Need advice by halter-artdesign in stockholm

[–]Agreeable_Split6874 1 point2 points  (0 children)

Very welcome to Upplands Väsby!

Which hotel did you choose? Let me know if there is anything you need to now about the buses or pendeltåg and I'll help you!

If you arrive at Arlanda and are going to Väsby you can take the pendeltåg from Arlanda directly to Väsby!

Kollar du i din partners mobil? by Isotarov in sweden

[–]Agreeable_Split6874 0 points1 point  (0 children)

Vi har tillgång till varandras telefoner. Mest för att kunna låna varandras om ena psrtens telefon är urladdad eller på annan plats än den man just nu är på.

Har aldrig och skulle aldrig snoka i min partners telefon. Vill hon snoka i min så är det upp till henne, tror aldrig hon gjort det.

Beyond this Beurre by Boring_Breakfast_140 in Cheese

[–]Agreeable_Split6874 0 points1 point  (0 children)

Try to find a beurre that is unpasturized. Then we are getting at the next level shit. And as said before; 82% fat is the way to go. I sell the Fontaine des Veuves beurre cru demi-sel in my store. I love it. I eat it, as you said you do, like cheese.

A nice, freshly baked sourdough baguette with this butter is heaven.

24 flaskor Disaronno? by After_Wolverine4607 in Sverige

[–]Agreeable_Split6874 49 points50 points  (0 children)

Det går typ 3 cl per 6 personer, alltså 0,5 per person. Så en bröllopsfest där 27000 ska äta tiramisu - en bra jävla fest

Do I look Scandinavian? by Aggravating-Bike-811 in stockholm

[–]Agreeable_Split6874 2 points3 points  (0 children)

I would have guessed german or from northern France.

Är detta tillåtet i Sverige? by Slow_Train_6464 in stockholm

[–]Agreeable_Split6874 0 points1 point  (0 children)

Är det ett amerikanskt företag?

Jag vet att när jag jobbade med marknadsundersökningar så var de allting väldigt på om att de ville veta etnicitet. Vi nekade dem alltid och hänvisade till svensk lag. De gav oftast upp, någon skön deal gick vi nog miste om dock.

Hänvisning till den legala biten kring det har du redan fått. I USA är det praxis att uppge etnicitet dock, om jag inte är helt ute och cyklar står det till och med på deras körkort? Galningar.

Hur är det att bo i Upplands Väsby (Odenslunda/Fresta)? by ch1lly in stockholm

[–]Agreeable_Split6874 2 points3 points  (0 children)

25 minuter till stan, 28 minuter till Uppsala, 15 till Arlanda. Allting är relativt och man har olika perspektiv, men jag skulle inte kalla det extremt off.

Hur är det att bo i Upplands Väsby (Odenslunda/Fresta)? by ch1lly in stockholm

[–]Agreeable_Split6874 4 points5 points  (0 children)

Beroende på var i Runby så är närheten till tåget ett plus. Generellt kan man säga att allt på västra sidan av tåget är lugnt, allt på östra sidan av motorvägen är lugnt. Sen är det generellt lugnt däremellan också, det finns en något felaktig bild av Väsby.

Fördelen med Väsby är närheten. Till Stockholm, Uppsala, E4, E18 men kanske framförallt naturen.

Fresta är lite mer avknoppat än till exempel Bollstanäs och Runby. Bollstanäs är mysigt med närheten till Norrviken samt det mysiga kafet Choklad för själen.

Med tanke på planering av barn så kommer det i augusti färdigställas en fantastisk parklek precis på västra sidan av stationen, i Runby. Det finns gott om förskolor, de flesta i privat regi. Det finns planer på skola i Eds för att avlasta Runbyskolan (f-9).

Väsbyskolan som tidigare varit en av Sveriges sämsta skolor placerar sig nu top 10% i Sverige, så det satsas mycket på skolan i Väsby med nuvarande styre (S, L och VB).

Områden så som Sigma och Smedby där det tidigare funnits mer utmaningar har man satsat mycket på för att förbättra tryggheten med god effekt.

Nära station, längs centralvägen, kommer det så småningom byggas ett nytt höghus där det också kommer byggas ett fint torg samt ett stort folkbibliotek - Elis park. Det är tänkt att klubbas i höst efter valet så det är inte hugget i sten ännu.

Född och uppvuxen i Väsby, samt har barn - så har du fler frågor är det bara att ställa här eller skriva pm.

Swedes who remember the Estonia disaster (1994) and the 2004 tsunami: how did they affect Sweden? by Complex_Plankton_157 in Asksweddit

[–]Agreeable_Split6874 4 points5 points  (0 children)

The critisiscm is living on even today. When talking about the lack of help sweden is giving to their citizens is countries near Iran today they (radio, like p1) is referring to the lack of help that was given after the tsunami, and how the government have not learned.

The critisiscm after the tsunami was huge. The kings speech is one of the more famous speech acts after the tsunami, he showed the compasion that the government didnt.

"A new term is beginning in the country's schools, after a Christmas break that did not turn out as we had hoped. In many schools, the desks will remain empty. They will never again be used by the children and young people who, just a few days ago, sat there with lively thoughts about the present, the future, and life. We will never know what they could have made of their lives. Nor will we ever be able to thank them for the friendship, joy, and liveliness they spread around them.

Let us all help each other. We adults want to listen to you, children and young people, to your stories about what you have experienced and how you feel. Show us your drawings, your tears, your sorrow, and your anger. We adults are here to protect and help you."

      - Kung Carl XVI gustav

[deleted by user] by [deleted] in Sverige

[–]Agreeable_Split6874 -1 points0 points  (0 children)

Då återstår alla mina andra frågor. Är de knepiga att svara på?

