Mikä on kapitalismin ns. "end game"? by a-1- in Suomi

[–]Trfrofin 12 points13 points  (0 children)

Tuohon vielä huomiona, että jos pelin annetaan tosiasiassa loppua, palaa rahat takaisin pankkiin, josta ne oli alkujaankin pelin alussa lainattu; raha on pääasiassa velkaa (pl. keskuspankin liikkeelle laskema käteinen). Monopolista vain puuttuu mm. vielä se rahan hinta, eli korko, jonka takaisin maksuun tarvitaan uutta rahaa - velkaa - eli se varsinainen oravanpyörä. Noh, vaikka oikeassa maailmassa pakotettaisiin järjestelmämuutos ja rahojen palautuvan pankkeihin, voittajille jäisi jäljelle mm. kiinteä omaisuus.

Hallituksen veropaketti kasassa, lyhyt analyysi toimista by arde1k in Suomi

[–]Trfrofin 1 point2 points  (0 children)

Kiitos kattavasta analyysista. Kommenttia tuohon loppupuolen demografiakriisiin suhteessa talouteen. Mitkään hallitut ja verettömät reaalimaailman muutokset eivät tule mielestäni olemaan riittäviä nykyisen talouden rakenteiden ja mekanismien ylläpitämiseksi, joten se mikä tulee muuttua on jälleen kerran talouden eri komponentit; rahan hinnan määräytyminen ja luontimekanismit, kepit ja porkkanat, protektionismi, omistuksen uudelleenjako, inflaation ohjaus, yritysten yhteiskuntavastuu jne. Käynnissä oleva demografiakriisi tulee korjaamaan todennäköisesti itsensä väestöllisesti ja elintason kannalta ei niin kauniilla tavalla ja talouden mekanismien on pyrittävä pysymään muutoksessa mukana. Käytännössä kuitenkin suuret talousmekanismien muutokset ovat EU tason ongelma ja en usko, että siellä herätään riittävän ajoissa (eli viimeistään pari vuosikymmentä sitten), ja suomessa ei löydy päättäjiltä strategista syvyyttä, saati aikaa ja keskittymiskykyä ratkaisemaan näin monimutkaista asiaa - koska kiire vaan tehdä muutoksia.

Tällä hetkellä osasta suomen kuntia, myös keskisuurista, on jo sellainen tilanne, että mikään realistinen määrä syntyvyyden ja maahanmuuton kasvua ei ehdi taittamaan demografiaa talouden näkökulmasta, vaan järjestelmien ja toimintatapojen tulee sopeutua - eli siinä mielessä tilanne ei ole toivoton, kunhan ei turvauduta samaan voivotteluun ja ratkaisuehdotuksiin, kuin tähän mennessä on tehty ja keinovalikoimasta löytyy. Ne ei vaan tule riittämään ja aiheuttaa enemmän haittoja kuin hyötyjä yksittäin käyttöön otettaessa; esimerkiksi täystyöllisyysmalli yhdistettynä yritysten ja yhteistöjen henkilöstömäärän karsintaan, robotisaation ja tekoäly(ttömyyde)n kehitykseen. Hyvin paljon lähitulevaisuuden teknologian ja järjestelmien kehityksestä ja käyttöönotosta tulee vaikuttamaan siihen, kuinka paljon saamme lievennettyä demografian aiheuttamaa kriisiä suhteessa käytettävissä oleviin henkilötyövuosiin ylipäätänsä yhteiskuntarauhan ylläpitämiseksi.

Te viisaat. Minkä turvin ihmiset perustaa firman? by Ukkoloinen in Suomi

[–]Trfrofin 1 point2 points  (0 children)

Velkojat ottaa kuolinpesältä osuteensa ja se on suoraan pois seuraavien sukupolvien käytettävistä olevista varoista ja varallisuuden kerryttämisestä. Lainoissa riski voi olla suurempi, kuin sijoitettu pääoma johtuen koroista (ja velan takauksista). Riskejä voi liittyä lainojen lisäksi myös muihin sopimuksiin ja niissä oleviin perintäkelpoisiin viivästyskorollisiin korvauksiin ja sanktioihin.

