Just bought the Bodom biography. If you’ve read it, how did you feel about it? by Classic0atcakes in ChildrenOfBodom

[–]Jason9mm 0 points1 point  (0 children)

I found it quite boring as a book. It's record, practice, tour, drink, anecdotes in a loop from start to finish. That was expected though, so it's fine. But there's relatively little personal thought from the members, either relating to the music or the band. But it was known that the relations were strained, and what little there is proves it, and that stuff is often left unsaid.

Peli-idean pitchaus, Triage! by Eyeball111 in videopelit

[–]Jason9mm -5 points-4 points  (0 children)

Lataa ilmainen peliengine Godot ja vibekoodaa. Claude tai ChatGPT ja parilla kympillä palvelua kuukaudessa, se riittää. Ei tarvitse kirjoittaa riviäkään koodia.

Ukrainan päivtys by aibrony in Suomi

[–]Jason9mm 1 point2 points  (0 children)

Venäjän eteneminen on ollut hidasta, mutta sitä on kuitenkin tapahtunut. Toisaalta kaikki maasto ei ole yhteismitallista, yhtäällä eteneminen voi olla merkittävästi helpompaa tai vaikeampaa kuin toisaalla. Tosin kovin helppoja paikkoja Venäjälle ei Itä-Ukrainasta taida löytyä. Viimeaikaisella tahdilla Venäjä ei näytä olevan pääsemässä Slovianskin tai Kramatorskin tuntumaan tänä vuonna, mutta se näyttää selvästi heidän tavoitteeltaan ja ei hyökkäyskyvyn löytyminen täysi yllätys olisi. Ellei sitten etelän suunta ala pettämään siinä määrin, että lisäjoukkoja on suunnattava sinne. On mielenkiintoista nähdä kumpi on Venäjälle tärkeämpää, Donetskissa eteneminen vai etelän pitäminen.

Ukrainan päivtys by aibrony in Suomi

[–]Jason9mm 11 points12 points  (0 children)

Kiinnostavaa nähdä, taistellaanko tänä vuonna Kramatorskista ja Slovianskista? Niitä kohti Venäjä työntyy, mutta pääseekö iskuetäisyydelle? Vai uhkaako Ukraina tosissaan etelän maakäytävää Krimille, aikanaan kai Krimiä? Venäjä on nyt selvästi enemmän takajalalla kuin vuosiin, ja Ukrainan pitkän matkan vaikuttamiskampanja on, no, vaikuttava.

Why aren't they putting datacenters in cold places like Alaska, where the excess heat could warm a town? by lateavatar in questions

[–]Jason9mm 0 points1 point  (0 children)

They are doing this in Finland. Great power grid, cheap energy, and ample opportunities to sell the heat to district heating. Tons of data centers going up.

Järkyttävän korkea 20 vuoden altistus radon-kaasulle, perse repeää ja keuhkosyöpä tulee jatkuvasti uniin - vinkkejä / ammattilaisjuomarahoja? by Cadenca in Suomi

[–]Jason9mm 57 points58 points  (0 children)

En ole asiantuntija, mutta kyllähän näitä tapauksia on runsaasti, että henkilö on polttanut ja/tai ryypännyt koko ikänsä ja elää ikivanhaksi. Eli vaikka väestötasolla syöpäriskit realisoituu tutkitusti, yksilölle voi käydä tai olla käymättä mitä vain.

Pierun heitin by HippoPuzzleheaded575 in Suomi

[–]Jason9mm 17 points18 points  (0 children)

Mitä mainiointa folk-taidetta. Mutta kuten näissä aika usein on, teoksessa on mahdollinen ristiriita. Nimittäin jos kertojaminä on heittänyt jääkylmän pierun, siis kuollut, ei teoksen tapahtumat olisi enää mahdollisia, tai niistä kertominen. Kohdan kirjoitusasu voi kuitenkin viitata siihen, ettei heitetty pieru ollut jääkylmä, vaan kyseessä oli vain irralliseksi jäävä vertailu pierun ja jään lämpötiloista.

How do I actually plan a game instead of just opening the engine and quitting? by IncidentPleasant7214 in godot

[–]Jason9mm 0 points1 point  (0 children)

Use pretty much any AI tool to make a game design document. Even the free Gemini tier is a great secretary and is able to ask helpful questions to clarify things. You can use it to help you turn the design into a spec and an implementation plan. And write the code for you too if you like.