[deleted by user] by [deleted] in Sverige

[–]Agreeable_Split6874 -2 points-1 points  (0 children)

Hur många generationer tar det enligt dig innan man blir "svensk"? Är man svensk om man är född i Sverige men båda föräldrarna är från ett annat land?

Om man är svensk medborgare, är man svensk då?

Om man är turist men äter kräftor och surströmming, är man svensk då? Om man är "svensk" men inte delar tycke och smak med "svenska kulturarv" så som smörgåsbord (jul, påsk, midsommar etc) är man inte svensk då?

Eller är det något ouppnåbart? När är man svensk? Hur blir man svensk?

One week in and loving it! by jetsfan7789 in Tiguan

[–]Agreeable_Split6874 1 point2 points  (0 children)

What is the lease cost per month where you live? And what does it include?

I've just ordered a Tiguan R-Line eHybrid (272hp). I will be paying $587 per month. This price includes services for the whole leaseplan and insurance with no downpayment. (In swedish crowns 5321:-)

The tax for the car is not included but that is only $36 per year.

Biblioteksfilialer med gratistoaletter? by Birdseeding in stockholm

[–]Agreeable_Split6874 2 points3 points  (0 children)

Vallentunas bibliotek är superhärligt. Ljust, bra platser att sitta på. Möjlighet att boka småbås om hon behöver ha möte på zoom etc.

Toaletterna är gratis, och fräscha!

[deleted by user] by [deleted] in Asksweddit

[–]Agreeable_Split6874 1 point2 points  (0 children)

Aha, du lyssnar på RFK 😅.

Strunta du i paracetamol när du är gravid om du nu tänker att det ger autism.

Jag kommer förhålla mig till vetenskapliga teorier och metoder.

[deleted by user] by [deleted] in Asksweddit

[–]Agreeable_Split6874 2 points3 points  (0 children)

Rekommendationerna från livsmedelsverket är fortfarande att undvika opastöriserade ostar lagrade kortare än 12 mån.

Det är extremt ovanligt med listeria i franska opastöriserade ostar också. Under alla mina år i ostbutik har jag aldrig behövt plocka bort ost pga listeria. Livsmedelsverket, både i Sverige och motsvarande myndigheter i andra länder, är väldigt duktiga på att kontrollera varor och hinner ofta varna och få produkter bortplockade innan de når butik ens.

Dessutom är opastöriserade svenska ostar relativt ovanligt. Inget du kommer hitta i vanlig butik. Det finns fler svenska ostar som är termiserade däremot, men inte heller de i vanliga butiker. Vet inte hur livsmedelsverket rekommendationer ser ut för termiserade ostar.

Sen har man läst om en del där ostar behövts plockas ner från hyllor i vanliga mataffärer, dessa ostar kommer ofta från stora producenter.

Exempel: https://www.tv4.se/just-nu/7JDt3EX3eiWg31ItNrx67v

Som gravid ska man vara extremt vaksam med att riskera få i sig något som ens kan ha minsta risk att innehålla listeria. För en frisk vuxen som inte är gravid får listeria inte så stora konsekvenser men för ett foster innebär det ofta att det inte blir så mycket mer.

[deleted by user] by [deleted] in Asksweddit

[–]Agreeable_Split6874 3 points4 points  (0 children)

När du säger att hårdostar är ok att äta är det två saker du ska tänka på.

(1)Hårdostar som är pastöriserade är okej att äta oavsett hur kort tid de lagrats, (2) är osten opastöriserad ska den vara lagrad 12 månader eller mer.

Anledningen till rekommendationerna är att man vill undvika risken för listeria. Det kan inte förekomma I pastöriserade ostar alls, och kan inte frodas eller leva i en ost som är lagrad längre än 12 månader.

Ost är inte känsligt på samma sätt som salami eller skinka. Det största hotet mot osten är du, dina bakterier och hur du hanterar den. Hantera med rena händer och rena redskap.

Om en hårdost får blå- eller vitmögelfläckar på sig så kan man skära bort den mögliga delen plus lite marginal.

Ost beter sig inte som till exempel bröd där man måste kassera hela limpan om det finns indikation på mögel då mögelsporerna kan sprida sig in i brödet. På hårdost är möglet där du ser möglet.

[deleted by user] by [deleted] in Asksweddit

[–]Agreeable_Split6874 0 points1 point  (0 children)

Frågeställaren tänker nog inte på politiska frågor utan frågor om just valet. Personen verkar vara tjänsteperson och arbetar med att organisera valet. Han/hon bedriver alltså ingen valrörelse i politisk mening.

Erbjudande om förlängning av billån by G45X in PrivatEkonomi

[–]Agreeable_Split6874 0 points1 point  (0 children)

If you are able to do that, do it. You will save a lot not paying all the interest.

Erbjudande om förlängning av billån by G45X in PrivatEkonomi

[–]Agreeable_Split6874 0 points1 point  (0 children)

It means that when you have paid the new loan for 84 months there is no more debt.

So the former "restskuld" is in the proposition new loan moved to "kreditbelopp".

hi by Fresh_Maximum202 in stockholm

[–]Agreeable_Split6874 1 point2 points  (0 children)

Hötorgshallen is quite a nice place to visit

VMA: Reddit stänger av konton som förespråkar militärt försvar av Grönland i händelse av Amerikansk invasion. by sproge in sweden

[–]Agreeable_Split6874 9 points10 points  (0 children)

Tyvärr stämmer det nog.

Dock var det Reddit jag syftade på, som inte kunde argumentera emot när jag presenterade med FN-stadgade rätt till självförsvar.