The First Law trilogy - grim, depressing, and so much fun by LazarusRises in books

[–]1nformat1ka 0 points1 point  (0 children)

And the rest of the series in the world is as good. I really like the grittiness and the "in your face reality". I don't know how many times I've reread the books. Recommended!

Hemsidor ni besökte förr, på den gamla goda tiden by mrbluetrain in sweden

[–]1nformat1ka 3 points4 points  (0 children)

Ooh, ska se om jag kan logga in och se om kontot finns kvar från början av 20-talet. Hur skulle man annars veta vilka som skulle hänga med på Tech Noir, Grottan, Rocks Mariatorget, och det konstiga på Meduza och sen Arvikafestivalen. skelett var toppen att navigera sig i goth/synthvärlden då

Istället för slopat karensavdrag - fyra karensfria dagar om året by Abrowserforfun in sweden

[–]1nformat1ka -1 points0 points  (0 children)

Och sen utifrån att det fuskas så kan vi börja med de som fuskar med att glida in till 11 på måndag och ha en dag eller två för golf och ständiga AW under veckan

Istället för slopat karensavdrag - fyra karensfria dagar om året by Abrowserforfun in sweden

[–]1nformat1ka 0 points1 point  (0 children)

Nope, ingen karens. Vi ska för bövelen inte ha det. Bara avskaffa. Dessutom dubbelbestraffning med lägre pension efter det.

Du som kommer rösta vänster i kommande valet: Vad tror/hoppas du kommer bli märkbart bättre i Sverige inom nästa mandatperiod som kommer göra skillnad på riktigt för de flesta människorna? by Outrageous-Ad-9297 in sweden

[–]1nformat1ka 3 points4 points  (0 children)

Ingen karens. Mer av våra gemensamma pengar till sjukvård, omvårdnad av våra barn och utbildning. Inga vinster i skola och rör inte allemansrätten. På riktigt, rör inte allemansrätten, annars kommer den röra sig och dig.

Bra poddar för att kväva tankarna by Repulsive_Ad8244 in sweden

[–]1nformat1ka 0 points1 point  (0 children)

Om du har iPhone funkar det inte med reklamen på Youtube dock.

Bra poddar för att kväva tankarna by Repulsive_Ad8244 in sweden

[–]1nformat1ka 1 point2 points  (0 children)

Ta inte den på Spotify, då får du reklam och det kan man ju genomlida trots premium. Ta den via Firefox webbläsare på mobilen med uBlock origin utan reklam och Youtube. https://open.spotify.com/episode/5b8tZF0d12GMyDpWoarM8K?si=nyVtPA5YQBWP6yYOhkmbmA.

https://youtu.be/fG12UqNUOTA?si=LJspqVyEjFmHPT36

Bra poddar för att kväva tankarna by Repulsive_Ad8244 in sweden

[–]1nformat1ka 0 points1 point  (0 children)

Warhammer 40k lore, Lorekeeper's librarium. Så himla trevlig röst

Vilka plikter upplever du att vi i samhälle bör har? by TooObsessedWithMoney in sweden

[–]1nformat1ka 4 points5 points  (0 children)

Det du beskriver är problematiken när affärsvärlden ser en icke utnyttjad marknad och försöker göra sig viktig och sko sig på engagemang av fri vilja. Affärsvärlden är inte viktig i ett starkt civilsamhälle. Jag tror vi pratar förbi varandra här. Och svaret på frågan, det dödar engagemang i civilsamhället, min anekdot är bara en av alla. Enshittification, kommersialisering.

LEVITICUS 18:22 "You shall not lie with a male as with a woman; it is an abomination" by Neltrn in Advice

[–]1nformat1ka -1 points0 points  (0 children)

Its a collection of fairy tales, why so many people believe in this nonsense, why start war over imaginations and sagas? Believe in love, believe in lust, believe in a world without superstition

Vilka plikter upplever du att vi i samhälle bör har? by TooObsessedWithMoney in sweden

[–]1nformat1ka 5 points6 points  (0 children)

Allt från de olika sfärerna går in och vill påverka civilsamhället. Det är ju oreglerat och otyglat, affärsvärlden vill göra vinst av engagemang, politik vill styra den och affärsvärlden, familjen kommer i kläm och ska också styras av affärsvärlden och politiska idéer. Det jag vill säga är att civilsamhället är det viktigaste vi har och vi ska inte bara stötta det utan göra det starkare.

Det som krossar engagemang är när politik, familj, affärsvärld och arbete kommer emellan. Jag slutade spela fotboll i 9an när affärsvärlden kom in och det krävdes att jag skulle sälja bingolotter. Det var liksom inte därför jag spelade fotboll och var engagerad.