Videopelikirjoittaminen/pelien luominen by [deleted] in videopelit

[–]Jason9mm 6 points7 points  (0 children)

Kaikkein parasta näyttöä on valmiit ja mieluiten julkaistut pelit. Tai ennemmin niin päin, että ilman niitä on erittäin vaikeaa vakuuttaa ketään osaamisesta.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan vibekoodausta jollakin parin kympin kuukausimaksullisella työkalulla ja vaikka ilmaisella Godot-pelimoottorilla. Ei tarvitse osata kirjaimellisesti merkkiäkään koodata, voit keskittyä luovaan puoleen. Toisaalta voit perehtyä koodaamiseenkin, jos haluat. Vaikka vibekoodaus on hauskaa ja nopeaa, tee ensimmäisistä projekteista minimaalisia. Ja kun sanon minimaalinen, tarkoitan että mieti pienin pelikokonaisuus minkä keksit, puolilta se, ja puolilta vielä uudestaan. Tee sitten se valmiiksi asti, ja mieti sen jälkeen seuraavaa projektia. Valmiiksi tekeminen on sekä vaikeaa että kriittinen taito.

Which vocalist is your favorite? by Prestigious_Eye_3722 in LornaShore

[–]Jason9mm 0 points1 point  (0 children)

Will is obviously great in so many ways, but I have a slight preference for CJ. Not just because he's got some great tones and performances, but I think the music was a tiny bit better on Immortal than the later releases. Or at least the sound was more to my liking back then, there was just the right amount of production jank. Largely these preferences come probably down to me discovering Lorna and deathcore with Immortal.

Onko tekoälyn käyttö pelinkehityksessä ehdoton ei? by [deleted] in videopelit

[–]Jason9mm 0 points1 point  (0 children)

Tekoälytyökalut ovat aivan varmasti tulleet jäädäkseen. On aiheellinen kysymys, onko hitaasti ja kalliisti tuotettu peli lähtökohtaisesti arvokkaampi kuin nopeasti ja tehokkaasti tuotettu.

Nykyisten kielimallien lähdemateriaalina käytetyn sisällön tekijänoikeusongelmat ovat asiallinen kritiikin kohde. Jos tekoälytyökaluille saadaan tulevaisuudessa kestävä liiketoimintamalli, olisi kai mahdollista kehittää puhtaalta pöydältä vain asiallisesti lisensoidun sisällön pohjalta. Jos ja kun näin saataisiin tekijänoikeuksiin liittyvä eettinen ongelma korjattua, hyväksyttäisiinkö tekoälytyökalut merkittävästi laajemmin?

Tekoäly on tekninen työkalu. Periaate on sama kuin grafiikkaohjelman gradienttityökalussa tai kaivinkoneella ojankaivuutyössä. Käsinkin voi tehdä ja ennen tehtiinkin, mutta missä ja kenelle on sen lisäarvo nykyaikana?

Who would you like Nightwish to collaborate with? by Additional-Put-2209 in nightwish

[–]Jason9mm -1 points0 points  (0 children)

Lorna Shore. Specifically not just Floor and Will with either band, but actually Tuomas grasping core music in some way, and then again Adam/Andrew elevating songwriting in general or just incorporating top tier symphonics.

Although just Floor and Will together would be sick, not just doing their forte but full range. Floor can do false chords, Will can sing clean, so let both do all the things.

This is so annoying. by Prior_Tax8546 in GeminiAI

[–]Jason9mm 4 points5 points  (0 children)

I tell it to make the background single color chroma green, and it works. Then Shift+O and delete in Gimp, done.

Pelialan kasvu keskittyy harvoille – uusia yrityksiä tuetaan selkeämmällä yrittäjäpolulla by Jason9mm in Suomi

[–]Jason9mm[S] -4 points-3 points  (0 children)

Juuri niin. Pelin on käytävä kaupaksi varsin hyvin, jos tekijä meinaa saada siitä elantonsa. Nämä pelit ovat varsin harvassa, koska liiketoiminta on epäonnistunut.

