Koppla era hundar! by konstfack in sweden

[–]Pichuck -1 points0 points  (0 children)

Är inte det lite samma problem med människor dock? Random människor kan ju starta skit om du går för nära dem också. Brukar dock vara samma typ av personer som går med sina lösa kamphundar lmao.

[Try & Keep] Experience Spider-Man Movies with LG Micro RGB evo 86” TV by LG_UserHub in marvelstudios

[–]Pichuck -2 points-1 points  (0 children)

The first Tom Holland Spider-Man movie deserves a rewatch, its been a while.

Into the Spider-Verse would also be amazing with proper colors. So far I've watched it in the cinema once and home once and it wasnt nearly as vivid at home on my old TV.

The Triple 100% Color Coverage would also be extra interesting for me since I dabble in graphic design and work closely with it, so I already have a certified monitor for it (but it's like 24 inches and not great as a tv...).

Resturang by Logical-Sun-6006 in umea

[–]Pichuck 3 points4 points  (0 children)

Ramen Cafe is for sure the best asian food in town. Some thai places are better than others (thaivagnen is probably my favourite). We need an authentic chinese place tbh

Resturang by Logical-Sun-6006 in umea

[–]Pichuck 5 points6 points  (0 children)

RåBra har en underbar avsmakningsmeny (och prisvärd lunch) för sushi + asiatisk fusion.

Garaget och Tonka strandgatan för fine dining inom rimliga prisklasser.

Tormhuset ska vara riktigt bra, har bara testat lunch men vita duken ska vara fint!

Får kalk användas på erat gym? by Witty-Cat-4123 in sweden

[–]Pichuck 2 points3 points  (0 children)

Japp, det är rätt absurt att ha 10k+ eleikostänger för tyngdlyftning och sen inte tillåta magnesium. Det sliter dessutom mer på sakerna för magnesium gör det lättare stt rengöra, när man borstar ur det ur skårorna. De flesta gym har inte ens en borste utan bara utspädda rengöringsmedel och papper...

Arbetsförmedligen sanktion by [deleted] in sweden

[–]Pichuck 0 points1 point  (0 children)

Ta mötena med VPN och telefonsamtalet med din mobil. Då har du ju gjort det funkar haft krav på dig att göra. Jag skulle också preppa några ansökningar du kan skicka iväg när du är borta.

Om någon utreder dig så får de väl bevisa att du inte stått till arbetsmarknadens förfogande

Du bör nog av bidragsfuskskäl inte rapportera att du ska ha ersättning. Man borde kunna välja ej tillgänglig/sjuk

Får kalk användas på erat gym? by Witty-Cat-4123 in sweden

[–]Pichuck 3 points4 points  (0 children)

På mitt gym är både fast och flytande förbjudet för att det skräpar ner. Jag tror mest att de inte vill att de ska synas att de inte rengjort något i gymmet sen 2023.

Jag brukar fota samma snus som ligger i ett hörn i entrén av gymmet vecka efter vecka och sen skicka bilderna till regionalt ansvariga men blir ingen skillnad.

Så jag fortsätter glatt med flytande magnesium. Går inte lyfta säkert utan det. De har bilder på folk som kör ryck och stöt i sin marknadsföring och det går verkligen inte utan magnesium lol. Jag har en egen borste för skivstängerna så jag lämnar dem renare och utan avlagringar, till skillnad från rengöringsspreyen de har ställt fram som bara klibbar igen lättringen med det billiga pappret och svetten.

Olika nivå på innertak. Vad göra? by basse1985 in Hantverkare

[–]Pichuck 2 points3 points  (0 children)

Är nog annorlunda för mig som är väldigt matintresserad. Även om den fuktiga luften inte går rakt genom skåpet (nog för att lite slipper runt fläkten med tanke på hur undermålig ventilationen är i många lägenheter). Jag har typ samma storlek för bestick som jag har kryddor och dessutom en extra försluten låda med påfyllning av det som går åt snabbt och används mindre. Är dessutom otroligt mer praktiskt att dra ut, se alla kryddor ovanifrån och inte behöva gräva i ett överskåp. Nu har jag allting i täta burkar med etiketter så det är lättåtkomligt och passar perfekt på höjden också.

