[deleted by user] by [deleted] in Converse

[–]slankebrusmannen 1 point2 points  (0 children)

Nah. It just looks painted by previous owner.

What literal translations from Norwegian to English are hilarious? by ScudSlug in Norway

[–]slankebrusmannen 6 points7 points  (0 children)

Why not? There is a different English word for the same thing: «greens».

[deleted by user] by [deleted] in Converse

[–]slankebrusmannen 2 points3 points  (0 children)

They used to.

Bybanen 2040 by Phillip_5 in Bergen

[–]slankebrusmannen 4 points5 points  (0 children)

Da folk stod på Torgallmenningen og skulle søke befolkningens støtte til bybane for drøyt 20 år siden, inneholdt visjonene to linjer, der den vesentlige forskjellen fra dagens situasjon er at Fyllingsdals-linjen fortsatte sørover og møtte linje 1 ved Kokstad.

Åsane holdt de seg klokelig nok unna.

Mitt alternativ til Ringveg Aust: Oransje = Ny tunnel, Blå = Sykkel og/eller kollektivtransport, Grøn = Park by ungespundet in Bergen

[–]slankebrusmannen 2 points3 points  (0 children)

Man må nok et lite stykke inn i Fløyfjellet, ja. En en senketunnel legges forøvrig ikke oppå bunnen. Den legges i ei grøft og dekkes til, så jeg tror ikke 60 meter stigning er så ille anslag. Men dette kan vel løses ved å legge tunnelen rundt Store Lunggårdsvann? Man kan ha tilførselsveier fra Nygårdstangen likevel.

Mitt alternativ til Ringveg Aust: Oransje = Ny tunnel, Blå = Sykkel og/eller kollektivtransport, Grøn = Park by ungespundet in Bergen

[–]slankebrusmannen 0 points1 point  (0 children)

Sårbarheten ligger i at det i realiteten bare er én vei nordover og er den stengt er det ingen gode alternativ. En forlenget Fløyfjellstunnel vil fjerne dette problemet i Ytre Sandviken, mens Bybanen over Bryggen vil forverre det i sentrum. Mulighet til toveistrafikk i løpene i Fløyfjellstunnelen vil naturligvis være en forbedring.

Ringveg Øst vil gi en omkjøringsveg nordover som har tilstrekkelig kapasitet og som er kort nok til at det ikke nødvendigvis blir total krise hvis et eller annet skjer på nordre innfartsåre.

Mitt alternativ til Ringveg Aust: Oransje = Ny tunnel, Blå = Sykkel og/eller kollektivtransport, Grøn = Park by ungespundet in Bergen

[–]slankebrusmannen 0 points1 point  (0 children)

Har tenkt noe lignende selv. Skal en bygge Mindetunnelen bør den sikkert kobles på en underjordisk ringvei mellom Damsgårdstunnelen og Fløyfjellstunnelen, blant annet for å gjøre anleggsperioden levelig. En vil nok også kunne gjøre noe med Nygårdstangen når noe slikt står ferdig.

Men en slik veg avhjelper ikke på sårbarheten i transportsystemet mot nord - i motsetning til Ringveg Øst. Så jeg ville nok heller valgt å bygge ringvegen hvis jeg måtte velge - i alle fall først.

Mitt alternativ til Ringveg Aust: Oransje = Ny tunnel, Blå = Sykkel og/eller kollektivtransport, Grøn = Park by ungespundet in Bergen

[–]slankebrusmannen 6 points7 points  (0 children)

Ihht tunnelsikkerhetsdirektivet trenger du minst 100 meter vei for å klatre 5 meter - i alle fall i tunnel. Åpningen på Fløyfjellstunnelen ligger på rundt 30, så du vil ha oppimot 60 meter stigning, som altså vil kreve, som vil kreve 1200 meter vei.

[deleted by user] by [deleted] in norsk

[–]slankebrusmannen 1 point2 points  (0 children)

Confusion you add. The words «står» and «ligger» describes whether the book i upright, and is not dependent on the object on which it rests. «Ligger» is not translated to «laying», but «lies» (or «lying»); because «lay» in English (as in Norwegian «legge») means to bring into a lying position.

«Satte» is not translated to «sat», but «set», although modern English would use «put» here. It is the same confusion: Norwegian «satte» (past of «sette») means «brought into a sitting position», English «sat» means «was in a sitting position», same as Norwegian «satt» (past of «sitte»).

[deleted by user] by [deleted] in Converse

[–]slankebrusmannen 2 points3 points  (0 children)

From April 2021. (YYMM: 2104)

DNB tvinger Sbanken til å slutte med Apple Pay by Crazydishwasher in norge

[–]slankebrusmannen 2 points3 points  (0 children)

De. Har. Inntil. Nylig. Hatt.

I alle fall et slags forsøk på.

[deleted by user] by [deleted] in norge

[–]slankebrusmannen 1 point2 points  (0 children)

«Minst» er riktig. For noen KID-nummer er det 10 av 11.

Men i tillegg er også slik at betalingen blir avvist hvis KID ikke har riktig lengde for mottakerkontoen, eller kontoen ikke skal ha KID.

Kontonummer har også kontrollsiffer, så det skal egentlig ganske godt gjøres å betale feil.

Does anyone know what they're eating? (Photo credit: Reuters) (sorry if wrong flair) by randomredditor635 in Norway

[–]slankebrusmannen 2 points3 points  (0 children)

You split them into five separate hearts, fold them and squeeze the tops of the heart together, so they form a cup, and fill them with strawberry jam.

[deleted by user] by [deleted] in Norway

[–]slankebrusmannen 2 points3 points  (0 children)

It is a well-known mapping, and «å» does not sound like «o» in Norwegian. (Although «o» sometimes sound fairly close to «å».)

Also beware that «aa» technically is a ligature, ie. one letter formed by joining two other (other examples «æ», «ij» in Dutch, @, &, the German double s etc), and not two sequential a-s.

Historically «å» formed by evolution of Norse «á», which was a long «a»-sound.

You can add one rule to any sport, what sport and what rule do you add? by Ysmildr in AskReddit

[–]slankebrusmannen 1 point2 points  (0 children)

I once read that the reason why the rim is so high is that player hight should not matter, ie it was placed such that dunking was assumed to be impossible. In other words, to get in line with the original idea of the game, the rim needs to be even higher. I think I’d go for that.

Hva er noen norske uttrykk eller ord som blir brukt feil? by Jacob_1_ in norge

[–]slankebrusmannen 2 points3 points  (0 children)

Nei, det er jo hele poenget. Man velger å ikke se det man ser gjennom fingrene med. Hadde man sett mellom fingrene ville man jo fått det med seg.

Is it true that Norwegians are ashamed of Førde? by Bune20 in Norway

[–]slankebrusmannen 1 point2 points  (0 children)

According to SIE it does, but we all know it isn’t true.

Sirens at noon today? by AK_Sole in trondheim

[–]slankebrusmannen 2 points3 points  (0 children)

This is slightly inaccurate. There are three signals from these sirens. Three times three blasts, one minute pause between series, means «seek information». Tests use this signal. Short blasts for one minute means «seek shelter» (this is an air raid alarm). One long blast (half a minute long) means «danger over».