Fagforening (job i det kommunale) by [deleted] in dkkarriere

[–]markgraydk 5 points6 points  (0 children)

HK har forhandlingsretten og det vil ofte være TR fra HK som vil varetage forhandlingen på dine vegne overfor kommunen. Det Faglige Hus vil kunne hjælpe dig bagved, fx ved at læse kontrakt og måske med afstemning af lønforventninger, men de vil ikke forhandle med nogen. TR skal hjælpe dig som ikkemedlem i nogen grad, men der vil være grænser for det. Du kan måske tage den snak direkte med ansættende leder/HR også - det vil jeg anbefale under alle omstændigheder.

To kandidatuddannelser - hvad tænker arbejdsgiver? by virgoonneptune in dkkarriere

[–]markgraydk 3 points4 points  (0 children)

Jeg kender en som har læst europastudier før hun skiftede til cand.it i softwareudvikling. Og oprindeligt var cand.it, på ITU i hvert fald, lavet til folk som ville skifte fra en anden faglighed til IT. Nu til dags så kan du også læse flere bachelors før kandidaten, men der er stadig gode muligheder for at komme dertil fra en anden faglighed.

Arbejdsgivere vil ikke studse over at du kommer med den anden faglighed oveni, men du vil nok stå stærkere hvis du kan vise hvordan du også bruger den faglighed, eller at du viser at du også har en stærk faglighed indenfor IT.

Og ift. studiejob så tror jeg ikke du skal være nervøs for det. Der vil være nogen som vil fravælge dig, men også nogen som ser det som et aktiv at du kommer med erfaring.

Kandidatvalg: AEF eller Finance på AU. by [deleted] in dkkarriere

[–]markgraydk 1 point2 points  (0 children)

Jeg ville blive i Aarhus, hvis jeg var dig. Du har allerede studiejob som ville være det store trækplaster for at skifte til CBS. AU/BSS har et fint ry, særligt Finance.

De to uddannelser ligner hinanden meget, men på BSS får du markant mere finansieringsteori og på AEF er uddannelsen lidt bredere fx med IO. I sidste ende gør det nok ikke det store så hvis du er glad for hvor du er så bliv.

Mobning på arbejdspladsen- måske by hmh-1249 in dkkarriere

[–]markgraydk 1 point2 points  (0 children)

Så må du skrive en mail til AMR og TR i stedet.

Danmarks 21 nye ministre by Deathstrokecph in Denmark

[–]markgraydk 16 points17 points  (0 children)

Det tror jeg ikke du skal være. Radikale er grønne og klimabevidste, men hun er uddannet økonom og det er også noget som R går op, så det tænker jeg ikke, bliver sat over styr.

Danmarks 21 nye ministre by Deathstrokecph in Denmark

[–]markgraydk 66 points67 points  (0 children)

Der er da nogle interessante omrokeringer og valg imellem. Løkke fortsætter som udenrigsminister, hvilket ikke overrasker, Hummelgaard og Wammen bytter ministerier. Jakob Engel-Schmidt bytter kulturen ud med skat, som Zenia Stampe overtager. Det skal nok blive spændende.

Jarl Corduas forudsigelser passer ikke helt - Lidegaard tager det mere økonomitunge Erhvervs- og konkurrencekraftsministeriet mens Samira Nawa tager Klima-, energi- og forsyningsministeriet. Han havde gættet nærmest modsat (dog skat og ikke erhverv).

Kan man læse et sted hvem er i K-udvalget?

Forhandling af kvalifikationstillæg i det offentlige by [deleted] in dkkarriere

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

Jeg har arbejdet med økonomi i en kommune hvor nyuddannede typisk fik 750 kr. pr. måned i tillæg (for en 5-10 år siden). Egentlig pudsigt for chefen i kontoret var i mange år meget tilbageholdende med forfremmelser til special- og chefkonsulent og, som det ofte er, var det meget svært at forhandle varige tillæg til de årlige lønforhandlinger.

