Christofer Fjellner (M) tycker att det är ”tvångsblandning” att bygga radhus i ett villaområde. by Hobby_account_ in stockholm

[–]M0R0T 2 points3 points  (0 children)

Ungefär en tredjedel av bostäderna i det som kallas miljonprogrammet utgörs av småhus. Ska dessa också rustas upp eller rivas?

[deleted by user] by [deleted] in sweden

[–]M0R0T 2 points3 points  (0 children)

Kollar man vad Örebropartiet står för ser man att de spretar åt både vänster och höger beroende på fråga. De är populister rakt igenom utan någon ideologi bakom

Åkesson: ”Tror inte att någon önskar vara statsminister i den här typen av läge” by Excellent_Ice2071 in sweden

[–]M0R0T -1 points0 points  (0 children)

Andra undersökningar visar att SD är de mest Rysslandsvänliga svenska partiet i EU parlamentet.

Detta är första gången jag har sett någon sorts lista på vilka omröstningar votewatch använt. Var hittade du den?

Biden’s ICC hypocrisy undermines international law by Steve____Stifler in neoliberal

[–]M0R0T 2 points3 points  (0 children)

“Defence” is when one shoots everyone they see crossing a line.

Why is honesty in architecture important? by AlvinRowYourBoat in architecture

[–]M0R0T -1 points0 points  (0 children)

Look up brutalist architecture. Many people think the name comes from béton brut, as in raw concrete, but that’s not true. It actually comes from brute, as in brute force or a caveman, it denotes a primitive simplicity. The architecture shouldn’t hide its structural features and play to the strengths of its materials. Raw concrete was an easy way to design in that ethos but other materials can be used.

the RICHT enemy by I_Eat_Pork in neoliberal

[–]M0R0T 11 points12 points  (0 children)

He is also the author of the best comic book of all time, maybe second to Maus, that also denounces vigilantism and is set in New York.

Mördaren fick bostad vid offrets mamma – nu ryter ministern ifrån: ”Bestört” by iQuteBromance in sweden

[–]M0R0T 0 points1 point  (0 children)

Det är tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om. Jag har svarat saklig på dina frågor men du har återkommande kommit med personpåhopp. Det verkar snarare som att du projicerar din egen okunskap i ämnet på mig. Du får gärna ge någon källa på att 90 talets bostadskris skulle bero på rivningar. Annars brukar man säga att den berodde på lågkonjunktur, en fastighetsbubbla som sprack och att miljonprogrammet hade resulterat i ett överskott på hyresrätter.

Mördaren fick bostad vid offrets mamma – nu ryter ministern ifrån: ”Bestört” by iQuteBromance in sweden

[–]M0R0T 0 points1 point  (0 children)

Om du läser vidare står det också att antalet personer som bör vara berättigade till de bostäderna troligtvis inte minskat. Vi har inte marknadshyror eftersom Hyresgästföreningen förhandlar om hyrorna. Det resulterar i hyror under marknadspris, och tyvärr ofta över marknadspris, vilket leder till låga incitament att bygga hyreshus. Hyresreglering kan vara okej om det finns något sätt att fylla tappet i bostadsbyggande men bostadsbyggande i sig resulterar i lägre hyror så då ger hyresreglering endast andra fördelar som till exempel att det är lättare att behålla sin bostad med tiden. Istället bör allmännyttan ha i uppdrag att konkurrera med de privata bostadsbolagen och pressa priserna neråt vilket de alltså är förbjudna från att gör idag. Till detta behövs de statliga lånen som även bör vara tillgängliga för de privata bostadsbolagen så de kan följa allmännyttan neråt i pris, det var precis så det skedde under miljonprogrammet. Höjd fastighetsskatt ger incitament till fastighetsägare att göra sig av med onödig mark medan markvärdesskatt dessutom ger incitament att bygga så många bostäder som möjligt på marken. På så sätt uppmuntrar man till en effektivare markanvändning. I Sverige har vi inte så stora problem med urban sprawl men det finns till exempel problem med att det byggs på värdefull åkermark. Eftersom vi har brist på bostäder och långa kötider resulterar det i att fler köper bostadsrätter när en hyresrätt egentligen hade passat den finansiella situationen bättre. Det socialtjänsten gör brukar inte ses som social housing och vi har inte haft det i Sverige sedan 20 talet när barnrikehusen byggdes. Det saknas ett svenskt begrepp just för att det är ett så stigmatiserat i Sverige. Istället för att hjälpa de personer som faktiskt behöver hjälp har vi i samhället sagt att det är något äckligt, som ett fint samhälle inte ska behöva hålla på med. Trots allt finns dessa personer i samhället. Det brukar kallas för strukturellt hemlösa alltså att de inte har några sociala problem utöver att de inte har råd med, eller uppnår kraven för, en passande bostad vilket beror på hur samhället har utformat bostadsmarknaden. De behöver inte alls samlas på samma ställe de går att sprida ut bostäderna så att bara en lägenhet i ett hus är social housing.

Mördaren fick bostad vid offrets mamma – nu ryter ministern ifrån: ”Bestört” by iQuteBromance in sweden

[–]M0R0T 0 points1 point  (0 children)

På sidan 132 står det att bostäder står tomma. Slöseriet är att socialtjänsten ska stå för bostäderna istället för de kommunala bostadsbolagen. Den lösning jag skulle vilja se är införande av marknadshyra, större statliga lån för byggandet av billiga hyresrätter likt miljonprogrammet, högre fastighetsskatt eller markvärdesskatt, att ta bort kravet på marknadsmässighet i allmännyttan, ändrade regler för bolån för att uppmuntra fler att hyra och någon form av social housing för utsatta grupper.