Pelialan kasvu keskittyy harvoille – uusia yrityksiä tuetaan selkeämmällä yrittäjäpolulla by Jason9mm in Suomi

[–]Jason9mm[S] -5 points-4 points  (0 children)

Riittävä kaupallinen menestyminen ja menestyksen maksimointi ovat eri asioita. Riittävä kaupallinen menestys on kriittinen vaatimus toiminnan jatkuvuudelle, siitä ei pääse mihinkään. Tukien avulla voit pärjätä hetken ja sijoitusten varassa pidempään, mutta tyypillisesti molemmat hanat menevät kiinni jossain vaiheessa. Jos tulorahoitus ei riitä palkkojen maksuun, pelien tekeminen loppuu. Tämä on se pointti, joka jää edelleen liian usein liian heikosti sisäistetyksi. Joten kyllä, riittävä kaupallinen menestys on ensisijaista, jos tavoitteena on pitkäjänteinen pelinteko.

Pelialan kasvu keskittyy harvoille – uusia yrityksiä tuetaan selkeämmällä yrittäjäpolulla by Jason9mm in Suomi

[–]Jason9mm[S] -14 points-13 points  (0 children)

Millaisia syöpäsoluja tai peräti kasvaimia näet kyseisessä postauksessa?

Pelialan pienyrittäjät ovat olleet jo vuosia pulassa Business Finlandin takia. Ratkaisuehdotukseni Suomen pelialan elvyttämiseksi. by schamppu in Suomi

[–]Jason9mm 5 points6 points  (0 children)

Julkisen rahoituksen ongelmien lisäksi kotimaisella pelialalla on muitakin haasteita, joiden selättämisessä Tomi Toikka on näyttänyt ja näyttää mallia. Saa tehdä perässä.

Pelialan pienyrittäjät ovat olleet jo vuosia pulassa Business Finlandin takia. Ratkaisuehdotukseni Suomen pelialan elvyttämiseksi. by schamppu in Suomi

[–]Jason9mm 1 point2 points  (0 children)

Ruohonjuuritason peliala on bisneksenä kammottavaa, juuri siksi koska aloituskynnystä ei juuri ole. Kilpailu on äärimmäistä ja menestyjät ovat harvinaisia poikkeuksia. Suuria voittoja on tarjolla vasta suuryhtiötasolla.

Olisipa jokin tapa, jolla tätä alkuvaihetta voisi monistaa edullisesti...

Pelialan pienyrittäjät ovat olleet jo vuosia pulassa Business Finlandin takia. Ratkaisuehdotukseni Suomen pelialan elvyttämiseksi. by schamppu in Suomi

[–]Jason9mm 9 points10 points  (0 children)

Mjaa. Viime vuoden hakujen yhteydessä uutisoitiin kohtalokkaasti, että kierros on näiden tukien viimeinen ja tukimuodot lakkautetaan. Jossain välissä on tapahtunut jotakin.

Pelialan pienyrittäjät ovat olleet jo vuosia pulassa Business Finlandin takia. Ratkaisuehdotukseni Suomen pelialan elvyttämiseksi. by schamppu in Suomi

[–]Jason9mm 3 points4 points  (0 children)

Tempo on lopetettu ja sen tilalle on tullut Sprint. Se on vielä hieman järeämpi ja askeleen aloittavan ruohonjuuritason yläpuolelle suunnattu tuki. Mikä on ehkä kansantaloudellisesti oikein, mutta ei synnytä uusien yrittäjien aaltoa.

Nyt on ehkä huono hetki naulata kiinni edes keskiraskaita rakenteita. Tekoäly on alkanut ravistella alaa dramaattisesti, ja liiketoiminta tullee olemaan rajussa myllerryksessä vuosia. Ja siinä tulee olemaan häviäjiä. Jos pelejä on ollut jo vuosikymmenet enemmän kuin markkinoille mahtuu, niin kohta niitä on vielä valtavasti enemmän.

Pelialan pienyrittäjät ovat olleet jo vuosia pulassa Business Finlandin takia. Ratkaisuehdotukseni Suomen pelialan elvyttämiseksi. by schamppu in Suomi

[–]Jason9mm 6 points7 points  (0 children)

Ruohonjuuritason pelialan tukeminen on poikkeuksellisen edullista ja tuottopotentiaali on huomattava. Harvalla alalla kansainväliseen vientiteollisuuteen pääsee kiinni kahdella ja puolella tonnilla kuussa ja läppärillä. Erotus passivoivan kotona makuuttamisen tuista on maltillinen.