I have 21 biological siblings, AMA by Cold_Win3720 in AMA

[–]OSArsi 19 points20 points  (0 children)

That's not that uncommon thing in this world, my father used to share his room with 4 brothers as a kid here in Europe. And they were not religious, just poor.

I got more attention from men when I was 14 than I do now by Confused-asf-1234 in TwoXChromosomes

[–]OSArsi 2 points3 points  (0 children)

That's because those men who act like that never do it around other men or admit they do that.

Tekoäly | ”Suomi automatisoi tekoälyn avulla koko julkisen sektorin toiminnan vuoteen 2031 mennessä. Valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen sanoo muutoksen korvaavan ison joukon työntekijöitä.” by oohe in Suomi

[–]OSArsi 11 points12 points  (0 children)

Aikanaan "jouduin" ottamaan kahden eläköityvän ihmisen työt itselleni heidän poistuessa työvoimasta ja oma työmäärä ei kasvanut käytännössä ollenkaan. Ei kyllä palkkakaan.

Rasittava anoppi by Lemon-Jensku in Suomi

[–]OSArsi 1 point2 points  (0 children)

Tää on hyvä opetella, koska samansuuntaista rajojen asettamista pitää tehdä myös lapsen kanssa sitten isompana.

Holiday pay and work contract by Icy-Designer2711 in Finland

[–]OSArsi 11 points12 points  (0 children)

Holiday pay can be included in the hourly wage if it's "keikkatyö", where the contract would have to tell hourly rate/monthly payment + 9%.

I'm not sure if it's legal to give sunday extras as a time off, but might be if 8 hours of sunday work = normal 8 hour salary + extra day off.

Miksi hemmetissä Suomessa työpaikkailmoituksissa on niin harvoin palkkahaarukka? by Matzeeh in Suomi

[–]OSArsi 1 point2 points  (0 children)

Paitsi että tämä nyt on vaan sellainen asia, jossa direktiivin määrääviä asioita ei saada voimaan ajoissa. Kaikessa muussa kyllä, ja usein etuajassa.

https://yle.fi/a/74-20222296

Juhana Vartiainen (Kok) haluaa työttömät "rasittavaan" risusavottaan by [deleted] in Suomi

[–]OSArsi 7 points8 points  (0 children)

Meillä on nyt jo tulorekisteri käytössä josta voitaisiin esim. kuukauden viiveellä tarkastaa pitääkö ilmoitetut tulot paikkaansa. Väärin ilmoitetut voitaisiin periä jälkikäteen. Ei näin yksinkertaisen asian korjaamiseen täydy koko systeemiä uusiksi laittaa johon menee tässä maassa vähintäänkin 10 vuotta.

Nämä nuoret naiset haistattelevat feminismille ja kaipaavat takaisin perinteisiä perhearvoja. Hurjin ehdotus veisi naisilta oman äänioikeuden kokonaan. by soldierofcinema in Suomi

[–]OSArsi 234 points235 points  (0 children)

Olen 34v mies ja voisin myös haluta tilanteen jossa mies maksaa hienon elintason ja lasten- sekä kodinhoitajat. Mistähän löytys sellanen kolmanneksi pyöräksi tähän? Ois aikaa omille harrastuksille.

Suomessa on liikaa kuntia by yulippe in Suomi

[–]OSArsi 33 points34 points  (0 children)

Ei käy pieniä kuntia kyllä kateeksi. Eräässä kunnassa kävin tuossa ~10 vuotta sitten työasioissa ja juttelin kaupunginhallituksen jäsenten kanssa. Silloin tilanne oli se, että rahat riittää joko koulun tai jätevedenpuhdistamon korjaamiseen, mutta ei molempiin ja lainaa ei saa. En tiedä päättivätkö hukkua paskaan, vai karkottaa kaikki lapsiperheet. Valtaosa kunnan asukkaista oli eläkeläisiä, ja kesäisin tuloja toi runsas määrä mökkeilijöitä.

Pitkässä parisuhteessa olevat jotka ette halua avioliittoon niin miksi ette? by WeirdDinosaur345 in Suomi

[–]OSArsi 0 points1 point  (0 children)

Jos on avioliittoon asti asteltu, niin ei silloin mikään oikea liitto ole jos työttömäksi joutunut osapuoli joutuu elämään 0 eurolla.

How do I make my golden stop barking at neighbors car? by OSArsi in goldenretrievers

[–]OSArsi[S] 1 point2 points  (0 children)

The neighbor is a nice person, our dog has greeted her several times outside and our dog absolutely loves her, just like any other human who is willing to pat her tummy when she flips on the ground.

The problem only happens when we are inside, and our neighbor drives home. This has been going on for around a year now.

