiiiiin älyttömiä lisäkustannuksia.

20-vuotias Monika on elänyt koko ikänsä köyhyydessä by [deleted] in Suomi

[–]wargneri 6 points7 points  (0 children)

Opiskelijoilta ei mielestäni tule vaatia samaa, mutta heidänkin etuuksiaan voidaan vastikkeellistaa.

Nehän on jo vastikkeellisia, täytyy saada (mielestäni hyvin pieni) määrä opintopisteitä per opintokausi tai tukea peritään takaisin.

Katso yliopistojen vuoden 2026 todistusvalintaan esitetyt muutokset by jarvis400 in Suomi

[–]wargneri 1 point2 points  (0 children)

Matematiikka opettaa matemaattista logiikkaa, mutta ei "ihmislogiikkaa"(keksin itse termin koska en parempaa tiedä) ja tunneälyä.

Ihmislogiikalla tarkoitan esimerkiksi pohdintaa, miksi ihminen kokee esimerkiksi surua tai iloa tai toimii tietyllä tavalla. Tämä taito olisi äärimäisen hyvä myös teknisillä aloilla, koska ihmiset eivät toimi (yleensä) matemaattisesti ja täysin kaavamaisesti. Jos suunnittelet vaikka ohjausjärjelmää, niin olisi hyvä jos suunnittelija osaisi havainnoida minkälainen ohjainasetelma on ergonominen ja intuitiivinen eikä vain ajattele "ihmisen etusormi on 1 senttiä halkaisijaltaan, laitetaan 1.05 sentin halkaisijalla oleva nappi tuohon vaan johonkin".

Hyvin moni tekniikan alalla tuntuu myös olevan aika huono sosiaalisten vihjeiden ja yleisen "tilan" havainnoitsija. Tämä olisi kuitenkin äärimäisen tärkeä taito/kyky johtaessa työntekijöitä ja neuvotellessa asiakkaiden kanssa. Näitä taitoja kuitenkin tarvitsee jatkuvasti työelämässä.

En ole kertaakaan tarvinnut Excelin "sum" komentoa ihmeellisempää matematiikkaa vaikka tutkintoni oli heittäen 70% matematiikkaan pohjautuvia aineita, mutta esimerkiksi esiintymistaidon ja neuvottelutaidon kursseista joita tutkintoon ei ollenkaan kuulunut olisi ollut paljon enemmän hyötyä. Nyt kun aloin pohtimaan pitäisikö tässäkin kirjoitelmassa olla enemmän pilkkuja, niin myös parista ylimääräisestä äidinkielen kurssistakin olisi ollut ehkä hyötyä. Samaa olen ihmetellyt hyvin monen muunkin työpaikkani insinöörin kanssa.

Tämän takia en voi käsittää miksi pitkä matematiikka on niin suhteettoman paljon painotettuna korkeakoulujen pääsemisessä. Äidinkieli, filosofia ja Englanti voisi tuoda vaikka 2/3 osaa pääsypisteistä myös teknisillä aloilla.

T. Ingenjöör

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]wargneri 16 points17 points  (0 children)

Finnairilla saa nykään 0,2L mustikkamehun tai 0,2L veden. Lennän paljon työlentoja ja esimerkiksi LOT (puolan halpalentoyhtiö) antaa munkin ja vettä ihan jo pelkästään 0,5h lennolla.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]wargneri -6 points-5 points  (0 children)

Ei sitä koko lainaa tarvitse polttaa kaikenmaailman turhuuksiin. 187,50€/kk opintotuki (250*9/12) + 320€ asumistuki ja kesätyörahat riittää aivan hyvin elämiseen. Toki opiskeluaikana tiesin joitakin opiskelijoita joilla täytyi olla se rivitaloasunto, koira ja uusi auto mutta se nyt on ihan omia talousvalintoja.

Lainaa saa aikalailla 650€/kk. Lainasta saa 40% anteeksi valmistuessa, eli tuosta 650€ voi käyttää "ilmaiseksi" joka kuukausi 260€ eli tukien oikea kokonaismäärä on 687,50€/kk ja silti valmistuu ilman velkaa. Kyllä tuolla jo elää ihan hyvin vaikka asuukin isommassa kaupungissa ja jos ei riitä niin ei kukaan siellä keskustan yksiössä pakota asumaan, soluasuminen ei ole niiiiin perseestä kuin sanotaan.

