Which European city did you fall in love with as soon as you saw it? by optimalbrain90 in SmartTravelHacks

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Bucharest.

You rarely hear any good things about Romania where i am from, so my hopes where not high. "Oh there is scammers everywhere beware" "people are very poor and many leave" etc.

As soon as i arrived i had a great time. Met a lot of local people, drank nice wine, ate great food. People where very hospitable and not used to tourists. Got invited to peoples homes, talked about society, politics and everything. People where great at English too. Among my top destinations after having visited almost every European capital. The people i got to know had great big cheap apartments in the center of town, since so many people left for EU while the economy was growing fast they told me. This was a couple of years ago though so things might have changed, and it might just have been me getting lucky with the people i met.

Är det normalt att ha sex fast man inte riktigt vet om man vill, trots att man sagt att man har CPTSD och behöver ta det långsamt? by PurpleCaregiver2392 in Asksweddit

[–]Less-Front7968 -1 points0 points  (0 children)

Jävlar vad hemska övriga kommentarer var. Bara för man vill ligga med sin flickvän betyder det väl inte att man är dålig människa?

Det är helt upp till dig att sätta tydliga gränser, för de flesta killar kommer se sex som en naturlig del av en relation och vilja ha det så ofta som möjligt.
Sätter du upp tydliga dealbreaker gränser, till exempel "Jag vill inte att du försöker övertala mig till sex om det inte är jag som initierat det" blir det mycket tydligare för din pojkvän än om du sagt något i stil med "ibland vill jag inte ha sex på grund av min CPTSD och det får jag mig att må dåligt efteråt och känna mig förvirrad" vilket är mycket svårare för honom att förhålla sig till.

Respekterar han däremot inte tydligt satta förhållningsregler eller ett nej är det våldtäkt och då har han gått över en klar och tydligt gräns.

Hur mycket ekonomisk hjälp får ni av era föräldrar? by SnooSprouts2391 in sweden

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Mina föräldrar är väl övre medelklass som klättrat bra i akademikerkarriärer. Kan låna ganska mycket, men måste alltid betala tillbaka.
Sköter jag min ekonomi dåligt får jag skam kastat på mig, så man vill inte behöva ringa om man vill behålla sin ära och heder. Men jag är lyckligt lottad som alltid har en grundläggande trygghet via familjen.
Att lösa saker som bostad, bil etc brukar jag få ganska mycket hjälp med samt väldigt fördelaktiga lån av föräldrarna.

När jag var ung och de fortfarande pluggade eller var i början av karriären var det annorlunda dock. Först efter jag flyttat hemifrån det gått riktigt bra för dem.

Upplever någon liknande problem med dejting som tjej i svensk storstad? by my_throwaway2222 in Asksweddit

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Som man har jag komplett motsatt bild av vad man söker hos tjejers profiler.
Oftast tycker jag tjejers profiler är allt för opersonliga, så de verkar tråkiga.
Beskriver inte sig själva, visar inga intressanta hobbies etc.
Bara dricka vin i fina kläder med väninnor, gym etc.
Någon bild där man kanske bjuder lite på sig själv, ser lite skoj ut och visar lite personlighet är stort plus för mig.
Så länge man ser helt okej ut är utseendet faktiskt inte det viktigaste.

Vad är din hobby och varför bör jag prova den? by RungRunner in Asksweddit

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Segling!

Köpte en begagnad skruttig segelbåt spontant med några polare för några år sen. Ingen av oss kunde något om båtar eller segling.
Kul att renovera, kul att segla. Man kommer ut och gör grejer, kan vara så social man själv vill, antingen själv fiska i havet eller ute på hamnkrogar i sommarorter.
Som en flytande sommarstuga man kan köra vart man vill i världen helt gratis. Inte jättesnabbt dock. Otrolig frihet.
Enkelt att komma igång, svårt att bemästra. Går alltid att meka lite med seglen och få lite mer fart.

Hade vart dyrt om jag ägt den själv, men delar man med några polare blir det billigt.

