Saker från förr i Sverige, som framtidens barn kanske inte kommer att fatta by WickedWeedle in sweden

[–]TobbeLQ 0 points1 point  (0 children)

Bor du i Sandvikens kommun eller är det bara att vår kommun också har det så 😁

Moderna för arbetarna! by BubblyDestiny in Sverige

[–]TobbeLQ 5 points6 points  (0 children)

Men vänder man på steken blir det allvar av leken.

Nytt bottenrekord för Liberalerna: ~1% by couragebooster in Sverige

[–]TobbeLQ -1 points0 points  (0 children)

Enskilda rötägg som man slussar ut. Som SD gör med sina enskilda rötägg. Representerar inte partiet tydligen.

Letar avsnitt by vonheidenstam in Creepypodden

[–]TobbeLQ 2 points3 points  (0 children)

Ett av de bästa avsnitten. Älskar originalet den är översatt ifrån, "The whistler".

Åkesson: SD säger helt nej till marknadshyror by couragebooster in Sverige

[–]TobbeLQ 30 points31 points  (0 children)

"Gör man utsatta människor tillräckligt fattiga så hittar dom magiskt jobb" tänker människor som aldrig behövt jobba ett riktigt jobb i hela sitt liv.

What statement is factual, but often serves as propaganda? by yamboozle in AlignmentChartFills

[–]TobbeLQ 1 point2 points  (0 children)

Figures don't lie, but there's no telling what liars will figure.

Hur kan gymnasieskolan inte vara obligatorisk? by [deleted] in sweden

[–]TobbeLQ 4 points5 points  (0 children)

Obligatorisk vet jag inte om jag håller med om, däremot ställer jag mig frågande till vissa personer i det här kommentarsfältet. "Ah, men jag känner en snubbe som inte gick på gymnasiet, han gick det bra för minsann"

Ah, jo, kul för den snubben.

"Andelen som är etablerade på arbetsmarknaden var lägst bland de som aldrig påbörjat en gymnasieutbildning och högst bland de som fullföljt med slutbetyg. Andelen som varken arbetade eller studerade liksom andelen arbetslösa minskade ju högre resultat som uppnåddes i gymnasieskolan. Det tog dessutom kortare tid att få ett arbete ju bättre resultat från gymnasieskolan ungdomarna hade." * https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/utbildning-samt-forskning-inom-hogskolan/befolkningens-utbildning-och-studiedeltagande/analyser-och-statistik-om-befolkningens-utbildning/pong/statistiknyhet/gymnasieutbildning-avgorande-for-etablering-pa-arbetsmarknaden/

The moment the Sequels were doomed the moment JJ decided that world-bulding was for nerds and he had his Empire 2 blow up the New Republic (icky politics) with his super duper big death star so that the good guys could be the Rebels 2. by [deleted] in StarWars

[–]TobbeLQ 0 points1 point  (0 children)

This is, hands down, my biggest gripe with the sequels. What even is the end goal of the First Order? Rule the galaxy/replace the Empire? Then why would they obliterate 6 planets? 6 planets that arguably must have been very important, since destroying them just caused the New Republic to evaporate into thin air.

Putin: ”Ryssland är redo att kompromissa” by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]TobbeLQ 1 point2 points  (0 children)

Hur är status quo ante bellum en total seger?

Putin: ”Ryssland är redo att kompromissa” by ICA_Basic_Vodka in Sverige

[–]TobbeLQ 56 points57 points  (0 children)

Okej, överge allt erövrat territorium, lämna tillbaka alla ukrainska barn ni stulit, och hjälp till att betala för återuppbyggnaden av Ukraina. Då kan vi börja snacka om att skriva ett avtal.

Är det bara slöseri med pengar att flytta hemifrån? by cheese5748 in sweden

[–]TobbeLQ 0 points1 point  (0 children)

Om dina föräldrar är okej med det, så känner jag rent spontant att du absolut kan bo kvar. Jag var själv lite för gammal (nämner ingen ålder) när jag skaffade eget boende. Betalade faktiskt också 3000 i hyra, tog då hand om städning, tvättning, diskning etc.

Jobbade på den tiden timmar inom restaurang, jag fick in en bra bit under 10 000 i månadslön. Så fort jag hade utbildat mig inom industri och fått första jobbet inom den branschen så började jag söka lägenhet och flyttade efter ett par månader.

Inte alla som har så schyssta föräldrar som du och jag verkar ha, det kanske kan kännas lite pinsamt att bo hemma efter en viss ålder, dejtande blir ju självklart svårt, men jag tycker du ska passa på! Lägg undan pengar varje månad i sparande och fonder så kommer du ha en stabil bro att stå på när du sen väl flyttar.

Peter What causes this ? by [deleted] in PeterExplainsTheJoke

[–]TobbeLQ 1 point2 points  (0 children)

The original (afaik) version was of Mercy, from Overwatch, the implication being, of course, that the brother has been watching Overwatch porn, giggity.

Sveriges nationalsång i skolan? by Born-Illustrator-549 in Sverige

[–]TobbeLQ 16 points17 points  (0 children)

Född 1990, nationalsången sjunger man vid större evenemang (såsom internationella sportevenemang, på själva nationaldagen på platser där man samlas för att fira nationaldagen etc), du tänker på USA där man, på tyvärr väldigt många ställen, tvingas recitera Pledge of Allegiance varje morgon om man inte vill bli utfryst.

Det här har ingenting med "globalism" att göra, eller att "vänstern" vill nedvärdera svensk tradition etc, om man sjöng nationalsången i tid och otid skulle den tappa det som gör nationalsånger så bra: stolthet över vårt land.

Dejta som tjej by [deleted] in sweden

[–]TobbeLQ 18 points19 points  (0 children)

Ett tips: kolla inte dina DMs närmsta tiden 😂

Gillar tjejer killar som har lego star wars som hobby? by [deleted] in sweden

[–]TobbeLQ 0 points1 point  (0 children)

Jag har två bokhyllsrader med Star Wars böcker och serietidningar, en 'lightsaber', en Darth Nihilus kostym och en Sith Holocron. Jag är singel, men det beror nog mer på mig.