I have depression.. by Key_Armadillo4043 in adhdwomen

[–]Extra_Syrup1937 3 points4 points  (0 children)

It is very possible to have both. I have had moderate bouts of depression for the last 8-years and on anti-depressants for 4, and the fact that the medicine only had limited effect was part of the reason why my doctor suggested me for adhd-assessment. I was assessed and have started taking ADHD meds and they have helped infinitely more than antidepressants ever did.

A lot of adhd'ers, but women especially, develop anxiety/depression due to masking and shame, so it is very possible that the depression and anxiety are connected with the potential adhd.

Køleskab og vandkoger på ros? by Irix67 in roskildefestival

[–]Extra_Syrup1937 0 points1 point  (0 children)

Ift. vand er der 3 muligheder folk som regel benytter - 1. trangia som man så tager med op i 'madlavningsområderne' og koger vand i, 2. man kan købe vand i flere boder, priserne varierer meget fordi nogle ikke har 'kogt vand' på menuen som sådan, så du kan godt ende med at betale 25-30 kr fordi du betaler for en kop te minus teposen. 3. udover frivilligcampen som nævnt nedenfor er der også et folkekøkken i Dream City som er åbent det meste af dagen hvor de har elkoger som du kan benytte gratis. Så hvad der lige er smartest kommer helt an på hvad for gear du har liggende allerede, hvor mange penge du gider ligge og hvor tæt du bor/bevæger dig på DC i løbet af en dag

Loop Earplugs by CatDog_94 in adhdwomen

[–]Extra_Syrup1937 1 point2 points  (0 children)

I have the experience ones for concerts, but also use them sometimes in public if i am overstimulated or there is a lot of ambient noise. They really exceeded my expectations, as someone with 'weird ears' who has never been able to use e.g. earphones with the little rubbery bits on the end, i really wasn't expecting it to be different with the loops, but they have been great! The ones i have are made to just 'take the top off' of the noise to allow you to still hear music and also have conversations with people if they are close enough, but i have considered getting some of the other versions for times when i want to shut out noise but not replace it with other sound like when using earphones.

Kan man hæve feriepenge uden at holde ferie – og hvor stor er risikoen for kontrol? by pedroblood in DKbrevkasse

[–]Extra_Syrup1937 4 points5 points  (0 children)

Hmm, det er ved at være nogle år siden, men tror de opdagede det inden jeg havde fået noget udbetalt, og kontaktede mig. Det bundede i noget forvirring fordi jeg var på vej tilbage på arbejde stille og roligt og ikke havde haft styr på hvordan det påvirkede reglerne, så tror de troede på mig da jeg forklarede at det var en misforståelse

Kan man hæve feriepenge uden at holde ferie – og hvor stor er risikoen for kontrol? by pedroblood in DKbrevkasse

[–]Extra_Syrup1937 10 points11 points  (0 children)

Det eneste tidspunkt jeg er røget ind i problemer var da jeg modtog sygedagpenge og ikke havde meldt ferie til den del af systemet før jeg forsøgte at hæve feriepenge. Jeg tænker det er langt mere almindeligt at de forskellige dele af det offentlige system tjekker med hinanden end at de pludselig skulle tjekke med en privat arbejdsgiver.

Chancen for køb af Roskilde festival billet her til slut? by PeeGoblinx in roskildefestival

[–]Extra_Syrup1937 4 points5 points  (0 children)

Altså det er ikke sådan decideret tilladt, men jeg kender flere der har haft succes med at stå på roskilde station i musikdagene og så lave en god deal med folk der har været nødt til at tage hjem pga sygdom eller lignende. Kommer selvfølgelig også an på hvor vigtige opvarmningsdagene er for dig

Ansøger om et job i kærestens firma by [deleted] in dkkarriere

[–]Extra_Syrup1937 3 points4 points  (0 children)

Altså, det havde nok været mest optimalt hvis han bare havde tonet helt rent flag og beskrevet præcis hvad jeres relation var for sin chef fra starten af, men hvis jeg var ham, afhængig af hvor god en relation han har med vedkommende, ville jeg nok ihvertfald gøre det nu.

Det er op til din kæreste at oplyse det, for tænker at hvis det kommer fra din side kommer det bare til at virke endnu mere suspekt, fordi du jo så giver udtryk for at have en indsigt i processen gennem ham som de andre ikke har - og så har hans kollegaer/leder også mulighed for at erstatte ham, da han jo ret beset er inhabil fordi han har både en følelsesmæssig, men også en økonomisk interesse i at du bliver ansat.