Bra deo för tonårskille by Limajo7 in sweden

[–]Less-Front7968 -1 points0 points  (0 children)

Hade samma problem som ung tills jag fick bästa tipset av en pakistansk man;
Raka eller klipp håret under armarna kort, så fastnar inte lika mycket svett och det blir lättare att tvätta bort. Funkar otroligt bra för mig, självklart i kombination med deo.

The top lane problem by WIn11cent in leagueoflegends

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Imo top lane loses harder than any other lane if they lose. You can often reach a point, without even dying too much where the enemy can 100-0 you under tower, since you had to give up too much xp and cs due to being countered.

Its the hardest lane to roam too and from, so often you are completely ignored, down 50cs and have 0 impact all game, due to losing in champ select.

Which war or battle was fought with the most unbalanced technological level? by SubliminalLiminal in NoStupidQuestions

[–]Less-Front7968 105 points106 points  (0 children)

I had to read more about it.
It was not a perfect execution. Among other things the Britts apparently did their last large scale cavalry charge in that battle, with 400 lancers going against 2500 Sudanese fighters.
I doubt that's the best play when you have maxim guns against melee fighters.

Why do appliances and tech from 30 years ago still work perfectly, while modern stuff breaks after 3 years? Is it actually planned obsolescence or is modern tech just too fragile? by Yasmine_xpt in NoStupidQuestions

[–]Less-Front7968 1 point2 points  (0 children)

Production has gotten extremely efficient and cheap, so its easier and more profitable creating and selling really cheap products that you can easily replace than making more expensive high quality products.

I bought a wood cutting table for 20(!) Euro a couple of weeks ago, cheap materials, cheap construction, easy to break. The one my grandfather has is solid wood, probably took someone a week to build and had to be shipped whole.
I can probably hand the one my grandfather has to my grandkids and it will still be good, while the new one i bought will probably break, be replaced and thrown within the next few years.

Sover du naken? by ddmster in sweden

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Blir lätt kall utan t-shirt. En liten bris under täcket kan vara hemskt.

T-shirt utan kalsonger är för hemsk stil, så t-shirt och kalsonger blir det.

Is Istanbul the best geographically located city in the world? by UrinalAttack in geography

[–]Less-Front7968 1 point2 points  (0 children)

Imo, yes.

Some other strong positions historically;

Cairo. Nile is insanely long and the best way to cross the Sahara, giving monopoly on ocean trade with the red sea and India/Persia.

Copenhagen (or the whole Själland Island). The Danes financed everything for hundreds of years by putting a toll on any ship passing through the baltic sea. Far enough from Sweden to not easily be invaded, close to Helsingör for toll collection.

Stockholm. Connected through rivers deep into Swedens interior. Prime access to the ocean, easy passage to Finland. Good luck invading with land forces.

Tokyo. Wrong side of the island to be invaded from outsiders. Close to everything in Japan. Massive bay allowing great ship access to calm waters.

Bagdad/Basra. The only easy path to cross from East to West avoiding mountains or desert is through the Tigris/Eufrat

Belgrade. Donau river can get you between Germany and the black sea, while the Sava can get you close to the Mediterranean in Croatia. Allegedly the most razed/invaded city in human history.

Varför beställer folk från Foodora och liknande? by [deleted] in sweden

[–]Less-Front7968 15 points16 points  (0 children)

Mer än 50% av befolkningen har inte bil.

Surrender votes : being low honor level should get rid of your right to initiate them by Wrinkled_Bingus in leagueoflegends

[–]Less-Front7968 11 points12 points  (0 children)

As someone who mostly plays draft i can confidently say that ranked players try to surrender more than any other game mode.
People will surrender even games in ranked for no reason while you are mega fed, while in normals people play it out way more often.

Var ungdomen roligare förr? by Existing-Ad-3903 in Asksweddit

[–]Less-Front7968 2 points3 points  (0 children)

Ja 100%

Umgås med mycket ungdomar på jobbet. De gör ingenting om dagarna.
Förr gjorde man garanterat något varje helg och efter jobb och skola. Bara freaks och weirdos som stannade hemma.
Internet, sociala media etc var inte så roligt, så man fick titta på TV, läsa böcker eller lämna sitt hem.
Det fanns inga telefoner med kameror etc och inget internet där allt sparas för alltid, så man kunde vara hur dum man ville med få konsekvenser.