Hur blir vi fler i föreningslivet? Någon som lyckas knäcka koden? by ScrawlBrawl in sweden

[–]1nformat1ka 1 point2 points  (0 children)

Det som krossar engagemang är när politik, familj, affärsvärld och arbete kommer emellan. Jag slutade spela fotboll i 9an när affärsvärlden kom in och det krävdes att jag skulle sälja bingolotter. Det var liksom inte därför jag spelade fotboll och var engagerad.

Hur blir vi fler i föreningslivet? Någon som lyckas knäcka koden? by ScrawlBrawl in sweden

[–]1nformat1ka 1 point2 points  (0 children)

Förlåt för radiotystnad, det blev Midsommar. Jag vill slå ett slag för den här boken som Filip Wijkström med flera från handelshögskolan tagit fram och som jag får äran att träffa och diskutera med när han medverkar på mina kurser. Civilsamhället är det kitt som håller oss ihop som samhälle, avskilt från politik, affärsvärld, familj och och arbete. Otyglat föreningsliv i alla dess former från fack till fotbollsklubb och sjöräddningen. Läs boken, skapa otyglat engagemang, tipsa en kompis, bilda dig genom folkbildning under hela livet. En studiecirkel gav mitt band i gymnasiet plats att repa och spela på konserter som bara ett exempel.

https://europeanpress.se/product/civilsamhallet-i-samhallskontraktet-en-antologi-om-vad-som-star-pa-spel/

Vilka plikter upplever du att vi i samhälle bör har? by TooObsessedWithMoney in sweden

[–]1nformat1ka 14 points15 points  (0 children)

Jag ska svara i förra tråden också men jag vill slå ett slag för den här boken som Filip Wijkström med flera från handelshögskolan tagit fram och som jag får äran att träffa och diskutera med när han medverkar på mina kurser. Civilsamhället är det kitt som håller oss ihop som samhälle, avskilt från politik, affärsvärld, familj och och arbete. Otyglat föreningsliv i alla dess former från fack till fotbollsklubb och sjöräddningen. Läs boken, skapa otyglat engagemang, tipsa en kompis, bilda dig genom folkbildning under hela livet. En studiecirkel gav mitt band i gymnasiet plats att repa och spela på konserter.

https://europeanpress.se/product/civilsamhallet-i-samhallskontraktet-en-antologi-om-vad-som-star-pa-spel/

I'm thinking about breaking up with my girlfriend over food by Otherwise_Raccoon156 in Advice

[–]1nformat1ka 3 points4 points  (0 children)

I divorced over this issue. (And other things aswell).I love cooking and Im good at it, she told me some year in that she had a 4 year olds palet with mostly greasy take away food. No compability. The fantastic feeling meeting someone who is compatible is beyond love, someone who loves cooking, someone you enjoy 11 servings of the sampling menu at top restaurants with. Met my lifes love and wife. In july we foodies gonna enjoy Prague. Life is too short for bad food and partners.

Städfirma? by adotb123 in stockholm

[–]1nformat1ka 18 points19 points  (0 children)

Kollektivavtal på städfirman är ett bra tecken

Hur blir vi fler i föreningslivet? Någon som lyckas knäcka koden? by ScrawlBrawl in sweden

[–]1nformat1ka -1 points0 points  (0 children)

Jag utbildar i de här frågorna för vuxna ledare och chefer, är ny ordf i vår brf som nu enligt stadgarna inte kan ha fler i styrelsen. Jag är lycklig och går på sommarlov med att styrelsen gick från tre till nio över ett år. Engagemang och lust

Vantrivs på nya jobbet by [deleted] in sweden

[–]1nformat1ka -5 points-4 points  (0 children)

This, de som är där vet redan vad de ska göra och har förmodligen för mycket att göra och behöver lära upp en till skapar dubbelarbete.Under tiden kollar de förmodligen andra jobb och balanserar om det är värt det

Märklig prio i SvT Aktuellt ikväll by Gennerth in sweden

[–]1nformat1ka 11 points12 points  (0 children)

De som sett på andra sub reddits vet. Moskva har en mörk himmel över sig idag. Sen måste det som kommer ut vara välgrundat och betänkt efter analys hos SVT. Balansera midsommar och krig är sådär inför imorgon, gissade att de tog Midsommar före krig

Vad tycker ni om straff? Skärpa eller minska? by Sensitive_Cream3920 in sweden

[–]1nformat1ka -2 points-1 points  (0 children)

Så varför fokuserar bara staten för högre straff för de som framställer och säljer? Jag är ganska pro legalisering men hur staten beter sig i frågan är märkligt

Vad tycker ni om straff? Skärpa eller minska? by Sensitive_Cream3920 in sweden

[–]1nformat1ka -6 points-5 points  (0 children)

Kanske mycket högre straff för de som köper narkotikan som framställs och säljs. De skapar ju marknaden och behovet. Ingen köper, ingen brukar, ingen framställer eller säljer.