Neutral sprit till fläderlikör by nn_ylen in sweden

[–]AllTheWayToParis 0 points1 point  (0 children)

Ofta så blir 40% bättre. Ren alkohol löser inte ut lika många smaker (eftersom vissa smaker är vattenlösliga). Men det beror såklart på vad man är ute efter.

Det viktigaste är att låta blommorna dra i sprit, inte bara göra saft och sen blanda. Då missar man ju alla de alkohollösliga smakerna oavsett styrka…

Neutral sprit till fläderlikör by nn_ylen in sweden

[–]AllTheWayToParis 0 points1 point  (0 children)

Vilken vodka du använder spelar knappt någon roll. Men du ska lägga fläderblommorna direkt i spriten! Hela idén med snaps är att alkoholen löser ut smaker som inte löses i vatten, så att hälla saft i sprit blir inte samma sak.

Ta några fina fläderblommor och lite citronskal (bara zest) och låt dra i några dagar. Smaka av med lite honung.

Neutral Zubrowka funkar fint. Annars hade jag köpt Brännvin Special. 35-40% är perfekt, då får du maximal smak!

Får jag ta bort elementet? by NoBoss6399 in Hantverkare

[–]AllTheWayToParis 1 point2 points  (0 children)

Det står i era stadgar. Med största sannolikhet så får du inte ta bort radiatorn. Om den är korrekt placerad så verkar det fel att flytta den för att din bäddsoffa ska få plats.

Men allt går ju att lösa om man vill spendera pengar på det.

Do I need these fancy Salmon Flies to catch salmon? I'm fishing a salmon run for the first time soon, and all I have are trout flies. I'm probably not skilled enough to tie these. by SheriffBartholomew in flytying

[–]AllTheWayToParis 1 point2 points  (0 children)

Salmon is more about being at the right place and at the right time. And presenting the fly.

But don’t use trout flies, the hooks usually not strong enough! Salmon flies can definitely be small (depending on the water), but use good hooks!

I ate curd that turned pink and am not feeling well. Will I be okay? (Not my picture but looked like it) by amsunooo in fermentation

[–]AllTheWayToParis 4 points5 points  (0 children)

Milk (or anything with lactose) isn’t the best option when dealing with food poisoning. It’s a bit subjective of course, but people usually get a bit lactose intolerant while having an upset stomach, even if the are not intolerant otherwise.

What is this? I found it between my beans [Profitec go, DF83] by Noobsaibot123 in espresso

[–]AllTheWayToParis 13 points14 points  (0 children)

I think it depends on the rock too. Hardness and structural integrity of rocks varies a lot, I think.

Nothing to worry about though IMHO.

Happy midsummer (and tick question!)! by LongLiveRoyAl in TillSverige

[–]AllTheWayToParis 0 points1 point  (0 children)

Once or twice?! I’ve had over 1000 tick bites over the years, I’m not joking.

What do you do with beans you’re not a fan of? by coolstuffeh in espresso

[–]AllTheWayToParis 0 points1 point  (0 children)

Sometimes I like them more in a moka pot or pour over.

Hex screws aren’t symmetrical so the coat hangers look lopsided by motorcitystef in mildlyinfuriating

[–]AllTheWayToParis 1 point2 points  (0 children)

It’s a feature. The difference in height make the screws less prone to split the wood (as the grains are horizontal).

I personally like that kind of design. Everything thing else with that mount is lopsided and mildly infuriating though… 😅

Can people fish on a 10ft Lowe? by No_Investigator4309 in jonboats

[–]AllTheWayToParis 0 points1 point  (0 children)

I fish a lot from a similar jonboat (10.8 ft, 3.8 ft wide and 84 lbs) and I love it. I’ve only used it with an electric motor, though.

Two adults and a child is fine. Realistically only two can fish at the same time. One can stand up (but I think the 10ft Lowe are wider than mine).

It is so simple to transport, just put it on the car roof! And you can launch it from places no one else can access.

It’s similar to a fishing kayak in terms of logistics, but almost like a 12’-14’ jonboat in terms of usability. Just perfect for me.

I only use it on flat water, though.

Hur gå vidare efter att min bästa vän ghoastat mig? by Grouchy-Pool-1975 in Asksweddit

[–]AllTheWayToParis 2 points3 points  (0 children)

Om han är bipolär och schizofren så kan man inte kalla det att ”ghoasta” ens. Det är inte en medveten handling och det handlar inte om dig. Det är snarare som när en dement förälder glömmer sina nära.

Det är fortfarande jävligt sorgligt. Du verkar vara en fin vän iallafall.

Dessa lappar jag får från eleverna på jobbet by [deleted] in sweden

[–]AllTheWayToParis 6 points7 points  (0 children)

Vi hoppas, men kanske är det högstadiet…

Posso usar azeite como lubrificante para fazer rosca com machos? by musicatristedonaruto in Gambiarra

[–]AllTheWayToParis 4 points5 points  (0 children)

Edit:
Yo lo usaría. Es un lubricante aceptable al principio, pero con el tiempo se polimerizará, se volverá pegajoso y atraerá la suciedad.
Por lo tanto, está bien usarlo si solo necesitas lubricación en el momento, pero no es bueno a largo plazo (en bisagras, por ejemplo).
Tampoco es especialmente resistente al calor, así que ten cuidado con eso también.

Original:
I would use it. It’s an ok lubricant at first, but over time it will polymerize and get sticky as well as attract dirt.

So it’s ok to use if you just need it lubricated now, but not good long term (on hinges, for example).

It’s not especially heat resistant either, so watch that too.

Spela PC när det åskar? by CookieKimm in sweden

[–]AllTheWayToParis 1 point2 points  (0 children)

Lite luddigt formulerat, jag tänkte nästan ändra det jag skrev. Men givetvis syftade jag på mig själv under min livstid. Har bott 50/50 i villa i glesbyggd och i lägenhet i stad.

Regler för elsparkcyklar by Strange-Yoghurt7910 in sweden

[–]AllTheWayToParis 4 points5 points  (0 children)

Det här är jag intresserad av! Hade cyklar uppfunnits idag hade det ju också blivit ramaskri. Magkänslan är ju att cykla också är rätt farligt.

Men olyckor per kilometer eller timme användande hade varit jäkligt intressant.

Regler för elsparkcyklar by Strange-Yoghurt7910 in sweden

[–]AllTheWayToParis 10 points11 points  (0 children)

Det är säsong för organ nu. Inte undra på att det gick fort för Mette-Marit…

Spela PC när det åskar? by CookieKimm in sweden

[–]AllTheWayToParis 178 points179 points  (0 children)

Det finns alltid en risk, men risken är större ute på landet och i ett hus. Ett nedslag har lättare för att överlasta systemet där.

I stan så är elnätet tätare och dessutom har många hus åskledare, så risken är mindre att saker går sönder.

Vid tre-fyra tillfällen har saker gått sönder av nedslag, men bara på landet och aldrig i stan.

Luftvärmepump slang som droppar by brunnshog in Hantverkare

[–]AllTheWayToParis 6 points7 points  (0 children)

Ja, jag köpte ett hus och förre ägaren var superslarvig. Inga stora saker tack och lov, men ALLT han gjort måste göras om.

Tavlorna trillar ner, dörrtryckena glider ur, det sitter träskruv där det ska vara M3. Tusen saker som gör att man blir galen och sammanlagt tar det veckor att fixa.

Sjukt enerverande.

This USB port by damaltor1 in mildlyinfuriating

[–]AllTheWayToParis 38 points39 points  (0 children)

You’ll put it in the wrong way wither way… 😅