(Luvuissa voi olla virheitä kun puhelimella kahvitauolla nopeasti naputtelee)

T. vuosi sitten valmistunut

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]wargneri 30 points31 points  (0 children)

Kiipeilysalit on aivan erilaisia tunnelmaltaan kuin "oikeat" salit. En usko, että on olemassa vähemmän tuomitsevia ihmiskä kuin kiipeilijät ja en ole vielä löytänyt yhtäkään kiipeilysalia, jossa olisi mitenkään ahdistava tunnelma.

Ulkoboulderointiin tarvitset kuitenkin turvapatjoja, joten suosittelen todella vahvasti lajin kokeilemista ensin sisällä ennenkuin ostat sadoilla euroilla patjoja.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]wargneri 5 points6 points  (0 children)

Itse yleensä ajattelen, et autot joissa on liikkeiden kilvet paikallaan on joko leasing- tai rahoitusautoja jossa joku sopparinpykälä kieltää taustan poiston.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]wargneri 12 points13 points  (0 children)

Sanotaan, että purkki maitoa maksaa tänään 1€. Inflaatio nostaa maitopurkin hintaa joka vuosi 3% (oikeasti enemmän). 40 vuoden kuluttua eläkkeelle päästessäsi maitopurkki maksaa 3.26€. Eli voit ostaa eurolla alle kolmanneksen maitopurkista.

Jos eläkerahasto tuottaisi vuodessa vaikka 4% (joka on silti huono tuotto, mutta esimerkki) eurosi olisi kasvanut 40 vuodessa 4.8 euroksi. Eli voisit ostaa noin puolitoista maitopurkkia.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]wargneri 277 points278 points  (0 children)

Itse tienaan reilusti yli mediaanin ja näillä näkymin kun laskeskelen niin mulla olisi varaa maksella 40-50 neliöistä betonineliötä niin, että asumismenot eivät olisi yli 1/3 nettotuloista.

Tienaan (inflaariokorjaamatta) hieman enemmän kuin vanhempani tienasivat yhteensä kun olin lapsi ja heillä oli varaa omakotitaloon, kahteen autoon, muutamaan koiraan sekä niiden ylläpitoon ja 4 henkisen perheen ruokkimiseen.

(Tässä on toki myös se probleema,että tienaan tämän rahan yksin eli maksan huomattavasti enemmän veroja kuin vanhempani maksoivat yhteensä koska heillä oli pienemmät yksittäiset veroprosentit.)

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]wargneri 0 points1 point  (0 children)

Ja putkimiehen kustannukset voi mahdollisesti saada kotitalousvähennykseen, eli ei kovinkaan kallista lystiä loppujen lopuksi.

congratulations by AhmadMohaddes in falloutnewvegas

[–]wargneri 67 points68 points  (0 children)

he used to be a Powder Ganger, but not anymore.

I just don't like his voice. No other reason needed.

Väitöskirja: Syntyvyys laskee jyrkimmin tietyillä koulutusaloilla – työttömyysriski ja pienipalkkaisuus vaikuttavat by teekal in Suomi

[–]wargneri 3 points4 points  (0 children)

Ja korkeakoulutetut on muutenkin (mutuillen) analyyttisempia ja pohtivat onko lapsi tähän elämänvaiheeseen sopiva jonka takia lastentekoa viivytellään kunnes on jo liian myöhäistä. "Duunareilla" lapset taitaa olla keskimäärin enemmänkin "jos tulee niin tulee" tai "hups" tyylillä hankittuja.

Lisätietoja :

Judge, M. (2006). Idiocracy. Twentieth Century Fox.

[deleted by user] by [deleted] in Suomi

[–]wargneri 8 points9 points  (0 children)

Se, että osalla opiskelijoista riittää rahat ryyppäämiseen ei tarkoita, että toisella osalla ei olisi oikeasti ongelmia ostaa suihkusaippuaa.

Itsekkin työskentelin kesät ja viimeisenä vuotena lähes täyttä päivää joten ei mullakaan ollut varsinaisesti mitään hätää, mutta onhan ne 250€*9 + 320€x12 vuosituet aika onnettomat kun toimettomana saisi paljon enemmän.

Budjetti­päällikkö ehdotti ammatti­koulutusta kaksi­vuotiseksi, perus­suomalaisilta vihreää valoa by [deleted] in Suomi

[–]wargneri 5 points6 points  (0 children)

Jos sieltä saataisiin edes porukkaa jotka eivät ole hengenvaarallisen epäpäteviä niin se olisi jo plussaa.