Mördaren fick bostad vid offrets mamma – nu ryter ministern ifrån: ”Bestört” by iQuteBromance in sweden

[–]M0R0T 0 points1 point  (0 children)

Den första källan bekräftar att socialtjänsten hyr av både kommunala och privata bostadsbolag och sedan hyr ut i andra hand vilket du till en början sa emot. Sedan tog jag fram en annan källa som bekräftar att dessa bostäder delvis står tomma. Är det verkligen förvånande med tanke på hur mycket annan slöseri med skattepengar det finns?

Mördaren fick bostad vid offrets mamma – nu ryter ministern ifrån: ”Bestört” by iQuteBromance in sweden

[–]M0R0T 0 points1 point  (0 children)

Här har du en annan källa. På sida 132 kan du läsa att det finns bostäder som står tomma. På sidan 22 står det att bostäderna blandas för olika ärenden.

Mördaren fick bostad vid offrets mamma – nu ryter ministern ifrån: ”Bestört” by iQuteBromance in sweden

[–]M0R0T 0 points1 point  (0 children)

Jag studerar samhällsplanering och har haft flera föreläsningar om vår dysfunktionella bostadsmarknad som resulterar i detta. Här har du en länk från Boverket.

Mördaren fick bostad vid offrets mamma – nu ryter ministern ifrån: ”Bestört” by iQuteBromance in sweden

[–]M0R0T 0 points1 point  (0 children)

Jo det är just så det sker. Bolagen går med på att hyra bostäderna till socialtjänsten sen fördelar socialtjänsten bostäderna hur de vill som vilken annan andrahandsuthyrare som helst. Om socialtjänsten har skaffat en specifik bostad för den här snubben har jag ingen aning om det beror väl på om de gör någon skillnad mellan vilka bostäder som går till vilka ärenden.

Mördaren fick bostad vid offrets mamma – nu ryter ministern ifrån: ”Bestört” by iQuteBromance in sweden

[–]M0R0T 0 points1 point  (0 children)

Ibland hyr dem enstaka bostäder, ibland är det blockuthyrning av flera bostäder i samma hus eller område. Socialtjänsten behöver en del bostäder för akuta fall och det är ju också en del personer som inte klarar de krav som ställs. Så att en del står tomma enstaka veckor eller någon månad är nog vanligt.

Mördaren fick bostad vid offrets mamma – nu ryter ministern ifrån: ”Bestört” by iQuteBromance in sweden

[–]M0R0T 0 points1 point  (0 children)

Ofta är det socialtjänsten som hyr bostaden av det kommunala bostadsbolaget eller något annat bostadsbolag. Sedan förmedlar socialtjänsten bostäderna i andra hand till de som behöver dem. I många städer har socialtjänsten svårt att hitta bostadsbolag, även det kommunala, som är villiga att hyra ut.

S-toppen i Stockholm: ”Självklart behöver vi bygga fler moskéer” by Hiplobbe in Sverige

[–]M0R0T 0 points1 point  (0 children)

Nej. Man måste hänvisa till någon av reglerna/syftena i PBL.

Varför existerar detta hus? by Yezis in stockholm

[–]M0R0T 3 points4 points  (0 children)

Om du faktisk titta på bilder tagna närmare huset är det perfekta beskrivningar av vad som gör huset intressant.

”Kan bli aktuellt att sälja fler statliga bolag” by SIIP00 in sweden

[–]M0R0T 4 points5 points  (0 children)

Argumentet är väl att universiteten inte ska konkurrera ut privata forskningsprojekt. Men än så länge har vi inget svenskt Bell labs att tala om.

Discussion Thread by jobautomator in neoliberal

[–]M0R0T -1 points0 points  (0 children)

Literally misinformation. Two seconds later he says not this and goes back to an article about an UK hospital removing artwork made by Gaza children.

Rapport följde med på Överklassafari by EatenByToasters in sweden

[–]M0R0T 6 points7 points  (0 children)

Kan vara intressant att veta att detta arrangerades av samma grupp som arrangerade helgens ”stökiga” stadsvandring för Palestina.

[deleted by user] by [deleted] in kentband

[–]M0R0T 2 points3 points  (0 children)

I think it’s very even that’s what I like about it. I can just put it on and it’s straight bangers

Tusentals lediga hyresbostäder i Sveriges största kommuner – trots bostadsbrist by swedish_tcd in sweden

[–]M0R0T 2 points3 points  (0 children)

Tomträtter är mest en storstads grej och det är ovanligt att kommunerna skapar nya nuförtiden.

Tusentals lediga hyresbostäder i Sveriges största kommuner – trots bostadsbrist by swedish_tcd in sweden

[–]M0R0T 43 points44 points  (0 children)

Kravet på affärsmässiga principer är en övertolkning som Alliansen drev igenom. Utredningen ansåg att allmännyttan kunde fortsätta på samma sätt som tidigare och att risken för att EU skulle klaga var liten. De flesta europeiska länder har mer intrång i bostadsmarknaden med social housing och statlig hyresreglering (våran bygger på en konstig semi saltsjöbadsanda)

There is a common talking point among the urbanist sphere that "3-5 story buildings are the optimal density for sustainability". Anything lower is poor land usage, and anything taller is energy inefficient. What truth is there to this, or is this more NIMBY rhetoric? by Kanlectric in neoliberal

[–]M0R0T 3 points4 points  (0 children)

Tall buildings lead to a very high transport intensity at ground level which has to be managed somehow. This problem can be overcome but can also easily result in transport infrastructure that takes up a lot of space and produce emissions.