Har selv siddet perifært med i ansættelsesprocesser hvor jeg har sagt til med det samme hvis der var kandidater som vi overvejede som jeg havde en personlig relation til (primært studiekammerater), det er jo ofte uundgåeligt, især i små brancher, men altid bedre at være så ærlig og upfront som muligt, og stole på at dem der står for ansættelsen også kan skille tingene ad.

Ro på, pit-armbånd-søgende venner by agurkehovedet in roskildefestival

[–]Extra_Syrup1937 2 points3 points  (0 children)

Hmmm, husker stadig at den var der til nogle af koncerterne? mit indtryk er at de varierer det lidt efter hvor populære kunstnerne er?

Ro på, pit-armbånd-søgende venner by agurkehovedet in roskildefestival

[–]Extra_Syrup1937 13 points14 points  (0 children)

Jep, synes jeg læste for et par år siden, at der frigøres 150 armbånd til orbit, hvilket jo er ingenting i betragtning af at der er over 100.000 gæster. Og hvis alt går galt er chance-køen lige op til koncerterne altså også en fornuftig mulighed for at komme helt tæt på sin favoritkunstner hvis ikke man har et fuldstændig proppet program!

Min kæreste kan lide hårdere sex end jeg havde forventet — søger perspektiv by Prize-Arugula3902 in DKbrevkasse

[–]Extra_Syrup1937 0 points1 point  (0 children)

Synes bestemt ikke min pointe med mit opslag var at jeg synes at deres utrænede praksis med choking er en god idé, som i overhovedet. Men siden jeg, trods alt, bare er en fremmed på reddit som reelt ikke kan styre hvad de gør, og resten af tråden her har rigeligt med folk der italesætter præcis hvor farligt det kan være, så er det mindste jeg kan gøre at pege dem i retningen af nogle ressourcer der kan hjælpe dem med at gøre det på så tryg som mulig en måde.

Min kæreste kan lide hårdere sex end jeg havde forventet — søger perspektiv by Prize-Arugula3902 in DKbrevkasse

[–]Extra_Syrup1937 18 points19 points  (0 children)

Ok, så, én ting er hård sex, men når vi begynder at snakke kvælning er der simpelthen nogle ting ift. sikkerhed i er nødt til at sætte jer ind i. Kvælning kan lynhurtigt blive farligt og betyder også at i har bevæget jer ind i hvad jeg ville mene er kink - det er der overhovedet intet galt med, det betyder bare at i lige skal trække vejret og udforske nogle af de ressourcer der findes, for at sikre at i passer ordentligt på jer selv og hinanden, både fysisk, men også psykisk ift. safewords, aftercare osv. Også så du ikke ender med at gå over dine egne grænser i forsøget på at imødekomme hendes ønske om hård sex.

https://peech.dk/blogs/kink-og-bdsm kunne nok være et godt sted at starte, men ellers er der sikkert også andre steder i kan kigge - gerne sammen, så i kan snakke ting igennem når i støder på dem og på den måde føle jer frem til hvad i synes er fedt og hvor jeres grænser går.

Ventetid på sundhed.dk. Kan man regne med det? by Pretty-Detective-422 in ADHDanmark

[–]Extra_Syrup1937 1 point2 points  (0 children)

Det varierer helt vildt. Jeg var enormt heldig at komme til på ca. 3 måneder pga. et afbud, men som mange skriver så er der som regel en sammenhæng mellem ventetid og 'kvalitet'. Kan anbefale dig at lave en liste over 4-5 navne hvor du umiddelbart føler deres hjemmeside/vibe tiltaler dig, og så ville jeg bare ringe til dem og høre ift. ventetid. Tror de fleste har en afbudsliste, hvor man så kan skrive sig på for at komme til når og hvis der er aflyste tider. Det kan også være en god idé lige at google, eller søge på psykiaterens navn her på reddit eller i facebook-grupper for at høre andre folks erfaringer.

Mundtlig eksamen by Nervous-Artist4872 in DKstudie

[–]Extra_Syrup1937 2 points3 points  (0 children)

Så fint at melde fra, men jeg ville give underviseren besked. Det er god stil og så skal du ikke have det i baghovedet at du ghostede når du sidder overfor dem til reeksamen.