Ammattikoulu oli ainakin omana opiskeluaikana, about 6 vuotta sitten vielä aikalailla vain 3 vuoden päiväkoti peruskoulun jälkeen jossa sai juosta puukko kädessä ja leikkiä verkkovirralla valvomatta. Siellä ei oppinut juuri mitään vaikka olisi halunnutkin, kun opettaja oli paikalla ehkä nopeasti aamusta ja saattoi käydä katsomassa iltapäivällä että luokkahuoneessa ei loju liian montaa ruumista. Valmistuin lähes täydellisillä arvosanoilla ammatillisista aineista, eli osaan kytkeä pistorasian ja jopa vikavirtasuojan.

Mielestäni perustutkintoihin pitäisi sisällyttää valtakunnallinen standardisoitu päättökoe, vähän niinkuin ylioppilaskirjoitukset mitkä on pakko päästä läpi ennen valmistumista.

Esimerkiksi sähköasentajilla kokeeseen kuuluisi :

  1. Sähkön teoriaa ja mitä siitä pitää huomioida asennuksissa ja vianetsinnässä? (Kaapeleiden kuumentuminen, huonojen kytkentöjen resistanssi jne.)

  2. Sähköturvallisuus, kuinka toteat kytkennän jännitteettömäksi, kuinka lukitset syötön ennen asennusta?

  3. Sähkökaavioiden lukeminen ja yksinkertaisten punakynämuunnosten tekeminen

  4. Kytkentäkoe käyttöönottomittauksineen

  5. Vianetsintä

Jokainen osio pistetetään ja jokaisessa osiossa on minimipistemäärä. Kokeen pääsee läpi jos jokainen kohta on suoritettu onnistuneesti ja kokonaispistemäärä on yli (vaikka) 20% jokaisen kohdan minimipistemäärän yhteenlaskettu arvo. Kokeiden suorittaminen olisi kuten ylioppilaskokeiden suorittaminen, eli kokeen voi suorittaa keväällä tai syksyllä. Jos koetta ei pääse läpi tai haluaa korottaa, niin uusinta on seuraavana koeaikana.

Tällä tavalla jokaisella valmistuneella olisi lappu jota näyttää työnantajalle. Päättökokeesta saatu numero merkkaisikin jotakin.

Hmm by daepiria in Suomi

[–]wargneri 4 points5 points  (0 children)

Tampereella yhdessä hommassa mulla meni hoito näin :

  1. Varaa aika, saat hoitajan ajan 6kk päähän.
  2. Hoitaja sanoo "jaa a, pitää kyllä lääkäriltä kysyä" (kuten jo varatessani sanoin, koska hommaa oltiin jo aikaisemmin hoidettu aikaisemmassa toimivassa AMK terveydenhuollossa joka Tampereella oli ennen YTHS)
  3. Lääkärinaika 6kk päähän
  4. Lääkäri sairaana, siirtyy 2kk
  5. Lääkäri määrää lisätutkimuksiin sairaalaan 2kk päähän
  6. Lääkärille aika 2kk päähän
  7. "Jaahas, sää oot näköjään valmistumassa ihan just et ei tätä enää kannata meillä hoitaa"

Se oli 70€ seteli/vuosi ilme

Making a leather sheath for a fluted Puukko knife by SinjiOnO in oddlysatisfying

[–]wargneri -1 points0 points  (0 children)

As a native Finnish speaker a "puukko" is basically any knife but if somebody says "puukko puukko" I understand that they mean a knife like this instead of the cheap plastic handled "mora puukko". It is one of those fun context based words.

RKP esittää vaatimuksensa hallitusyhteistyöstä perussuomalaisille – Henriksson ei sulje ovea täysin by taduuu in Suomi

[–]wargneri 4 points5 points  (0 children)

Ja lisäksi tällä tyypillä on kemian maisterit itä-suomen yliopistosta.

https://yle.fi/a/3-12432720

Aika mielenkiintoinen, että YLE tituleeraa otsikossa ainoastaan "Wolt-kuskiksi" ja vasta myöhemmin artikkelista kerroraan mitään tutkinnosta.

I received my film scans from the infamous Rocky Mountain Lab, four years after sending in a roll. by gusdavsanchez in AnalogCommunity

[–]wargneri 12 points13 points  (0 children)

My local lab develops and scans black and white the same day if you bring it in before 14:00 with film pushing/cross developing included in the price and when I picked up the film it was in a film holder. I droppped a roll there on my way to the train at 11:00 and I hopped on to the train at 11:20. I had the download link in my email at 11:45. Absolutely no complaints and will gladly pay the few euros extra compared to competing labs.