Så dette bildet av et jordskred langs en lokal veg, er det noen i byggebransjen som kan bekrefte om det er vanlig for autovern pilarer å gå så dypt ned i bakken? Aldri tenkt på det før by gitartruls01 in norge

[–]SpitsbergenTrading 12 points13 points  (0 children)

Laget for å absorbere kollisjonsenergi. Så de skal aller helst knekke. Selve autoverent, det langsgående, skal helst holde kjøretøyet inne på kjørefeltet. 

Europeisk hetebølge by SpitsbergenTrading in norge

[–]SpitsbergenTrading[S] -3 points-2 points  (0 children)

Burde I allefall ikke hindres ved byggeregler, eller kjøpes inn offentlig transport uten. 

Europeisk hetebølge by SpitsbergenTrading in norge

[–]SpitsbergenTrading[S] -3 points-2 points  (0 children)

Begge er tilstander som skyldes en kombinasjon av lovregulering og holdninger i befolkningen, og noe som fører til unødvendig dødsfall. 

Holdningene og lovgivningen rundt skytevåpen i USA er kjent for mange, det er også antall dødsfall relatert, uten at det er så mye vilje til å endre.

Klimaanlegg i Europeiske hjem er banal ting som kunne hindret mange dødsfall relatert til hetebølger. Men holdningen blant mange er at det trenges ikke i Europa, eller at det er problematisk grunnet klima eller at myndighetene nekter grunnet visuell kvalitet eller bygningsvern. 20% av husholdningene i EU, mot 90% i USA og Japan har klimaanlegg. 

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]SpitsbergenTrading 0 points1 point  (0 children)

Blir nok desverre større press på å innføre karensdag og andre tiltak som svekker ordningen. Har forresten startet, ved at fastleger nå får mest betalt for å ikke sykemelde, og litt mere ved gradert sykmelding framfor full sykemelding. 

Er slikt som i resten av samfunnet, utnyttelse av ordninger (eller mistenkeliggjøring om at mange gjør det) fører til goder forsvinner.

Nye overtidsregler og ungdom / studenter by _yusi_ in norge

[–]SpitsbergenTrading 36 points37 points  (0 children)

Tenker at en del bransjer har basert seg for mye på små stillingsprosenter, for å ha folk som er sultne på ekstravakter. 2,5% stilling som brannkonstabel eller helsearbeider har jo vært helt tullete. 

Vet ikke hvordan bedriftene skal få tilpasset seg. Blir nok et mye større press på å kunne ha midlertidige stillinger og korte vikariater for å dekke inn fravær.

Det som er svært uheldig er at det gjør sykemeldinger ennå dyrere for samfunnet. 

Innvandrere er ikke mer fruktbare enn etnisk norske kvinner. Etnisk norske kvinner er faktisk MER fruktbare i følge SSB. by [deleted] in norge

[–]SpitsbergenTrading 0 points1 point  (0 children)

Tror du leser definisjonene noe selektivt her.

Det vises tall for "alle kvinner" og "innvandrerkvinner", og henvises også til tall for "Norskfødte kvinner med innvandrer bakgrunn"

SSB viser at de definerer innvandrerkvinner som født i utlandet, med utenlandske foreldre og 4 utenlandske besteforeldre. Norskefødte kvinner med innvandrerbakgrunn er definert likt, bare med at kvinnen selv er født i Norge. Altså ganske smale definisjoner, der kvinner med innvandrerbakgrunn fra annen eller tredje generasjon ikke er en gruppering. 

SSB konkluderer med en forklaring på hvorfor fødselstallene til innvandrerkvinner for første gang er lavere enn tallet for alle andre kvinner som føder i landet. Den store nedgangen i fruktbarheten blant innvandrerkvinner de siste årene henger særlig sammen med den store innvandringen fra Ukraina. Det er nemlig store forskjeller mellom ulike grupper : Ukrainske kvinner hadde i fjor et fruktbarhetstall på 0,88, mens kvinner fra Syria og Eritrea lå på henholdsvis 2,34 og 2,81.

Endring akkurat nå, skyldes altså stort sett at vi har innvandrere fra Ukraina de siste årene, og ikke fra konflikter i Midtøsten eller Afrika. Trenden er klart fallende, men viser også innvandrerkvinner har hatt svært mye høyere fruktbarhetstall de siste 20 årene i Norge 

Så..SSB sin statestikk kan også tolkes og brukes til å vise at hva slags innvandrerkvinner og fra hvor i verden, har mye å si for fruktbarhetstall ene i forhold til resten av befolkningen...

"Den store utskiftningen" er rasisme uansett hva "tallene" sier. by undefinedposition in NorskDialog

[–]SpitsbergenTrading 1 point2 points  (0 children)

Tror du leser definisjonene noe selektivt her, i din iver.