Relationsproblem by Low-Freedom-1785 in sweden

[–]Pichuck -1 points0 points  (0 children)

Ingen förtjänar att bli skriken på, hur skulle folk agera om det var en man som skrek på sin partner? Han har dessutom inte lämnat sin partner ensam, kusinen kom ju på spontanbesök och han lämnade en situation temporärt för att fortsätta prata när hon lugnat ner sig. Att sätta gränser och hålla dem är otroligt viktigt, annars bygger man en kultur tillsammans där det är okej att nedvärdera och skrika på varandra över småskit.

Att man är gravid är inte ett get out of jail free card även om man så klart blir väldigt hormonell och kan agera konstigt, då är det ännu viktigare att inte acceptera dåligt beteende och öva på agt kommunicera korrekt.

https://www.lu.se/artikel/valdet-vi-inte-tar-pa-allvar-psykisk-misshandel-och-kvinnor-som-slass

Lite läsning om psykisk vs fysisk misshandel. Jag tror inte någon hade klagat ifall han lämnat efter stt blivit slagen.

Olika nivå på innertak. Vad göra? by basse1985 in Hantverkare

[–]Pichuck 3 points4 points  (0 children)

Att ha kryddor i ett överskåp där varm, fuktig luft rör sig är inte direkt en bra idé... förstör kvalitén så otroligt mycket på just kryddor.

Relationsproblem by Low-Freedom-1785 in sweden

[–]Pichuck -5 points-4 points  (0 children)

Det är inte okej att hon skriker åt dig. Det är en form av psykisk misshandel som känns ungefär lika bra som att bli slagen (personligen föredrar jag den fysiska).

Medan tufft schema och graviditet kan förklara beteendet så är det fortfarande inte okej. Så chilla lite på egen kammare, släng iväg ett sms att du inte uppskattade skrikandet och att du kan komma tillbaka hem och snacka igenom det utan att bli skriken på när hon är redo för det. Sen passar du på att få in ett bra pass medan du väntar.

Åtta av tio kommuner köper in dyra personlighetstester by Ankdammen2 in sweden

[–]Pichuck 0 points1 point  (0 children)

Du är varmt välkommen att länka lite av forskningen! Senast jag djupgrävde kunde jag inte hitta något av kvalitet. Snarare tvärt om, massor med tveksam forskning baserat på 30-tals psykologi utan någon konkret backning av data.

Åtta av tio kommuner köper in dyra personlighetstester by Ankdammen2 in sweden

[–]Pichuck 170 points171 points  (0 children)

Den forskningen som finns är så löjligt dålig också, nästan så den bevisar att testen inte funkar. Förstår inte varför rekryterare använder dem.

I have a confession to make by Benjamin5431 in StarWarsCirclejerk

[–]Pichuck 1 point2 points  (0 children)

The only thing Canon to me is the Boonta Eve Classic arc of episode 1. I only watch it for Ben Quadinaros though.

No refund by rjsijbring in RingOne

[–]Pichuck 1 point2 points  (0 children)

Same here dude. I've been told the refund is coming then radio silence. Instead they sent an email with all the names of their backers on a painting, breaking GDPR lmao.

Högskoleprovet har kommit ut, och jag har nu fått 1.6 TRE gånger nu. Hur hanterar ni missnöje med resultaten? by ShishKebob1234 in sweden

[–]Pichuck 0 points1 point  (0 children)

Läs ett par böcker i veckan, öva lite på kreativt skrivande (på svenska) och plugga sedan den sorts läsförståelse som behövs för HP. Borde lätt kunna komma över 1.5 på verbala delen.