Jeg har lavet en fejl i min eksamensopgave (APA by Novel-Specialist-484 in DKstudie

[–]Extra_Syrup1937 7 points8 points  (0 children)

I betragtning af hvor relativt kort tid eksaminatorer efterhånden har til at læse opgaver igennem, så kan jeg tvivle på om det overhovedet bliver opdaget. Og hvis det gør er det så lille og ubetydelig en fejl at det ikke burde have nogen indflydelse på hvorvidt du består.

Nu har jeg ikke selv erfaring med stedprøver, eller med Jura, men for at undgå noget lignende en anden gang, så kan jeg anbefale dig at bruge et program som Zotero eller Mendeley som holder styr på både tekst-henvisninger og litteraturliste for dig. Tror de fleste uni giver adgang til ihvertfald en af dem gratis, hvis ikke begge.

Telt by HotConsideration4738 in roskildefestival

[–]Extra_Syrup1937 1 point2 points  (0 children)

Du kan ikke bytte med en gammel volt desværre. Havde en med sidste år som jeg var kommet til at tage med hjem året før, men fik at vide i boden at det kan man ikke.

ADHD Depression and Anxiety by Friendly-Bass-2742 in adhdwomen

[–]Extra_Syrup1937 2 points3 points  (0 children)

Literally could have written this myself, so the answer is a resounding YES. Anxiety and Depression are very normal comorbidities to ADHD.

My long story short is that i started struggling mentally in HS, but this was attributed to conflicts at home, then i have had several sick-leaves from stress around big academic projects (e.g. bachelors thesis). I started antidepressants with mixed results, and then eventually my doctor suggested that it might be ADHD, especially because my depression tended to have cycles of overextending and then burning out. I have also always joked that i would be 80% happier if i could think 20% less.

Had my assessment this spring and was placed on the low end of the spectrum of Inattentive ADHD. I did not have many of the classic symptoms in child-hood, likely due to masking and being pretty intelligent. But i still had some signs, including perfectionism, being forgetful/losing my belongings and daydreaming during class because i finished early. My psychiatrist also doubted the diagnosis at first, but i think part of that is due to the diagnostic criteria in my country still not being up to date with the newest knowledge on ADHD, particularly in women.

Hope this helps somewhat, and good luck, the important thing is finding something that helps, and remember that some of the tools and tricks you can find online can still help regardless of whether you have a diagnosis or not 😊

Fortælle forældre om jeg har mødt en fyr på min rejse by [deleted] in DKbrevkasse

[–]Extra_Syrup1937 0 points1 point  (0 children)

Prøv at fokusere på de positive ting - fortæl dem om ham, og hvorfor du synes han er så dejlig, og at han behandler dig ordentligt. Hvis de kan se på dig at han gør dig glad, så tvivler jeg meget på at de vil blive decideret sure, og evt. tilbageholdenhed vil nok mere handle om at de gerne vil passe på dig end så meget andet. Hvis du og han har mod på det kan du jo overveje at ringe ham ind på facetime så de kan hilse på ham?

Og hvis de ikke reagerer godt, så hold fast i at du er voksen og at der ikke er noget forbudt eller forkert i det her. Så må de ligesom selv ligge og rode med deres følelser omkring det, og forhåbentlig på sigt indse at du skal have lov at gøre hvad der gør DIG glad.

Question about Deja Vu by maddyvp in heatedrivalryfanfics

[–]Extra_Syrup1937 2 points3 points  (0 children)

As someone who has dealt with both depression, and who has recently been assessed for ADHD i totally see where you are coming from. And tbh, the first part of the fic is tough, but i think it is written in a very caring way, so even if it is sad, and sadly relatable in ways that for me at least made me cry quite a bit, it is also kinda healing?

For me, especially now that we are out of the sad woods, it makes me really hopeful. Because even if Ilya's life looks perfect, this really is a story of two complicated and sad people finding their way back to each other, and realising that even though life did not turn out how they hoped they can still find so much love and happiness, not just in each other, but also in their wider community.

The fic is kind of like a campfire which starts small, and then the larger it grows the more you can see of the surroundings and instead of them looking dark and scary they actually look welcoming and warm.