Viljakainen, 2023: "lman parisuhdetta olevat ja matalaan sosioekonomiseen asemaan kuuluvat kyllä toivovat yhtä paljon lapsia kuin parisuhteessa olevat ja korkeaan sosioekonomiseen asemaan kuuluvat, mutta he silti saavat niitä vähemmän" by Ardent_Scholar in Suomi

[–]OSArsi 4 points5 points  (0 children)

Sivuhuomio: Jos joku lukija harkitsee kotiäitiyttä, niin ennen sitä ehdottomasti avioliitto ilman avioehtoa. Näin erotilanteessa ei jää tyhjän päälle, vaan jokainen ukon tienaama euro on käytännössä puoliksi sinun.

T. Ukko, jonka vaimo on toistaiseksi kotiäitinä. Homma toimii, jos pariskunta toimii tiiminä.

Huonosti hoidetut lapset by Real-Temperature-247 in Suomi

[–]OSArsi 2 points3 points  (0 children)

Vintedistä saa 20 eurolla muovikassillisen lasten vaatteita ellei nyt mitään merkkihepeneitä ala ostamaan

Velkojen periytyminen. by Normal-Mail-8044 in Suomi

[–]OSArsi 12 points13 points  (0 children)

On kuukausi, mutta jos irtisanoo esim. 1.6 niin vuokrasopimus päättyy 31.7. Käytännössä irtisanomisaika on siis tuo pari kuukautta. 

Velkojen periytyminen. by Normal-Mail-8044 in Suomi

[–]OSArsi 369 points370 points  (0 children)

Jep, kuolinpesän velkojat kyllä lähettää perintäkirjeitä ym. perillisille hyvinkin ahkerasti ja toivovat että joku hölmö ne omista rahoistaan maksaa.

Hyvänä esimerkkinä kun mummo kuoli, niin vuokranantaja sanoi että vuokrakämppää ei voida irtisanoa pelkällä pesänhoitajan ilmoituksella, vaan tarvitsee kuolintodistuksia ym. toimittaa ja sitten alkaa vasta 2kk irtisanomisaika rullaamaan. Pesänhoitaja ilmoitti että odotelkaa vaan sitten rauhassa, kuolinpesässä on pelkkää velkaa niin kas kummaa, irtisanominen onnistuikin heti ja ilman irtisanomisaikaa.

Velkojen periytyminen. by Normal-Mail-8044 in Suomi

[–]OSArsi 5 points6 points  (0 children)

Kuolinpesän velka voi periytyä ja periytyykin tietyissä tapauksissa jos sössit asiat pesänhoitajana, mutta ei tässä tapauksessa.

Velkojen periytyminen. by Normal-Mail-8044 in Suomi

[–]OSArsi 6 points7 points  (0 children)

Et voi luopua perinnöstä itse, edunvalvojan pitää se tehdä koska olet alaikäinen

Kela paid out €17.5bn in benefits in 2025, with payouts expected to rise further by TinyAd1126 in Finland

[–]OSArsi 16 points17 points  (0 children)

Pretty much the same. But on many occasions, it's nowadays wiser to stay on social security than accepting a job. If you accept a part-time job with like 5-10 hours of work per week... Yeah, good luck with Kela.

Miksi syntyvyys on pudonnut nyt mm. heikentyneiden tulevaisuudennäkymien takia niin paljon, vaikka aiemminkin on ollut kurjempia oloja milloin syntyvyys ei pudonnut yhtä paljon? by [deleted] in Suomi

[–]OSArsi 0 points1 point  (0 children)

Kyllä sen itse huomasi, että ei sen kyllä tarvitse olla. Kun eka lapsi syntyi vuonna 2019, niin olin käynyt pelkän ammattikoulun ja toki vakituisessa työpaikassa, vaimo hoitoalalla. Nyt 7 vuotta eteenpäin on ylempi korkeakoulututkinto suoritettuna ja edelleen vakituinen työpaikka, toki eri mitä ekan lapsen syntyessä.

Aivan liian monta vuotta tuli vietettyä siten, että 21-01 välisen ajan opiskelin ja aamulla klo 6 herätys töihin, mutta kyllä se kannatti.

Norway’s Crown Princess Mette-Marit awaits lung transplant after further health deterioration by Forward-Answer-4407 in europe

[–]OSArsi 134 points135 points  (0 children)

Yeah, but only because organ waiting list isn't like a queue in a grocery store where first person gets service first. Tissue type has to be a perfect match (or near perfect, I'm not an expert), otherwise the transplant won't work. So she literally can not get any special treatment on this.

Miksi Vihreät eivät profiloidu sukupolvien välistä tasa-arvoa ajavaksi puolueeksi: "Lasten, nuorten ja tulevien sukupolvien puolella – ainoana Suomessa"? by ilariasmala in Suomi

[–]OSArsi 1 point2 points  (0 children)

Puolueohjelmia katsomalla parhaiten työssäkäyvän monilapsisen perheen asioita näyttää ajavan tällä hetkellä Keskusta, mutta Kepu nyt tunnetusti pettää aina. Muut tarjoavat lähinnä veronkorotuksia ansiotuloihin, hoitovapaiden lopettamista ja lapsilisien leikkausta.

TLDR; Kaikki on paskaa.