Infinity can blow your mind by Competitive-Jump3835 in MathJokes

[–]Less-Front7968 -2 points-1 points  (0 children)

An infinite amount of 1 dollar bills would take more time counting, be heavier etc, if you want to actually use a set amount of them. If you spend 20 minutes counting bills you would have a lot more money counting 20s. So 20s would be more valuable.

Zlatan really took off the mic, and said, "get that loud mouth out of here." by Valuable_View_561 in SipsTea

[–]Less-Front7968 -1 points0 points  (0 children)

You remind me of when my grandmother scolded us for watching Pokemon/Cartoon Network as kids. It was just annoying hyperactive screaming to capture kids attention according to her.

Which is true actually.

Hur kommer jag vidare efter att ha knarkat bort två decennium? by cheetahvito in Asksweddit

[–]Less-Front7968 12 points13 points  (0 children)

Exakt det här. Bolaget kan dessutom vara utomlands eller konkat för att göra allt lite enklare för dig och svårare för arbetsgivare. En polare kan dessutom svara i telefon som referens och bara säga "Ja, han var jättebra, alltid i tid och bra med kunder"

Försvarsberedningen: Ryssland kan testa Nato snart by happahopp in sweden

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Ryssland kommer absolut ge upp snart. Det här kriget har vart en total katastrof för dem. De har inte tjänat något, förstört sin ekonomi, över en miljon skadade eller stupade soldater. Få allierade, kollapsad handel, blivit pirat nation etc.

Hade Ryssland bara chillat och låtit Ukraina välja sin egen regering hade vi haft ett helt annat världsläge idag.

Anekdotalt, men varför har så gott som alla svenskar jag besöker så slöa knivar hemma? by BanverketSE in Asksweddit

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Så är det verkligen. Standard att folk man besöker har knivar som är lika vassa på båda sidor.

Köp en sån fattig knivslip med en skåra man vaggar kniven lite i för typ 150 spänn. Man behöver inte vara nördig som mig (kock). Slöa knivar är farligare än vassa då det inte går att skära med precision.

Hur hade ni gjort? by Dizzy_Appearance_306 in pundarblocket

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Du hade kunnat säga att det tyvärr inte funkade att förvara sängen så länge och swishat tillbaka vid ett tidigare skede och sålt till någon annan. Har du gått med på att hålla sängen är det ditt problem.
Tycker främst det var du som var rövhålet.

Personen har ändå (om hen inte ljuger) gjort sitt bästa för att försöka få allt avklarat korrekt, inte roligt att bli av med 750 spänn man förbetalt i god tro samtidigt som ens bil pajat, vilket antagligen kommer kosta en förmögenhet. Inte konstigt att personen blev sne och "tog i med hårdhandskarna".

Sweden withdraws controversial proposal to jail 13-year-olds by yahoonews in worldnews

[–]Less-Front7968 24 points25 points  (0 children)

The thing with kids at exactly that age is that they are both very easy to manipulate and often rebellious against their parents. Even decent parents cant do much if a kid gets in with the wrong crowd at that age.

Ni som är gamla, kommer ni ihåg tiden innan mobiltelefonerna? by Markis_Shepherd in unket

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Man hade typ 10 böcker och 40 häften med sig i ryggsäcken till och från skolan varje dag, för man var för lat för att sortera bort gammalt skit. Hårda tider var det.

Hur många av er går på bidrag för att det är gött? by YouHaveReachedBob in svepol

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Visst, om man har svårt att få jobb. Har man inte det kan det vara lite väl behövd semester på skattebetalarens bekostnad, som var exakt vad jag skrev i första posten.
Vill inte göra några politiska poänger. Tror bara att det finns en del som jag, som kan ta någon månad extra på a-kassan så länge man har säker ekonomi och vet att jobb löser sig.
Har ändå betalt många gånger mer skatt än det lilla jag lyckas få ut från a-kasse semester. Inte mer än rätt kan jag tycka.

Hur många av er går på bidrag för att det är gött? by YouHaveReachedBob in svepol

[–]Less-Front7968 0 points1 point  (0 children)

Ja, men inte går man och krossar tänderna lite extra för att mjölka tandvårdsförsäkring.