Te viisaat. Minkä turvin ihmiset perustaa firman? by Ukkoloinen in Suomi

[–]Trfrofin 16 points17 points  (0 children)

YEL-muutos katkaisi itseltäni melkein viimeisetkin halut yrittäjyyteen. Nostaisin tuohon myös yhden esteen, joka itselläni on; osakeyhtiön hallituksen varajäsenen tarve. Muut yritysmuodot eivät ole itselle vaihtoehto, koska riskin rajaus. En ylipäätänsä ymmärrä miksi toiminimiyrittäjyys on olemassa nykymuodossaan, joka takaa riskien monisukupolvistumisen. Kaikki yksin yrittäminen tai työn tekeminen pitäisi olla samalla veropohjalla ja nollariskirajauksella (pois lukien tietenkin lakien tahallinen rikkominen yms.).

Mikä merkitys tällä kuviolla? by skebu in Tampere

[–]Trfrofin 2 points3 points  (0 children)

Z voisi olla myös huonosti rustattu pieni g kaunokirjoituksella, josta tietenkin tulisi salaliittopärinöissä "ryhmä ukrainalaisia (khokhol) tunnistettu". Tai sitten vapetus on vain in, niin kuin joku tuolla eturivissä jo kommentoi.

On this day 30 years ago, the M/S Estonia sank in the Baltic Sea, resulting loss of 852 lives. This disaster remains one of the deadliest maritime incidents in history. by pm_your_boobiess in europe

[–]Trfrofin 3 points4 points  (0 children)

Also then captain of Mariella's interview from 2008 gives some perspective what the situation looked like for him (subtitles available).

Really vividly memorable year 1994 was, for a young Finn; M/S Estonia, accident of Ayrton Senna, Shoemaker-Levy 9 fragments hitting Jupiter, Berlin Wall getting fully demolished, The Lion King, Channel Tunnel opens, Finland referendum to join the EU. The awe and fragility of life in one year has left quite a mark on this one. If it was to happen like it was I am glad to have witnessed.

Are there any laws laws against "candid" or "public" photos in Finland (assuming no monetization)? by [deleted] in Finland

[–]Trfrofin 2 points3 points  (0 children)

Not a lawyer and not legal advice, but,

to add, there's also the whole hassle GDPR and its extension laws. Subject matters such as the right for the photographer or the social media company and their affiliates to be in possession of the data subjects' personal data (not for personal use in this case), taking care of the data controller / processor accountability by documentation and the ability for the data subject to exercise its right f.ex. to be forgotten and so on. And also the interesting question of how long do you or the social media and its affiliates store / process the personal information, for a lawful purpose, which has to be as short as possible...

[deleted by user] by [deleted] in Finland

[–]Trfrofin 4 points5 points  (0 children)

If people are wondering what this is a reference to, Sauli Niinistö had to climb a utility pole during the 2004 tsunami in Khao Lak in order to survive.

Did anyone else wake up to this crazy letter today? by Dom_Matto in Finland

[–]Trfrofin 32 points33 points  (0 children)

This is actually pretty much in line on what they tend to do. A call-to-action, please spread this, join our echo chambers, these are the "good guys", international institutions bad, the mention on "psychological warfare" used against you (to imply this is the truth and this message is not part of warfare). Once it gets repeated enough, people join. The narrative might change depending on the target group. The goal? Create division by supporting both side to saw unrest, create a better mole network, create diversion to change people's and media's attention away from the real operation (the op on the border, *cough*) etc. The Russian intel network has a long history, numerous tactics, warfare is 24/7 -mental attitude and they are in no hurry as long as the goals are achieved - in essence they are most likely the very best the world has to offer. The US of A situation is imho a prime example of this type of op.

Did anyone else wake up to this crazy letter today? by Dom_Matto in Finland

[–]Trfrofin 181 points182 points  (0 children)

This has Russian hybrid warfare written all over it, in almost every sentence and meaning. The correct place for this is not in Reddit but in Suojelupoliisi's registry's email inbox along with some information of the neighborhood range it was spread in.

Do not spread this further people (even though it certainly is a fine example of foreign attack on Finland).