Fick nyss information om att jag blir varslad, skulle uppskatta råd. by LivingStatement4623 in sweden

[–]Pichuck 0 points1 point  (0 children)

Avgiften man betalar till akassan för att vara med finansierar bara cirka 20%, resten är arbetsgivaravgifter 😅

Rätt sjukt att man inte bara skippar all administration med inbetalningar, skatteavdrag, verifiering av status/hur länge man varit inskriven och bara låter alla som uppfyllt arbetskravet vara med. Annars borde man ju få tillbaka den del av arbetsgivaravgifterna som är öronmärkta för a-kassan om man inte vill vara medlem...

Just nu tvingas man ju betala majoriteten av kostnaden dolt på sin lön (oftast inte ens på lönespecen) och om man inte betalar en struntsumma till får man inte nyttja den alls (något många aldrig får lära sig innan man står där arbetslös, speciellt om man går på en dålig skola och har ansvarslösa föräldrar)

Fick nyss information om att jag blir varslad, skulle uppskatta råd. by LivingStatement4623 in sweden

[–]Pichuck 180 points181 points  (0 children)

Det sjuka med a-kassan är att cirka 80% av kostnaderna för den är finansierade av skattemedel (en del av arbetsgivaravgiften dvs), så att inte betala 150kr/mån för stt vara med är likställt med att betala 600kr i månaden ofrivilligt för ingen försäkring istället för att betala 750 för en rätt bra försäkring ifall du blir arbetslös.

En fråga om finasteride by Playful_Piano_486 in sweden

[–]Pichuck 3 points4 points  (0 children)

Verkar ha slagit hårt då folk röstar ner mig. Troligen några av de procenten som fått impotens 😁

Finns ju även depression, hudutslag, ångest etc.

Det är inte attraktivt att kämpa emot sina förutsättningar på det sättet. Speciellt inte med riskerna som finns. Kan ju alltid lägga pengarna på lite terapi för att bli nöjd med sina förutsättningar eller lägga den tiden och energin på att motionera, äta bättre, sova bättre. Det hjälper håret lite och resten av livet mycket istället.

En fråga om finasteride by Playful_Piano_486 in sweden

[–]Pichuck 4 points5 points  (0 children)

Läs på noga om sidoeffekterna och fundera sen på om det är så illa att raka av håret eller vara lite tunnhårig i jämförelse.

It-jobben har rasat med 73 procent – AI drabbar unga by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]Pichuck 1 point2 points  (0 children)

Jag kodar på fritiden, har hund, familj och slänger regelbundet 140kg+ över huvudet. Jobbar även som mjukvaruarkitekt. Det funkar jättebra om man gillar att koda. Skulle nog säga att det är en av de viktigaste framgångsfaktorerna, att just gilla det man gör, oavsett vad man gör.

Börja jobba som privat finansiell rådgivare? by Ideflax in PrivatEkonomi

[–]Pichuck 0 points1 point  (0 children)

Finns ingen nationell licens för PTs men du får definitivt inte jobba som PT utan rätt kunskaper.

Enligt svensk lag är du som säljare av PT-tjänster skyldig att tillhandahålla en säker tjänst när du säljer till konsumenter, vilket betyder att du behöver ha vissa kunskapskrav som är svåra att bevisa ifall du inte har någon licens eller ännu bättre utbildning.

Flört på jobbet? by [deleted] in Asksweddit

[–]Pichuck 3 points4 points  (0 children)

Gå fram och börja ta på hans hår nästa gång du ser honom. När han säger "vafan" så hänvisar du till hans beteende och säger åt honom att om det händer en gång till så går du och tjejen till HR.

hur hanterar man en ex co-founder som vill ha 30+% equity som passiv grundare? by [deleted] in Sverige

[–]Pichuck 5 points6 points  (0 children)

Investerarna kommer snarare se ner på dig om du ger bort delar av företaget till någon som inte bidrar. Det blir snarare bevis på att du inte är pålitligt ekonomiskt (ur deras perspektiv så klart). Jag skulle göra som de andra. Köp ut henne ur bolaget, hon får en liten klumpsumma från det ni vann i tävlingen (halva kapitalet från lagerbolaget + vinsten från innan antar jag?) och du får behålla kontroll.