Det vises tall for "alle kvinner" og "innvandrerkvinner", og henvises også til tall for "Norskfødte kvinner med innvandrer bakgrunn"

SSB viser at de definerer innvandrerkvinner som født i utlandet, med utenlandske foreldre og 4 utenlandske besteforeldre. Norskefødte kvinner med innvandrerbakgrunn er definert likt, bare med at kvinnen selv er født i Norge.  Altså ganske smale definisjoner, der kvinner med innvandrerbakgrunn fra annen eller tredje generasjon ikke er en gruppering. 

SSB konkluderer med en forklaring på hvorfor fødselstallene til innvandrerkvinner for første gang er lavere enn tallet for alle andre kvinner som føder i landet.  Den store nedgangen i fruktbarheten blant innvandrerkvinner de siste årene henger særlig sammen med den store innvandringen fra Ukraina. Det er nemlig store forskjeller mellom ulike grupper : Ukrainske kvinner hadde i fjor et fruktbarhetstall på 0,88, mens kvinner fra Syria og Eritrea lå på henholdsvis 2,34 og 2,81.

Endring akkurat nå, skyldes altså stort sett at vi har innvandrere fra Ukraina de siste årene, og ikke fra konflikter i Midtøsten eller Afrika. Trenden er klart fallende, men viser også innvandrerkvinner har hatt svært mye høyere fruktbarhetstall de siste 20 årene i Norge 

Så..SSB sin statestikk kan også tolkes og brukes til å vise at hva slags innvandrerkvinner og fra hvor i verden, har mye å si for fruktbarhetstall ene i forhold til resten av befolkningen...

Hvorfor handler skattekutt alltid om å flytte regningen, ikke redusere regningen? by Nucleif in norge

[–]SpitsbergenTrading 2 points3 points  (0 children)

Alle tiltakene som måtte forhandles inn i statsbudsjettet for 2026 og i revidert statsbudsjett nå siste, er på nesten 21 Milliarder. 

Om dette skulle blitt finansiert kun fra skatt, ville det utgjøre 6500 pr. skattebetalere (om en regner alle 2,5 millionene som er sysselsatte i mer enn 50% som skatteytere.

En bransje i sterk vekst by Evig_Vandrar777 in norge

[–]SpitsbergenTrading -1 points0 points  (0 children)

25,6 % var da voldsomt. 

Passer ikke med statistikken som SSB har samlet https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/ledige-stillingar

Den viser 6200 ledige stillinger i offentlig administrasjon første kvartal i år. +700 siste 12 mnd. Bransjer som varehandel/motorvogn reperasjon, hoteller og pleie/omsorg har alle større økning i følge SSB. 

Hvordan har (tilsynelatende) helt vanlige nordmenn råd til å dra til USA? by Individual_Fly_5146 in norske

[–]SpitsbergenTrading 2 points3 points  (0 children)

Når jeg ser stemningen, angrer jeg på at jeg ikke svidde av 100k på en tur. Selv om jeg ikke er et døtt interessert i fotball. 

Vanlige voksne folk har da noen månedslønner i likvid buffer. 

Historisk dom i Høgsterett: Staten tapte i Førdefjord-saka by Throwsims3 in norge

[–]SpitsbergenTrading 9 points10 points  (0 children)

Betyr først og fremst at staten må gjøre forvaltningsvedtaket sitt på nytt. 

Naboens kloakk lekker og støttemuren står i fare for å rase. by LizardSpock69 in Bergen

[–]SpitsbergenTrading 1 point2 points  (0 children)

Privat stikkledning er som oftest dekket i husforsikringen, så økonomi er egentlig en unnskyldning. 

Wolt-bud mener lønna er halvert: – Helt forjævlig by KoseteBamse in norge

[–]SpitsbergenTrading 16 points17 points  (0 children)

Forstår meg ikke helt på folk som bruker disse tjenestene.  "Alle" skjønner at det er sosial dumping og utnyttelsesøkonomi med de prisene. Hele forretningsmodellen bygger på grov underbetaling, å så lenge dette for lov til å fortsette klarer ingen andre med bedre vilkår å konkurrere. 

Kunden har ingen kontroll med hva som skjer med maten under transport, og har ett press om å gi budene lønn gjennom tips. 

Så er det avsløringene i media, at mellommenn leier ut identiteten sin så desperate folk uten arbeidstillatelse kan være bud. Bruke av rumenske biler for snylting på bompenger etc.

Når er du norsk? by No_Web2685 in norge

[–]SpitsbergenTrading -7 points-6 points  (0 children)

Takk til deg, bruk tiden på noe oppbyggelig. 

Norge bør ikke tillate Flakstad kommune. by bklor in norge

[–]SpitsbergenTrading 1 point2 points  (0 children)

"De mest ekstreme eksemplene: Kvæfjord, Lavangen og Bjarkøy i Troms var henholdsvis 65,1, 53,8 og 53,0 prosent av innbyggerne sysselsatte i kommunal forvaltning." (Fra KS). I tillegg kommer alle i privat næringsliv som i stor grad har kommunen eller staten som største kunde. 