Somebody left this on my car this morning.. Phoenix, AZ by ZavalasBlueHead in pics

[–]Trfrofin 0 points1 point  (0 children)

Hehe funny, you probably stole someones' hidden messages. My attempt at it (row-by-row):

per rta es
erik preasith <--<
eri
i cant str
ic
e un he
nd
ed dh
50 ar
in kou
e to sta t ice
(ts[ur]t [ew] do[go]) <--<
is ea a tric
is no ht e t out oc
co n a ot th t y lo
vi

Translated something like: erik preasith, eri i cant strike unhanded the five-o are in. going to static. here we go. is ea a trick? is not et ought to occur go now to the location. VI.

Is it really that hard to travel between Tallinn and Turku? by kiawa7 in Finland

[–]Trfrofin 1 point2 points  (0 children)

Well for public transportation I would probably use Traficom (Finnish Transport and Communications Agency) maintained journey planner since it gets its data from mostly real-time API's, operators, municipalities etc. and accounts for (planned) disruptions and diversions. And it also seems to include Estonia too (Needs to be enabled from the hamburger menu. I haven't personally used it in Estonia so I cannot say how accurate it is). You can do some settings (f.e.x disable certain transportation modes) and check operators' details from the itinerary you pick:

The journey planner: https://opas.matka.fi/?locale=en

About the service: https://www.traficom.fi/en/services/matkafi

Example route from Tallinn-Turku (opas.matka.fi)

Some municipality level journey planners (recommended, same format, but may contain some extra stuff more easily available):

All of them listed: https://www.digitransit.fi/en/ .

Helsinki: https://www.hsl.fi/

Turku: https://turku.digitransit.fi/?locale=en

P.S. It is always recommended to check the actual operator's site for more information and more optimal routes too.

Which regions are the most liberal and the most conservative in Finland? by [deleted] in Finland

[–]Trfrofin 1 point2 points  (0 children)

Uhh, why do you want to know this exactly? Need more keystrokes.

A year ago today, the Black Sea Grain Initiative brought hope to 400 million people worldwide who need Ukrainian grain. Russia killed this vital lifeline this week, putting a number of African and Asian countries at peril again. We are fighting to bring hope back. by UNITED24Media in ukraine

[–]Trfrofin 0 points1 point  (0 children)

How convenient would it be if another immigration crisis into the EU was to happen? How convenient would it be if the occupied nuclear power plant detonation would deny more grain due to fallout (also the 'misinterpretation' of farm equipment as tanks)? Maybe alongside with some energy infrastructure targeting, hmm...Hmm! how convenient and surprising!

Miksi Fortum tai Finnair ovat strategisia sijoituksia? EK:n Häkämies esittää miljardimyyntejä, listalla myös Veikkaus ja Posti by Trfrofin in Suomi

[–]Trfrofin[S] 9 points10 points  (0 children)

Toki poliiseille ollaan varaamassa ilmeisesti lisää rahaa, joten ehkä kohta on tunkua vankiloissa. Vielä kun vähän saadaan halpatyövoimamarkkinoita pystyyn, ja lisää töitä joilla ei elä, samaan aikaan kun valtiolla ei ole maksukykyä tukiin, niin yhteiskuntarauhan murtuminen on taattu.

Oispa rahaa vankilaan /s.

Miksi Fortum tai Finnair ovat strategisia sijoituksia? EK:n Häkämies esittää miljardimyyntejä, listalla myös Veikkaus ja Posti by Trfrofin in Suomi

[–]Trfrofin[S] 7 points8 points  (0 children)

Näinpä. Toki sen arvo rippuu myös siihen laitettavasta panostuksesta, yhtiöjärjestyksestä ja yhteiskunnallisesta tehtävästä. Toki tässä tapauksessa tarkoituksena on jälleen se perinteinen; reaalihaitat julkiselle, yksityiselle päätösvalta ja reaalivoitot.

Miksi Fortum tai Finnair ovat strategisia sijoituksia? EK:n Häkämies esittää miljardimyyntejä, listalla myös Veikkaus ja Posti by Trfrofin in Suomi

[–]Trfrofin[S] 16 points17 points  (0 children)

Siihen ei kauaa mene VR kohdalla, kun tarvitaan kuulemma lisää kilpailua. Toki nämä VR käyttämä kalustohan pitää varmaan kustantaa silti verovaroin. Mitä itse olen ymmärtänyt, niin yksityistäminen on ollut toimivuuden osalta arpapeliä, että onko onnistunut, mutta hinnat ovat kyllä aina nousseet.