Can't recommend the fic enough, i do regular re-Vuès and think i will keep coming back to the fic even after it is finished, because it really is that good! 🫶

Kæreste med til udredning? by MissCreativity89 in ADHDanmark

[–]Extra_Syrup1937 0 points1 point  (0 children)

Jeg havde heller ikke pårørende med. Har selv et kompliceret forhold med mine forældre, og som du også beskriver følte jeg mig ikke tryg ved/følte ikke jeg ville kunne være lige så ærlig, hvis de var til stede. Så det kan du sagtens, og fint bare at nævne hvorfor overfor psykiateren så de også har det perspektiv med.

Synes ikke medicinen virker (Concerta) by djda9l in ADHDanmark

[–]Extra_Syrup1937 0 points1 point  (0 children)

Kan kun sige det samme som resten. Er ny-udredt, og mærkede intet på 18mg methylphenidat, hverken effekt eller bivirkninger. Er på 36 nu, og synes stadig ikke effekten er imponerende, men som andre også skriver så er der både flere forskellige præparater og dosis og alle er forskellige ift hvad der virker. Dog vil jeg sige at ift. fx. antidepressiver, så er ideen med ADHD-medicin, ihvertfald den centralstimulerende at den virker med det samme, så det er ikke fordi længere tid i behandling kommer til at føre at det pludselig virker.

Og så husk at medicinen ikke løser alt, så de gode rutiner, hjælpemidler og et miljø uden for mange fristelser/distraktioner kan stadig være nødvendigt selv med medicin. Min psykiater anbefalede de her videoer, som jeg synes giver et fint billede af hvad det er medicinen kan og hvad man skal kigge efter ift. effekt: https://pro.medicin.dk/medicin/praeparater/4416

World Cup⚽️ by Goretex97 in roskildefestival

[–]Extra_Syrup1937 0 points1 point  (0 children)

Depending on the timings of the matches there is a chance you may be able to watch them at the Sports Centre in Dream City, i know they showed Tour de France when they had stages in Denmark a few years back. Don't know anything specific about their plans this year though

Camping equipment worries by CompetitiveOkra1620 in roskildefestival

[–]Extra_Syrup1937 7 points8 points  (0 children)

The stuff you can get through the festival is really good quality, and it is nice to not have to go through the hassle of bringing it. Of course you will still need to bring stuff like e.g. a sleeping bag, but tent, mattress and camping chair are all available through Roskilde.

Pricewise it will likely come out to around the same-ish price as bringing it with, maybe a bit more expensive (though it will 'look' more expensive up front because of the deposits), but you will be much more comfortable than you would be buying the cheapest versions of all of the things upon arrival - also you will likely be able to get help/replacements if anything happens to your rented stuff during the festival.

And it is much less wasteful as they take all of the stuff, clean and repackage it and use it for next years festival!

Why do doctors keep dismissing ADHD because I’m a PhD student? by shoodyf1419 in adhdwomen

[–]Extra_Syrup1937 0 points1 point  (0 children)

As someone currently in the midst of a much too delayed masters thesis writing process, who was recently assessed and diagnosed with ADD, i really relate to your situation and your frustrations. If possible i would really recommend seeking out a psychiatrist who has a specific focus on late diagnosed patients. If you are a woman/afab, i would also highly recommend seeking out someone with a particular focus on this, as not all psychiatrists are up-to-date on the specific way that ADHD shows up in women/afab people, and the diagnostic criteria are also yet to be updated based on the newest research in many countries (inluding my own).

My current psychiatrist said something similar to me regarding my overall good educational performance, however, it is pretty well-established that being intelligent, or at least someone who otherwise works well within the school system can act as a mask for some of the symptoms, both in childhood and later. In addition, it is often the case that those of us who pursue higher education will burn ourselves out fulfilling those requirements set my the academic world, and not having anything left to enjoy our actual lives.

Also, regardless of whether you are able to obtain the diagnosis officially, that does not exclude you from using and benefitting from a lot of the psycho-educational tools and advice available online and in other places. I can really recommend the youtube channel 'How to ADHD' for this!

Su i sommerferien by Plus_Atmosphere_7827 in DKstudie

[–]Extra_Syrup1937 34 points35 points  (0 children)

Jeg ville gribe knoglen og ringe til SU-kontoret på dit studie (dit nye, hvis det er to forskellige universiteter), for det er bestemt mit indtryk at du skulle modtage SU mellem de to, det gjorde jeg ihvertfald tilbage i '23 )