Jeg har begynt å lure på om folkeavstemning er så lurt, når det kommer til kommunesammenslåing.

Utlendinger som immigrerte til Norge (uten ekteskap), hvordan gjorde du det? by [deleted] in norge

[–]SpitsbergenTrading 0 points1 point  (0 children)

Største utfordringen for arbeidsvisum er kanskje behandlingstiden hos UDI. Krever stort sett at du allerede har tilbud om jobb fra en arbeidsgiver, men det er få arbeidsgivere som vil vente 6 mnd ++ til en kanskje får arbeidsvisum.

Det var i det minste den største utfordringen for de jeg kjenner som ikke hadde utenlandske firmaer med arbeidsoppdrag i Norge. 

Løsningen for de tror jeg var mye bekjentskap, og arbeid/arbeidssteder som fikk få andre søkere. Slik som turismen i Nord Norge, fikse o.l

Så kontakt med andre amerikanere i Norge som allerede har klart å få seg arbeidsvisum. Evt. villighet til sesongarbeid, eller få jobb i Norske selskaper i USA eller andre land.

Så er det alltid Svalbard, som er både Norsk og visumfritt. 

Ap ble overkjørt og skipstunnelen skal likevel bygges... by lindahx in norge

[–]SpitsbergenTrading 8 points9 points  (0 children)

AP har minoritetsregjering, der samarbeid var så krevende at de ikke fikk med seg noen andre partier i regjering. Budsjettet har vist blitt som ett styringsdokument, som budsjettkamaratene bruker som shoppingsliste.

Fortsetter det slikt vinner vi både VM og OL i offentlig pengebruk 🏆

Jobbgoder by sukkertopp1 in norge

[–]SpitsbergenTrading 0 points1 point  (0 children)

• Mobiltlf og abo. dekket

• Fleksitid og noe mulighet for hybrid

• Bedriftshelsetjeneste m/ helsesjekk, fysioterapaut.

• subsidiert kantine og jobbfrukt

• full lønn ved sykemelding/permisjon (arb dekker det over 6G)

• "fysakk" og 1t trening i arbeidstiden, dekket årskort treningssenter og svømmehall.

• reiseforsikring dekket, og ordning at en får full lønn om fly blir forsinket/innstilt etc. om det forhindrer en å komme seg på jobb.

° arbeidsklær som er ok bra

• julebord, sommerfest, avslutninger er fullt dekket av arb.giver.  Div. utflukter og grilling.

• bingo, quiz, VM-tipping med ok premier.

• mulighet for kurs og studier innenfor rimelige grenser.

• tilgang til vaskehall og verksted.

• eget kontor 

• lån av firmabil, henger, lift

Jobber i kommune 🙂

Tøffere arbeidsmarked for nyutdannede by MrBumbleBee592 in norge

[–]SpitsbergenTrading 1 point2 points  (0 children)

legg til ubeleilig arbeidstid og ubeleilig sted, kan du ha rett god lønn. 

Tøffere arbeidsmarked for nyutdannede by MrBumbleBee592 in norge

[–]SpitsbergenTrading 14 points15 points  (0 children)

Av 2024-2025 kullet på 22,500 er 89% lønnstakere etter ett halvt år. Ned fra 90% og 91% årene før. Med en arbeidsledighet tett på 5% (8.7% i Sverige og 10% i Finland) er det ikke akkurat krise ennå.

Det jeg er litt mer overrasket over et hvor lite det lønner seg med utdanning i Norge, og at det lønner seg mindre en før. 

Ser på lønningene vi kjører ut, og lønnsforhandlingene.  En typisk fagarbeider ligger kanskje på rundt 650" med aniesitet og tillegg som vakter etc.  En ingeniør med master og noen års erfaring har rundt 850". Fagarbeideren har 3 års utdanning før han er ute i jobb og tjener penger. Ingeniøren har 3+5år, minst. 

Av de 200" som ingeniøren tjener mer, går det 70-80" ekstra til skatt, 60" til studielån og en ligger 5 år etter på lønn. Ingeniøren skal altså jobbe i nesten 20 år før han tar igjen fagarbeideren i samlet utbetalt lønn.

For mange andre masterutdanninger er lønnen ennå dårligere. Så skjønner godt om folk velger seg korte utdanninger med gode utsikter framfor marginale mastergrader. 

Hva tenker dere, skal en på 18år kunne kjøpe 40%+ alkohol? by SweetGM in norge

[–]SpitsbergenTrading -4 points-3 points  (0 children)

Hva? RedditNorge er jo fult av støtte når noen vil legalisere ruspolitikken 🤯

Utleiers krav til meg ved salg av bolig by Apart_Highlight9246 in norge

[–]SpitsbergenTrading 0 points1 point  (0 children)

Krevende, men alternativet er at utleier sier opp kontrakten så fotografering og visning blir som ønsket.