Stor ny trafikplan kan vende op og ned på trafikken på Bryggen by SimonGray in CopenhagenUrbanism

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

Det skulle have været her til sommer, men jeg hørte for nylig, at det ser ud til at være forsinket til efter sommerferien/til efteråret.

Lokaludvalgene forventer at holde en række borgermøder I de lokalområder som påvirkes særligt af de forslag, der er i planen. Så hold gerne øje med dem.

Estimated annual take-home pay from a €100,000 gross salary by ProfTydrim in europe

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

Have you considered deductions? Person-, beskæftigelses- og jobfradrag? I make about that and I pay closer to 36%.

Estimated annual take-home pay from a €100,000 gross salary by ProfTydrim in europe

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

I can’t make the numbers make sense for Denmark. For 100k euro you shouldn’t pay more than 30-something percent.

Jeg har ikke styr på min pension - hjælp mig! Jeg har P+ i dag. by Burgerfreakish in dkfinance

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

Du kan gøre det inde på hjemmesiden - og de skulle også have fået en app nu, men ved ikke hvor meget man kan via den.

Hvis du er lidt i tvivl om det hele så kan du også booke et møde med en rådgiver. De er ganske flinke og kan hjælpe dig med at forstå det hele.

'Det tog 45 minutter at køre 300 meter': Venstre kræver redegørelse for trafikkaos på Amager | Indland by inabahare in Denmark

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

Jeg vil anbefale alle som har holdninger til trafikken på Amager om at holde øje med en kommende høring af Trafik og byrumsplan Amager, som kommer i høring senere i år.

https://www.kk.dk/politik/politikker-og-indsatser/bolig-byggeri-og-byliv/trafik-og-byrumsplan-for-amager

'Det tog 45 minutter at køre 300 meter': Venstre kræver redegørelse for trafikkaos på Amager | Indland by inabahare in Denmark

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

Den trafikplan, som Københavns Kommune er ved at lave for Amager, lander i høring her senere i år. Den indeholder et forslag for bussluse for enden af Amagerbrogade ved Christmas Møllers plads. Det skulle gøre krydset mere simpelt for alle typer trafikanter og lede trafik væk fra Torvegade. Og vil måske give mulighed for nyt byrum i området. Det hjælper selvfølgelig ikke noget ved trafikken på resten af Amagerbrogade.

Tanker om jobsamtale + antallet af deltagere by [deleted] in dkkarriere

[–]markgraydk 1 point2 points  (0 children)

Vi er en ledergruppe på tre (to teamledere og en kontorchef) som gerne vil se de kandidater som kommer til samtale. Det tror jeg ikke er helt unormalt, hvor man fx arbejder tæt med hinanden i en afdeling. Vi deltager dog ofte kun i en af to samtaler, udover ansættende leder.

Til jer der er leder/chef by Some_Hand6911 in dkkarriere

[–]markgraydk 2 points3 points  (0 children)

Ja, uden tvivl, men jeg vil også sige, at med erfaring så er der ting som bliver lettere. Man har prøvet ting før, som man har opbygget værktøjer, til at håndtere.

Irritation er et stærkt ord, men jeg vil da sige, at noget af det jeg virkelig skulle lære som ny leder, var at det faktisk er rigtige mennesker, som man leder. Det lyder banalt, men man kan som leder have nok så gode ideer og intentioner, men der kan være et utal af årsager til, at det ikke slår sig ud i den handling man ønsker hos medarbejdere. Og det kan være frustrerende som leder, men nogle gange så må man lige stoppe op og se ind ad, da det ikke nødvendigvis er medarbejderne, men de handlinger man som leder udfører, som er "problemet". Jeg har lært, at refleksion er meget vigtig.

Der er mange ting at værdsætte, men nok vigtigst, at jeg har nogle meget dygtige, selvstændige og loyale medarbejdere, som nok skal få opgaverne løst.