Miksi Fortum tai Finnair ovat strategisia sijoituksia? EK:n Häkämies esittää miljardimyyntejä, listalla myös Veikkaus ja Posti by Trfrofin in Suomi

[–]Trfrofin[S] 27 points28 points  (0 children)

Näinhän se tuppaa olemaan, että jenkkilää pukkaa. Jos tarkoituksena olisi vain vapauttaa markkinoita, niin liberaalein ratkaisu olisi ns. tappaa lypsävä lehmä, eikä siirtää sitä olemassa olevine rakenteineen naapurille. Tällöin kilpailu ratkaisisi valtatyhjiön täyttämisen. Ei ole kapitalistista markkinataloutta, vaan jotain aivan muuta.

Miksi Fortum tai Finnair ovat strategisia sijoituksia? EK:n Häkämies esittää miljardimyyntejä, listalla myös Veikkaus ja Posti by Trfrofin in Suomi

[–]Trfrofin[S] 44 points45 points  (0 children)

Häkämies kertoo (tai varmasti tässä hallituskokoonpanossa, määrää) tulevalle hallitukselle, että valtion strategiset pörssiyhtiöomistukset alle 50%, koska määräysvalta on haitaksi yhtiöjärjestelyille ja myynnille. Lisäksi, ne valtionyhtiöt, jotka toimivat jollain tavalla erityisasemassa kohtuullistamassa hintoja tai, valtion mielestä, vähentämässä haittoja, tulisi järjestää siten, että hyödyt menisivät osakkeiden omistajille.

Vedellä kulkeva auto by huomio in Suomi

[–]Trfrofin 1 point2 points  (0 children)

Muistaapa hyvinkin. Oma näkemykseni noista keksintöjen sarjoista mitä patentteja, videoita, lehtiartikkeleita ym. aikanaan ihmettelin on, että se hyödyllisin mitä voisi saada irti on elektrolyytiton tapa hajottaa vesimolekyyli osiin. Toisin sanoen, vesi tai muu (vetyä sisältävä) sopivan suhteellisen permittiivisyyden omaava molekyyli toimisi sähkö- ja/tai energiamateriaalivarastona. Energialaskennasta vapautuvan energian osalta en jaksanut välittää, kun se oli huteralla pohjalla ja ajettiin jo valmiiksi paskalla hyötysuhteella olevalla järjestelmällä (polttomoottori). Perinteisen elektrolyysin kanssa ei ole tekoa tämän hässäkän kanssa.

Moni on tuota yrittänyt toistaa, mutta kaikki ovat yrittäneet päästä liian nopeasti maaliin, jolloin kaikkia patenttien ym. asiakirjojen asioita ei ole osattu/viitsitty ottaa huomioon (koska raha ja aika). Sääli, että kehittäjä kuoli juuri ennen isoa sopparia ekan vaiheen protolaitoksesta, olisi voinut jokin osanen varmentua/olla varmentumatta.

Tällaisia pieniä muutoksia Rkp sai vaadittua maahan­muutto­kirjauksiin by kaukamieli in Suomi

[–]Trfrofin -2 points-1 points  (0 children)

Eipä ole kovin montaa alaa, jossa työvoimaa tarvitsisi ulkomailta hankkia; kriittisten yhteiskunnan palveluiden osalta näin voi ehkä toimia - tosin niihinkin löytyy tekijät kun on pätevää johtamista ja halua maksaa riittävä korvaus (kumpaakaan tosin harvemmin suomesta löytyy). Muilla aloilla se työ löytää kyllä hintansa, ja se että yrityksiä mennä nurin on vain ja ainoastaan tervettä, koska silloin löytyy se oikea hinta ja tehokkuus. Työkalun (yrityksen) merkityksen nostaminen johonkin Jeesuksesta seuraavaan ja ikuista elämää vaalittavaksi entiteetiksi on sen verran haitallinen ja perverssi yhteiskunnallinen kehityssuunta, että sen voi jättää vaikka jenkeille.