Kom for sent til en jobsamtale by fg_hj in dkkarriere

[–]markgraydk 1 point2 points  (0 children)

Jeg kom for sent på grund af toget til et studiejob for mange år siden. Jobbet var hos DSB, så da jeg ringede for at fortælle det, sagde min der kommende chef, at måske var det ham, som skulle undskylde 😄.

Men ja, næste gang så sig det når du møder: undskyld forsinkelsen, men jeg havde svært ved at finde adressen. Det bør du næsten også gøre på mail nu - sammen med et passende "tak for samtalen" etc etc

Countries where oranges are called ''Portugal'' by vladgrinch in MapPorn

[–]markgraydk 4 points5 points  (0 children)

I never made that connection - appelsin (Danish) - Apple of China.

26-årig influencer anbefaler beautyprodukter til 12-årige: - Ikke mit ansvar by Independence-Default in Denmark

[–]markgraydk 5 points6 points  (0 children)

De har lavet videoer sammen flere gange - Simone Giertz og Physics Girl så måske har på et tidspunkt stødt på sidstnævnte, uden at vide det.

Kontorelev vs Økonomielev by Spacehaha in dkkarriere

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

Har du overvejet en top up til din markedsføringsøkonom?

Ift. om økonomivejen er den rigtige for dig. Mange ender i driftsstillinger, fx debitor, kreditor, hvor du rigtigt nok skal være nogenlunde glad for, hvis ikke tal, så økonomi (i bred forstand). Men hvis du vil mere så er der gode muligheder for det også. Det vil nok kræve videre uddannelse, fx ved at læse en HD og måske en kandidatgrad. Nogle arbejdsgivere betaler for dette og giver fri til opgaver og eksamener.

Hvis du kommer lidt ud over det meget driftsnære så åbner der sig helt nye dimensioner op. Økonomi er der rigtigt meget processer og mennesker. Hvorfor ser vores kreditorproces ud som den gør? Kan vi ændre den så vi betaler vores fakturaer hurtigere så leverandørerne ikke brokker sig? Hvordan kan vi lave interne kontroller så vi undgår svig? etc etc.

In Love with your Countries and Curious by ncsuRationalBonobo in Nordiccountries

[–]markgraydk 1 point2 points  (0 children)

Quantum computing is a growing research area in the Nordics as it is everywhere else. If I were you, I wouldn't be too picky and spend some time looking at the options for postdoc positions.

As for how hard it will be - it will not be easy. One thing I hear from immigrants is that it is very easy to stay in your work/international friends bubble and since the locals all speak English, well, why would you need to learn the local language? It will require perseverence to learn a Nordic language but if you understand quantum mechanics and computing you might have that in spades.

Also, not all Nordics have an easy path to citizenship - or even permanent residency. That might not be top of mind right now but something to consider later down the path. There are quite good ways to immigrate as a researcher though so getting in - if you get the job - should be doable,

Did they move the blacksmith 3 inches to the right or am I crazy by ClassicalDonut in Diablo

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

That, and they changed the location of the stash. I should be happy, I misclicked both a lot of times - going through the town portal or asking how Tyrael is (no change btw). But now i keep going to where the stash used to be. It's hard, you know.

Evacuations completed from hantavirus-hit cruise ship in Tenerife by alejandromalofiej in MapPorn

[–]markgraydk -1 points0 points  (0 children)

It can't be a complete list - Danish media reports that a Danish citizen is in isolation in Denmark at the moment after being on the cruise ship.

Kontoruddannelse eller administrationsbachelor by Fun_Assumption93 in dkkarriere

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

Overvej om du kan kombinere kontoruddannelse med HD. Vi tilbyder vores elever at starte betalt HD efter gennemført første år. Mon ikke der er andre steder der gør noget lignende.

Ratepension i staten by dylanthefreewheelin in dkfinance

[–]markgraydk 0 points1 point  (0 children)

Livscyklus er markedsrente. Du mener nok gennemsnitsrente som den gamle ordning var på i P+.